<strong>TVILLING:</strong> Hyundai ix20 er teknisk tvilling med Kia Venga. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG
TVILLING: Hyundai ix20 er teknisk tvilling med Kia Venga. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG Vis mer

Bilene for små familier

Fire kompakt- og flerbruksbiler som kjemper om Årets bil-tittel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Stem her eller nederst i saken

Denne uka er de mindre modellene i Årets bil 2011-kåringen som skal vises fram.

Kompaktbilen Alfa Romeo Giulietta har vist seg å være en av lesernes favoritter.

De to andre kompaktbilene vi skal kikke nærmere på er Opel Astra, og det miljøvennlige alternativet Toyota Auris Hybrid.

Dere blir også bedre kjent med de små flerbruksbilene Hyundai ix20 og Opel Meriva.

  Hyundai ix20 Hyundais nyeste tilskudd på stammen er teknisk tvilling med Kia Venga.

Vi har ikke hatt muligheten til å kjøre ix20 enda, men utseende og litt annet understellsoppsett er det eneste som skiller de to bilene.

<strong>FLOTT BEKJENTSKAP:</strong> Opel Meriva har blant annet god plass og trivelige kjøreegenskaper. Foto: PRODUSENT
FLOTT BEKJENTSKAP: Opel Meriva har blant annet god plass og trivelige kjøreegenskaper. Foto: PRODUSENT Vis mer

Det betyr at ix20 kan skilte med litt bedre plass enn mange av konkurrentene, greie kjøreegenskaper og en hyggelig pris.

Prisen starter på 189 950 kroner for en bil med en 1,4-liters bensinmotor på 90 hester.

Vil du ha dieselmotor under panseret, koster den billigste versjonen med 77 hester fra 199 950 kroner.

  Opel Meriva Dette er et flott bekjentskap:

God plass, praktiske seteløsninger, en smart dørløsning og trivelige kjøreegenskaper.

Opel Meriva leveres med seks forskjellige motoralternativer, jevnt fordelt mellom diesel og bensin.

Alle bensinmotorene er 1,4-litere, og finnes i versjoner på 100, 120 og 140 hestekrefter.

<strong>SKILLER SEG UT:</strong> Opel Astras design gjør at den skiller seg fra mange av konkurrentene. Foto: VI MENN BIL
SKILLER SEG UT: Opel Astras design gjør at den skiller seg fra mange av konkurrentene. Foto: VI MENN BIL Vis mer

De to sistnevnte har turbo.

Dette gjør at de får mange av de positive sidene som dieselmotorer tidligere har vært alene om.

De tre dieselmotorene består av én 1,3-liter på 95 hester og to 1,7-litere på henholdsvis 110 og 130 hester.

Prisen starter på 224 900 kroner for begge de to svakeste motorene.

  Toyota Auris Hybrid Hybridversjonen rokker ikke ved det faktum at Toyota Auris er en god kompaktklassebil.

Vi skal heller ikke underslå at vi liker hybridkonseptet, og at det gir en behagelig følelse av ny teknologi hver gang vi ruller i gang i denne bilen.

Vi kan heller ikke komme unna at bilen er omtrent på samme nivå som en sammenliknbar dieselbil, både når det gjelder ytelser og forbruk.

<strong>FORBRUKSVENNLIG:</strong> Et hyggelig forbruk i by- og nærkjøring er et av argumentene for å ende opp med en Toyota Auris Hybrid. Foto: PRODUSENT
FORBRUKSVENNLIG: Et hyggelig forbruk i by- og nærkjøring er et av argumentene for å ende opp med en Toyota Auris Hybrid. Foto: PRODUSENT Vis mer

Samtidig er den 24-28 000 kroner dyrere enn Auris 1,4D-4D og har et mindre bagasjerom.

I hovedsak er drivlinjens lettkjørthet og et hyggelig forbruk i by- og nærkjøring de viktigste reelle argumentene for å ende opp med en Toyota Auris Hybrid på parkeringsplassen.

Opel Astra Opels nyeste kompaktklassebil byr på greie kjøreegenskaper og en design som gjør at den skiller seg fra mange av konkurrentene.

Bilen er en god del tyngre enn flere andre biler i kompaktklassen.

Det gjør at den føles tyngre på veien, men fører også til mindre underholdende veiegenskaper.

De ekstra kiloene skyldes blant annet at bilen har blitt en god del større, noe som blant annet merkes godt på bakseteplassen.

Bilen leveres med et vell av både diesel- og bensinmotorer.

ÅRETS BIL I NORGE 2011

• Arrangeres for sjette gang, i år i samarbeid med Vi Menn Bil-redaksjonen.

• Tirsdag 30. november kåres lesernes favoritt basert på tall fra avstemningen.

• Tirsdag 7. desember presenteres Årets Bil i Norge 2011, valgt ut av en fagjury og vektet for leserstemmene.

Jury

Årets jury har tung kompetanse på bil og dens plass i samfunnet. Hensynet til miljø, sikkerhet, økonomi, og markedsutvikling/ trender er ivaretatt.

• Kari Sandberg, direktør Trygg Trafikk.
• Einar Håndlykken, leder i miljøstiftelsen ZERO.
• Anders G. Hovde, markedsanalytiker med bil som spesialitet, seniorkonsulent hos TNS Gallup.
• Turid Næss, journalist i Dagbladet.
• Terje Bjørnsen, fagredaktør Vi Menn Bil

Hovedpunkter

• Utslipp og forbruk
• Teknologi og sikkerhet
• Pris og kostnader

I tillegg vil juryen ha fokus på kjøreegenskaper, pålitelighet, komfort, praktisk bruk, og design i sin totalvurdering.

Nye modeller
Samtlige kandidater er nye modeller lansert i Norge i år. Biler som har gjennomgått moderate kosmetiske og/eller tekniske endringer kvalifiserer ikke til deltakelse. Kandidatene må være i ordinært salg på det norske markedet.

Billigste versjon er en 1,4-liters bensinmotor med 87 hester.

Da koster Astra fra 209 900 kroner.

Man kan også velge en flott 1,4-liters turbomotor på 140 hester.

På dieselfronten er det motorer fra 95 til 160 hester tilgjengelig.

SMS-KODER

Send kodeordet BIL etterfulgt av nummeret til din favoritt til 2400. For eksempel BIL 7 hvis du vil stemme på Ford C-Max. (Kr 5 per melding).

Vi trekker én vinner blant SMS-stemmene som vinner en iPad.

1 Alfa Romeo Giulietta
2 Audi A1
3 Audi A7
4 BMW 5-serie
5 BMW X3
6 Citroen DS3
7 Ford C-Max/Grand C-Max
8 Honda CR-Z
9 Hyundai  ix20
10 Hyundai  ix35
11 Kia Sportage
12 Mercedes SLS
13 Mini Countryman
14 Mitsubishi ASX
15 Mitsubishi i-MiEV
16 Nissan Juke
17 Opel Astra
18 Opel Meriva
19 Peugeot 5008
20 Peugeot  RCZ
21 Porsche Cayenne
22 Saab 9-5
23 Skoda Superb stv
24 Suzuki Kizashi
25 Suzuki Swift
26 Toyota Auris Hybrid
27 Volvo S60/V60
28 VW Passat
29 VW Touareg
30 VW Touran

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer