Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Bilene som kan ta vannveien

Det er ikke bare James Bond som gjør det. Denne uka er amfibiebileiere fra hele verden i Telemark for å plaske uti.

Barna som bader gjør store øyne og roper: «Er det en ekte bil?!».

Den første av en lang rekke farkoster siger inn mot land og ruller opp på stranda. Propellene spinner i løse lufta i det de forlater vannet. Tang og sjøgress henger fra hjulene som dyvåte dekorasjoner.

Svømmedyktig Amfibiebiler er verken fugl eller fisk. Heller ikke særlig sjøsterke, der de putrer av gårde i åtte knops fart.

- Det er ingen båt, men en bil som kan svømme, sier nederlandske Gerben Faber.

Han har hele familien installert i en Dukw, som en gang tjenestegjorde i det amerikanske forsvaret. Amfibiebileiere fra 11 land er kommet til Norsjø Ferieland i Gvarv i Telemark for en ukes camping, kjøring og skruing. Til sammen stiller 46 kjøretøy.

Krevende hobby De som i det hele tatt kjenner til amfibiebiler, forbinder dem gjerne med en James Bond-film eller militære landgangsoperasjoner under andre verdenskrig. Så har konseptet heller aldri slått an i stor målestokk.

Byggesett: Amfibiebilentusiaster i en nymotens Dutton Mariner. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES
Byggesett: Amfibiebilentusiaster i en nymotens Dutton Mariner. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES Vis mer

Det finnes kun et fåtall fungerende eksemplarer, de fleste av dem mer enn 50 år gamle og avhengige av vedlikehold som ville fått en trebåteier til å bli matt.

Men skruing og det sosiale går hånd i hånd. Amphib-treffet arrangeres hver sommer, stedet blir deltakerne enige om året i forveien. Denne gangen er Norge vertskap, med familiene Fosholm og Broch i spissen.

Buss fra krigens dager - Vi er ingen organisert klubb, bare en gjeng med entusiaster, understreker Bjørn Fosholm.

Hans Dukw deltok i slaget ved Normandie i 1945. Med Bjørn bak rattet har den blant annet cruiset i Venezia og på Themsen i London. Amfibiebilen er registrert som buss med plass til 19 passasjerer, sønnen kjører en mindre GPA (også kalt Dukwling), datteren en amfibiejeep.

- Det startet med at gubben skrudde fra hverandre vekkerklokker da han var liten. Nå har interessen hans for lengst smittet hele familien, sier kona Rita Fosholm.

Amphicar med finner Selv om det finnes kit der man kan bygge en amfibiebil med utgangspunkt i en vanlig bil, er flertallet av kjøretøyene militære eller av merket Amphicar. En lekker liten tysker med skinninteriør og halefinner, som perfekt accessoir til 60-talls retromote. Rent bortsett fra at kjeledress neppe er det mest moteriktige antrekket.

TIL LANDS OG VANNS: Amfibiebilkortesjen legger ut fra Notodden. Rundt 160 deltakere fra 11 land er denne uka samlet på Amphib 2012 i Telemark. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES
TIL LANDS OG VANNS: Amfibiebilkortesjen legger ut fra Notodden. Rundt 160 deltakere fra 11 land er denne uka samlet på Amphib 2012 i Telemark. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES Vis mer

- Vi hadde den fra hverandre før vi satte kursen hit, men nå er det visst en lekkasje, sier Fleur Witte mens kjæresten står med hodet under panseret.

Paret har kommet fra Amsterdam med hennes rødlakkerte Red Hot Waterbabe.

Mye skruing På en amfibiebil er det alltid noe som må fikses.

- Jeg holder meg helst til ferskvann. Etter en time i saltvann må man regne med fire timers skruing. Du skal være hardt angrepet for å drive med dette, sier Bjørn.

For den pensjonerte elektrikeren er hobbyen tredelt; jakten på deler i inn- og utland, mekking i en varm garasje vinterstid, kjøring om sommeren.

Synker sjelden Denne tirsdagen har rundt 40 amfibiebiler kjørt i kortesje til Notodden, der de plasket ut i vannet for å sette kursen mot campingplassen igjen. Til lands tok strekningen en halvtime, til vanns drøye to timer.

KJØRER RUSSISK: Tom Rune Laugen bak rattet på en Gaz 46.
KJØRER RUSSISK: Tom Rune Laugen bak rattet på en Gaz 46. Vis mer

Noen har prøvd fiskelykken underveis, andre bare nytt vinden i håret, vannpruten i fanget og en forfriskende lukt av bensin.

Flere av de mindre kjøretøyene ligger farlig lavt i vannet. De som kommer så langt, da. Nils Fredrik Broch har fire amfibiebiler, men ingen i drift.

- Om de synker? Sjelden. Med mindre noen har glemt å sette i bunnpluggen, smiler han.

FRA AMSTERDAM TIL GVARV: Jerry Hubertus (i forgrunnen) og en kamerat mekker på kjæresten Fleur Wittes kjøretøy Red Hot Waterbabe. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES
FRA AMSTERDAM TIL GVARV: Jerry Hubertus (i forgrunnen) og en kamerat mekker på kjæresten Fleur Wittes kjøretøy Red Hot Waterbabe. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES Vis mer
Mange militærkjøretøy: Siden starten i 1987 er det tredje gang det internasjonale amfibiebiltreffet arrangeres i Norge. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES
Mange militærkjøretøy: Siden starten i 1987 er det tredje gang det internasjonale amfibiebiltreffet arrangeres i Norge. Foto: ELISABETH SPERRE ALNES Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media