Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Billig folkeluksus

Luksusmerkene satser hardt i Golf-klassen.

STATUS SELGER: Audis informasjonssjef Marius Tegneby venter storsalg av den kompakte A3. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
STATUS SELGER: Audis informasjonssjef Marius Tegneby venter storsalg av den kompakte A3. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

- Dette er bilmodeller som kan komme til å selge meget godt, sier Anders G. Hovde, ekspert på bilmarkedet hos TNS Gallup.

Bilene han snakker om, hører størrelsesmessig hjemme i kompaktklassen, der VW Golf, Toyota Auris og Ford Focus er velkjente modeller. Dette er Norges største bilklasse, med over 35 000 solgte i året.

STATUSBIL: BMW 1-serie
STATUSBIL: BMW 1-serie Vis mer

Men høstens nyheter har noe ekstra ved seg. De bygges av merker som det knyttes status og premiumfølelser til. Mercedes A-klasse, Audi A3, 1-serie (har vært i salg i noen måneder, kommer nå i flere versjoner) og Volvo V40 kommer til å koste litt mer enn de mer typiske folkebilmodellene. I fornuftige motorversjoner vil de likevel ikke bli dyrere enn at mange greier prisen.

Skal doble salget
Det vet importørene. Går det som de planlegger, vil salget av det bransjen kaller premiumkompaktbiler doble seg til neste år sammenliknet med i år.

STATUSBIL: Mercedes-Benz A 250 SPORT.
STATUSBIL: Mercedes-Benz A 250 SPORT. Vis mer

- Det er en pull-effekt i markedet etter disse merkene. Flere har lyst på dem enn de som eier dem. Derfor er de viktige for importørene, som kommer til å satse hardt på dem, sier Hovde.

Han tror at de nye modellene kommer til å ta andeler fra billigere merker.

Hva skiller?
- Betingelsen for det er at de kommer med «riktige» motorer. Nordmenn føler at de gjør et godt bilkjøp dersom de ikke betaler for mye i avgifter.

Typisk snakker vi om motorer på rundt 1,6 liter med lavt forbruk og utslipp. I tillegg har disse bilene design og merkevareimage som tiltrekker. De er en inngangsbillett til statusbilene uten at en må betale seg i hjel, sier Anders G. Hovde.

Må by på mer

Siden kompaktbilene fra statusmerkene vil koste mer enn for eksempel en Toyota Auris, må de også kunne by på mer.

- Disse bilene vil ha en mer påkostet følelse i bygge- og materialkvalitet. De vil i stor grad også kunne fås med det samme ekstrautstyret som finnes i statusmerkenes større luksusbiler, ikke minst når det gjelder sikkerhetsutstyr.

-  Kundene vil enkelt sagt få litt mer av alt - kanskje bortsett fra plass, sier fagredaktør Terje Bjørnsen i Vi Menn Bil Top Gear.

Hårete Volvo-mål
- Vi har som mål å selge 2500 V40-er i 2013, sier Rune Gutteberg Hansen som er direktør for PR og informasjon i Volvo Personbiler Norge AS.

Greier de det, vil V40 være en av de mest solgte kompaktbilene i Norge til neste år. Til sammenligning ble det ifølge OFV solgt 3129 eksemplarer av Toyota Auris i 2011. Det holdt til en tredjeplass blant kompaktbilene og en tiendeplass totalt.

SATSER STORT: Volvo V40. Foto: Geir Svardal, HM-Media
SATSER STORT: Volvo V40. Foto: Geir Svardal, HM-Media Vis mer

Med en frapris på drøyt 250 000 kroner legger V40 seg litt under de andre premiumkompaktbilene. Volvo satser dessuten på utstyrspakker til det de mener er gode priser. Det er en oppskrift Volvo har brukt på den store V70 tidligere, med stor suksess.

Volvo-satsing - Vi tror at D2-motoren med 115 hk vil bli en bestselger. Utstyrsmessig vil vi ha stor spredning. Hovedkonkurrentene er Audi, BMW og Mercedes, men vi tror at vi også kommer til å hente kunder opp fra VW Golf, sier Gutteberg Hansen.

At Volvo satser på de rimeligste utgavene, får ikke Mercedes- og Audi-importøren til å skjelve i buksene.

- Vårt mål er å selge Mercedes A-klasse i alle prisgrupper, fra den billigste som starter på rundt 270 000 kroner til versjoner til nesten en halv million kroner, sier fungerende informasjonsansvarlig Henning Larsen i Bertel O. Steen. Importøren har fått tildelt 1700 eksemplarer av A-klasse i 2013.

- Vi har ikke noe mål om bare å selge de billigste versjonene. Vi tilbyr quattro firehjulsdrift og avansert utstyr, og det setter kundene våre pris på, sier Audis informasjonssjef Marius Tegneby.

20 000 solgt Audi har som mål å selge 2000 A3-er i Norge pr. år når alle versjoner er på plass (femdørsutgaven Sportback kommer i mars). I så fall blir den Audis mestselgende modell.
- Audi A3 har vært markedsleder i 16 år, og vi har solgt over 20 000 biler siden den første A3 ble lansert. Det gir oss et godt utgangspunkt, sier Tegneby.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media