<strong>IMPONERENDE:</strong> Kjøreglad og god komfort. BMW 5-serie koster, men imponerer. Foto: VI MENN BIL
IMPONERENDE: Kjøreglad og god komfort. BMW 5-serie koster, men imponerer. Foto: VI MENN BIL Vis mer

Bilen som har alt

Men komforten og kjøregleden koster.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Stem her eller nederst i saken

Vi har testet både sedanen og stasjonsvogna med ulike motoralternativer, og er mektig imponert.

En het kandidat i Årets Bil 2011!

Bilen vi testet, en 520da med åttetrinns automat, var meget godt utstyr.

Startprisen er på drøye halvmillionen, men testbilen havnet høyt på 700 000-kroners tallet.

5-serie er fortsatt den mest kjøreglade i klassen, og komforten er meget god.

Perfekt balanse, og kombinasjonen av fast, presis innstyring og enormt feste for bakhjulene gir en tillitvekkende og inspirerende opplevelse.

Flere elementer, som EDC, Dynamic Drive, Adaptive Drive og Integral Active Steering, bidrar til enda bedre kontakt mellom menneske og maskin.

Lavt forbruk Tolitersdieselen i 520d er ingen nyhet, men det gjør ikke noe.

ÅRETS BIL I NORGE 2011

• Arrangeres for sjette gang, i år i samarbeid med Vi Menn Bil-redaksjonen.

• Tirsdag 30. november kåres lesernes favoritt basert på tall fra avstemningen.

• Tirsdag 7. desember presenteres Årets Bil i Norge 2011, valgt ut av en fagjury og vektet for leserstemmene.

Jury

Årets jury har tung kompetanse på bil og dens plass i samfunnet. Hensynet til miljø, sikkerhet, økonomi, og markedsutvikling/ trender er ivaretatt.

• Kari Sandberg, direktør Trygg Trafikk.
• Einar Håndlykken, leder i miljøstiftelsen ZERO.
• Anders G. Hovde, markedsanalytiker med bil som spesialitet, seniorkonsulent hos TNS Gallup.
• Turid Næss, journalist i Dagbladet.
• Terje Bjørnsen, fagredaktør Vi Menn Bil

Hovedpunkter

• Utslipp og forbruk
• Teknologi og sikkerhet
• Pris og kostnader

I tillegg vil juryen ha fokus på kjøreegenskaper, pålitelighet, komfort, praktisk bruk, og design i sin totalvurdering.

Nye modeller
Samtlige kandidater er nye modeller lansert i Norge i år. Biler som har gjennomgått moderate kosmetiske og/eller tekniske endringer kvalifiserer ikke til deltakelse. Kandidatene må være i ordinært salg på det norske markedet.

Den har mye kraft og er drivstoffgjerrig.

En kjempefin motor sender kreftene til bakhjulene via en 8-trinns automatkasse.

Den girer raskt og komfortabelt, og utvekslingen er godt tilpasset motorens effektkurve.

163 hk sender den drøyt 1700 kilo tunge familiesedanen fra 0 til hundre på 8,6 sekunder - godt hjulpet av de 380 Nm som motoren også produserer.

BMWs nye designspråk er markant.

Særlig i fronten; en høy, butt snute.

Flott fra noen vinkler, litt snodig fra andre. Hekken er kanskje kjedeligste parti.

Den likner veldig på en 7-serie, og det er kanskje ingen direkte ulempe for 5-serie-kjøperen.
 
Langtur BMW 5-serie byr på solid langturskomfort for fire voksne.

Utformingen av baksetet gjør at tredjemann sitter merkbart dårligere enn de andre.

Kniper det på noe, er det beinplassen - om både fører og baksetepassasjer er over snittlengde.

LES MER

• Kan én av disse storbilene vinne Årets bil?

• Billigversjonen du vil ha: BMW X5

Billig-Porsche perfekt familiebil

Mini Cooper har blitt SUV

Flere biltester og -nyheter finner du på db.no/bil

Bagasjerommet tar 520 liter, men mange velger nok stasjonsvogna.

Det beste med interiøret er den moderne og gjennomtenkte førerplassen.

Det er stor forskjell på den gamle BMW-layouten og den nye. Skarpere og mer tidsriktig design, og siste nytt på display- og utstyrsfronten.

Den nye BMW 5-serie har alt: Herlig komfort og kjøreegenskaper, herlig luksus, mye utstyr og plass.

Men det koster!

SMS-KODER

SMS-KODER

Send kodeordet BIL etterfulgt av nummeret til din favoritt til 2400. For eksempel BIL 7 hvis du vil stemme på Ford C-Max. (Kr 5 per melding).

Vi trekker én vinner blant SMS-stemmene som vinner en iPad.

1 Alfa Romeo Giulietta
2 Audi A1
3 Audi A7
4 BMW 5-serie
5 BMW X3
6 Citroen DS3
7 Ford C-Max/Grand C-Max
8 Honda CR-Z
9 Hyundai  ix20
10 Hyundai  ix35
11 Kia Sportage
12 Mercedes SLS
13 Mini Countryman
14 Mitsubishi ASX
15 Mitsubishi i-MiEV
16 Nissan Juke
17 Opel Astra
18 Opel Meriva
19 Peugeot 5008
20 Peugeot  RCZ
21 Porsche Cayenne
22 Saab 9-5
23 Skoda Superb stv
24 Suzuki Kizashi
25 Suzuki Swift
26 Toyota Auris Hybrid
27 Volvo S60/V60
28 VW Passat
29 VW Touareg
30 VW Touran

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer