DE HETESTE NYHETENE: Volvos smellvakre Concept Estate tok pusten fra alle som så den i Genève, med lekker utvendig design og enda lekrere interiør. Foto: ESPEN STENSRUD
DE HETESTE NYHETENE: Volvos smellvakre Concept Estate tok pusten fra alle som så den i Genève, med lekker utvendig design og enda lekrere interiør. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Bilene du kan glede deg til

Her er de heteste nyhetene fra bilutstillingen i Genève.

• Flere bilsaker på db.no/bil

AUTOFIL I GENÈVE:

Bilutstillingen i Genève er vårens vakreste eventyr - hvor produsentene pøser på med nye modeller.

Vi har funnet høydepunktene.

Toyota Aygo Må en småbil se trist og kjedelig ut?

Nei, noe Toyota motbeviser med sin nye Toyota Aygo.

TOYOTA AYGO: Kjennetegnes med sin store X i fronten, og med en myriade av ulike fargekombinasjoner ser den tøff og frekk ut. Foto: ESPEN STENSRUD
TOYOTA AYGO: Kjennetegnes med sin store X i fronten, og med en myriade av ulike fargekombinasjoner ser den tøff og frekk ut. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

Bilen deler plattform med Citroën C1 og Peugeot 108, men den japanske bilen er den klart mest attraktive.

Nye Aygo kjennetegnes med sin store X i fronten, og sammen med en myriade av ulike fargekombinasjoner ser den tøff og frekk ut.

«A design that forces people to take sides», sier Toyota.

Under panseret er en økonomisk 3-sylindret 1-liters bensinmotor.

Volvo Concept Estate Volvo har lagt seg på en særdeles ambisiøs linje når det gjelder kommende XC 90.

VOLVO CONCEPT ESTATE: Enda lekrere inni. Foto: ESPEN STENSRUD
VOLVO CONCEPT ESTATE: Enda lekrere inni. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

Før den blir avduket, sannsynligvis i Paris til høsten, har konsernet vist fram tre konseptbiler som skal vise Volvos nye designspråk.

I Genève sto tredjemann, den smellvakre Concept Estate. Bilens design tok pusten fra alle som så den, men interiøret er utrolig nok enda lekrere.

Der finner du også en stor touchscreen med Apples nye CarPlay ferdig integrert.

Dette er framtida, og systemet vil være tilgjengelig på nye XC90.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford Focus En av verdens viktigste biler rent salgsmessig fikk sin debut i Genève, nemlig nye Ford Focus.

FORD FOCUS: En av verdens viktigste biler rent salgsmessig fikk sin debut i Genève. Foto: ESPEN STENSRUD
FORD FOCUS: En av verdens viktigste biler rent salgsmessig fikk sin debut i Genève. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

18 ulike førerstøttesystemer er tilgjengelige, inkludert skiltgjenkjenning og adaptiv avstandsradar.

Fords avanserte kommunikasjonssystem SYNC 2 med 8-tommers berøringsskjerm og tilhørende stemmestyring vil for første gang bli tilgjengelig i Europa i Focus.

MyKey-teknologi gjør det mulig å begrense både toppfart og volum på stereoen, mens parkeringsassistenten nå også kan hjelpe til når man skal kjøre ut fra selve parkeringsplassen.

BMW 2-serie Active Tourer Nye 2-serie Active Tourer har forhjulstrekk, og blir en direkte konkurrent til Mercedes-Benz B-klasse med nærmest identiske mål: 4,34 m lang, 1,80 m bred, 1,55 m bred og en akselavstand på 2,67 meter.

Bagasjerommet tar 468 liter med baksetene oppe, og 1510 liter med dem nedslått.

BMW 2-SERIE ACTIVE TOURER: Kommer til Norge til høsten. Foto: BMW
BMW 2-SERIE ACTIVE TOURER: Kommer til Norge til høsten. Foto: BMW Vis mer

Bilen kommer til Norge til høsten, med flere ulike motoralternativer.

216d, 218d og 220d er diesel, mens bensin er 218i, 220i og toppmodellen 225i med 231 hk.

Minste modell er 218i med en 3-sylindret 1,5-liter med 136 hestekrefter.

Nissan X-Trail Det norske folket har vist seg å være svært glad i Nissan X-Trail, og den nye modellen vil helt sikkert sørge for at dette kjærlighetsforholdet fortsetter.

X-Trail kommer med en 130-hesters dieselmotor på 320 Nm med et vesentlig lavere forbruk enn før, ifølge produsenten.

NISSAN X-TRAIL: Nordmenn er glade i Nissan X-Trail, og den nye modellen vil sikkert sørge for at dette kjærlighetsforholdet fortsetter. Foto: ESPEN STENSRUD
NISSAN X-TRAIL: Nordmenn er glade i Nissan X-Trail, og den nye modellen vil sikkert sørge for at dette kjærlighetsforholdet fortsetter. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

Den vil bli tilbudt sammen med to- eller firehjulstrekk, mens flere motorer vil bli tilbudt når bilen er klar til sommeren, men her er ikke alle detaljer klare.

Firehjulstrekksystemet ALL MODE 4x4 skal være ytterligere forbedret, og sammen med et røft designspråk, samt sikkerhetssystemet Nissan Safety Shield blir nok dette en salgssuksess.

Opel Adam Rocks Den lystige Adam-familien inneholder fra før navn som Jam, Glam og Slam, og nå kommer den urbane crossoveren Rocks.

Det elektriske «Swing Top» foldbare stofftaket kan sendes bak til C-stolpene på fem sekunder, og er standardutstyr.

Bakkeklaringen er 1,5 cm høyere enn vanlig Adam, og både dempere og fjærer er oppgradert.

OPEL ADAM ROCKS: Denne fargeglade crossoveren kommer til Norge utpå sommeren. Foto: ESPEN STENSRUD
OPEL ADAM ROCKS: Denne fargeglade crossoveren kommer til Norge utpå sommeren. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

Under det fargeglade skallet (18 ulike karosserifarger er tilgjengelig) finnes Opels helt nye 1-liters 3-sylindrete turboladete bensinmotor på enten 90 eller 115 hk.

90-hesteren har lave 99 gram CO2/km i utslipp, samt et forbruk på 0,43 l/mil. Den fargeglade crossoveren kommer til Norge utpå sommeren.

Jeep Renegade Fiat, som nå eier Jeep, satser på at Jeep skal klare å selge 1 million biler i året mot 700 000 i fjor, og der kommer nye Renegade inn i bildet.

Bilen skal bygges i Italia sammen med Fiat 500x, som den deler plattform med, og motorutvalget blir Fiats multiair-motorer på 1,4- eller 2-liter, bensin eller diesel, manuell eller automat.

Men Renegade er ingen asfalt-SUV som knapt klarer å kjøre over en gressplen.

JEEP RENEGADE: Dette er ingen asfalt-SUV, Renegade har 20 cm bakkeklaring, lavgirserie, muligheten til å vasse i 48 cm høy vannstand og angripe stigninger i 30,5 graders vinkel. Foto: ESPEN STENSRUD
JEEP RENEGADE: Dette er ingen asfalt-SUV, Renegade har 20 cm bakkeklaring, lavgirserie, muligheten til å vasse i 48 cm høy vannstand og angripe stigninger i 30,5 graders vinkel. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

Her er det skliplater og grove tauekroker i fleng, Jeep Selec-Terrain system med fem ulike innstillinger og Hill Descent Control.

Samt 20 cm bakkeklaring, lavgirserie, muligheten til å vasse i 48 cm høy vannstand og angripe stigninger i 30,5 graders vinkel.

Honda Civic Type R Concept Her er det ikke snakk om diskresjon, eller små antydninger til vinger.

Designet ser ut som en blanding av jagerflyet F-22 Raptor og djevelen selv, tydeliggjort gjennom fargekombinasjonen av rød og svart.

Under alle de skarpe kantene, spoilerne og vingene finner vi en 2-liters turbomotor på «minst» 280 hk, men det blir nok over 300 hk på produksjonsbilen for å klare målet om å bli verdens raskeste forhjulsdrevne bil rundt Nürburgring.

Audi TT I Genève viste Audi tredje generasjon TT, og de har gått tilbake til originalens røtter.

