NY ELLER BRUKT: Ville du akseptert at din nye bil hadde vært registrert i fem måneder og rullet 90 mil? Foto: COLOURBOX.COM
NY ELLER BRUKT: Ville du akseptert at din nye bil hadde vært registrert i fem måneder og rullet 90 mil? Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Bilkjøp i høyesterett: Kjøpte nybil, fikk bruktbil

Bilen er ny, fortalte selger. Bilen er brukt, mente kjøper. Slikt blir det bråk av.

Dinside Sandvika Bil AS solgte i november 2012 en Citroën C-Zero elbil til en kunde. Bilen ble fremstilt som ny, men importert fra Tyskland.

I kontrakten mellom partene stod det at bilen hadde rullet 160 kilometer, men da den ble overlevert kjøperen viste kilometertelleren at bilen hadde gått 897 kilometer.

Kunden tok dette opp med selgeren per e-post samme dag. Dagen etter fikk han også vognkortet, som viste at bilen hadde vært registrert i Tyskland i fem måneder før den kom til Norge.

Med viten om dette ønsket kunden å heve kjøpet, noe selger avviste og saken endte i retten. Der gikk den så langt som til høyesterett.

Hver tredje bruktbil kan ha feil kolimeterstand

Hard dom I høyesterett ble Sandvika Bil AS dømt til å ta tilbake bilen som hadde blitt solgt som ny.

Elbil: Det var en bil av denne typen som ble importert fra Tyskland, og solgt som ny. Foto: Citroën
Elbil: Det var en bil av denne typen som ble importert fra Tyskland, og solgt som ny. Foto: Citroën Vis mer

Forhandleren ble også dømt til å tilbakebetale kunden 145.000 kroner pluss renter, mot at kunden leverer bilen tilbake til selger. Kunden kjøpte bilen opprinnelig bilen for 175.000 kroner.

I tillegg er forhandleren dømt til å i løpet av to uker betale saksomkostninger på til sammen 586.116 kroner.

I domsavsigelsen avsluttes det fra høyesterett med at de ser at denne saken reiser videre prinsipielle forbrukerkjøpsrettslige spørsmål.

Ødelagt bruktbil er selgers ansvar

Når er en bil ikke ny lenger? I slike forbrukerrettslige spørsmål ligger det mange utfordringer. For ville bilen vært å anse som ny dersom den bare hadde gått 30 mil? Eller kanskje 50 mil?

Denne grensesettingen er enda ikke tegnet opp, men det vi nå kan være sikre på er at en bil som har vært registrert i fem måneder, og som har rullet 90 mil, er å anse som en bruktbil.

Men helt opplagt var det faktisk ikke, for heller ikke rettsvesenet var enig med seg selv underveis. Opp gjennom rettsprosessen opp til høyesterett, fikk nemlig selger og kjøper medhold annenhver gang.

Høyesteretts konklusjon på saken er likevel at en bil som har rullet 90 mil på fem måneder ikke lenger er å anse som en ny bil.

HARDTSLÅENDE: Dommen viste ingen nåde, og selger måtte ta bilen tilbake, i tillegg til å betale saksomkostninger på over en halv million kroner.
HARDTSLÅENDE: Dommen viste ingen nåde, og selger måtte ta bilen tilbake, i tillegg til å betale saksomkostninger på over en halv million kroner. Vis mer

Risikosport å selge bil

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.