IMPONERENDE: Kjøreglad og god komfort. BMW 5-serie koster, men imponerer. Foto: VI MENN BIL
IMPONERENDE: Kjøreglad og god komfort. BMW 5-serie koster, men imponerer. Foto: VI MENN BILVis mer

Bilen som har alt

Men komforten og kjøregleden koster.

Stem her eller nederst i saken

Vi har testet både sedanen og stasjonsvogna med ulike motoralternativer, og er mektig imponert.

En het kandidat i Årets Bil 2011!

Bilen vi testet, en 520da med åttetrinns automat, var meget godt utstyr.

Startprisen er på drøye halvmillionen, men testbilen havnet høyt på 700 000-kroners tallet.

5-serie er fortsatt den mest kjøreglade i klassen, og komforten er meget god.

Perfekt balanse, og kombinasjonen av fast, presis innstyring og enormt feste for bakhjulene gir en tillitvekkende og inspirerende opplevelse.

Flere elementer, som EDC, Dynamic Drive, Adaptive Drive og Integral Active Steering, bidrar til enda bedre kontakt mellom menneske og maskin.

Lavt forbruk Tolitersdieselen i 520d er ingen nyhet, men det gjør ikke noe.

Den har mye kraft og er drivstoffgjerrig.

En kjempefin motor sender kreftene til bakhjulene via en 8-trinns automatkasse.

Den girer raskt og komfortabelt, og utvekslingen er godt tilpasset motorens effektkurve.

163 hk sender den drøyt 1700 kilo tunge familiesedanen fra 0 til hundre på 8,6 sekunder - godt hjulpet av de 380 Nm som motoren også produserer.

BMWs nye designspråk er markant.

Særlig i fronten; en høy, butt snute.

Flott fra noen vinkler, litt snodig fra andre. Hekken er kanskje kjedeligste parti.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den likner veldig på en 7-serie, og det er kanskje ingen direkte ulempe for 5-serie-kjøperen.
 
Langtur BMW 5-serie byr på solid langturskomfort for fire voksne.

Utformingen av baksetet gjør at tredjemann sitter merkbart dårligere enn de andre.

Kniper det på noe, er det beinplassen - om både fører og baksetepassasjer er over snittlengde.

Bagasjerommet tar 520 liter, men mange velger nok stasjonsvogna.

Det beste med interiøret er den moderne og gjennomtenkte førerplassen.

Det er stor forskjell på den gamle BMW-layouten og den nye. Skarpere og mer tidsriktig design, og siste nytt på display- og utstyrsfronten.

Den nye BMW 5-serie har alt: Herlig komfort og kjøreegenskaper, herlig luksus, mye utstyr og plass.

Men det koster!