HONDA CIVIC TYPE R CONCEPT: Her er det ikke snakk om diskresjon, designet ser ut som en blanding av jagerflyet F-22 Raptor og djevelen selv. Foto: ESPEN STENSRUD
HONDA CIVIC TYPE R CONCEPT: Her er det ikke snakk om diskresjon, designet ser ut som en blanding av jagerflyet F-22 Raptor og djevelen selv. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

Forfra er nye TT litt sintere, med en heksagonal grill og tøffe LED-lykter.

Motormessig har TT 2-liters bensinmotor på 230 hk eller 2-liters diesel på 184 hk for de med sære lyster.

Toppmodellen TTS har 310 hk, og den klarer 0-100 km/t på 4,7 sekunder med S Tronic kasse.

VW T-Roc Volkswagen vil utvide SUV-spekteret sitt.

Først ut er det som spås å være Tiguans arvtaker, T-ROC, som viser en helt ny linje og interiørstil.

AUDI TT: I Genève viste Audi tredje generasjon TT, der de har gått tilbake til originalens røtter. Foto: ESPEN STENSRUD
AUDI TT: I Genève viste Audi tredje generasjon TT, der de har gått tilbake til originalens røtter. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

Konseptbilen gir også en pekepinn på at en ekte firehjulstrekker kan kombineres med en luftig kabriolet.

Motoren er en 2,0 TDI med 184 hester og 380 Nm.

Firehjulstrekksystemet 4Motion har fått tre ulike kjøremoduser: «vei» , «offroad» og «snø» - samtidig som den er utstyrt med både bakkestartassistent og bremsefunksjon i nedoverbakker.

Forbruket skal være så lavt som 0,49 l/mil.

Koenigsegg One:1 Jakten på enda flere hestekrefter og enda høyere toppfart stopper aldri for superbilprodusentene.

VW T-ROC: Viser en ny linje og interiørstil, og konseptbilen gir også en pekepinn på at en ekte firehjulstrekker kan kombineres med en luftig kabriolet. Foto: ESPEN STENSRUD
VW T-ROC: Viser en ny linje og interiørstil, og konseptbilen gir også en pekepinn på at en ekte firehjulstrekker kan kombineres med en luftig kabriolet. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

I årevis har Bugatti Veyron tronet øverst på pallen, men nå slår svenske Koenigsegg tilbake med 1360 hester fordelt på 1360 kilo, derav navnet.

Koenigsegg kaller sin bil for megabil, noe som forklares når du vet at 1360 hk = 1000 kW, altså en MegaWatt.

Til en pris av 22,5 millioner svenske kroner skal du visstnok være i stand til å kjøre fra en Veyron. Toppfarten skal være 440 km/t.

Innvendig har bilen Telenors Connexion-system. Bare seks One:1 vil bli bygget.

Skoda CC Concept 5-dørs coupé er blitt heite saker, og mens de tyske premiummerkene konkurrerer om hvem som kan lage den feteste utgaven, får nå også Skoda lov til å være med på leken.

KOENIGSEGG ONE:1:  I årevis har Bugatti Veyron tronet øverst på pallen blant superbilene, men nå slår svenske Koenigsegg tilbake med det de kaller en megabil. Toppfart 440 km/t. Foto: ESPEN STENSRUD
KOENIGSEGG ONE:1: I årevis har Bugatti Veyron tronet øverst på pallen blant superbilene, men nå slår svenske Koenigsegg tilbake med det de kaller en megabil. Toppfart 440 km/t. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

Konseptbilen har den velkjente 1,4-liters TSI-motoren (her på 109 hk) som denne gang går både på bensin og naturgass.

91 gram CO2/km betyr at den lett klarer EU-forslaget på 95 gram/km i 2020.

Linjeføringen bør kunne sørge for at Skodas CC blir en økonomisk suksess.

SKODA CC CONCEPT: 5-dørs coupé er blitt heite saker, og linjeføringen bør kunne sørge for at Skodas CC blir en økonomisk suksess. Foto: SKODA
SKODA CC CONCEPT: 5-dørs coupé er blitt heite saker, og linjeføringen bør kunne sørge for at Skodas CC blir en økonomisk suksess. Foto: SKODA Vis mer
TOUCHSCREEN: Volvo Concept Estate har en stor touchscreen med Apples nye CarPlay ferdig integrert. Foto: ESPEN STENSRUD
TOUCHSCREEN: Volvo Concept Estate har en stor touchscreen med Apples nye CarPlay ferdig integrert. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer