Bilene skal slankes

Men ny teknologi er ikke helt uten ulemper.

FØRSTE BIL UT: VW Polo R WRC er den første serieproduserte bilen fra VW som benytter Litecor, dog bare i panseret. Foto: VW
FØRSTE BIL UT: VW Polo R WRC er den første serieproduserte bilen fra VW som benytter Litecor, dog bare i panseret. Foto: VW Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dinside Dagens nye biler har mer sikkerhetsutstyr enn noen gang, i tillegg til at de har mer utstyr som skal tilfredsstille både komfort og kjøpelyst. Til sammen påfører slikt utstyr betraktelig ekstra vekt.

Dette er uheldig både i forhold til norske avgifter, men ikke minst uheldig når vi vet at bilens vekt er forbrukets største fiende, dermed også en av de viktigste faktorene knyttet til utslipp og miljø.

I bilindustrien pågår det derfor en evig slankeprosess for å holde vekten nede innenfor de økonomiske rammene som gjelder. Kundene skal tross alt fortsatt være villig til å betale det bilen koster.

Eksempler på hva en slik slankeprosess utgjør i praksis finner vi blant annet i nye VW Golf 7 og sprell ferske Passat.

Golf 7 er på det meste lettet med rundt 100 kilo i forhold til sjettegenerasjon Golf, og den nye Passat er lettet opptil 85 kilo i forhold til forgjengeren. Dette selv om bilene er tilført mer vekt i form av utstyr. Er dette verdens meste bærekraftige bilprodusent?

Materialvalg Nå tar VW i bruk et nytt materiale, men foreløpig kun i et begrenset omfang for å teste. Dette er stålplater som har samme tykkelse og stivhet som de ordinære platene som er brukt gjennom tidene. Forskjellen ligger i at platene i den nye løsningen er en sandwich-konstruksjon. To svært tynne stålplater er limt sammen med et polymer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer