Billigere batterier enn vi trodde

Prisen for å skifte har lenge vært et usikkerhetsmoment.

OPPGRADERT: Kommunikasjonssjef i Nissan i Norge, Marina Maneas Bakkum (bildet), kan foreløpig ikke bekrefte at den amerikanske prisen vil gjelde i Norge. For vår del ser vi ingen grunn til at den skulle være vesentlig forskjellig. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
OPPGRADERT: Kommunikasjonssjef i Nissan i Norge, Marina Maneas Bakkum (bildet), kan foreløpig ikke bekrefte at den amerikanske prisen vil gjelde i Norge. For vår del ser vi ingen grunn til at den skulle være vesentlig forskjellig. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: Nissan Leaf, som ble lansert i 2011, er i dag verdens suverent mest solgte elbil.

125 000 eksemplarer ruller nå på veiene. Av disse er 56 000 solgt i USA, og i Norge er det solgt 10 000 nye fra importør.

I tillegg har anslagsvis 3000 Leaf, solgt i andre land - særlig i Frankrike, havnet her hjemme som bruktimporterte biler.

Oppgraderinger Spørsmål omkring batterikostnader har stadig kommet, men Nissan har nøyd seg med å referere til garantien på fem år eller 100 000 kilometer, samt å uttale at batteripakken er beregnet å skulle vare gjennom bilens livssyklus.

Den er blitt gradvis forbedret, og da Leaf ble kraftig oppgradert i fjor, økte offisiell rekkevidde fra 170 til 199 kilometer.

MER ÅPENHET: Batteripakken i Nissan Leaf har nå fått en offisiell prislapp. I USA koster den netto 34 000 kroner - før montering. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
MER ÅPENHET: Batteripakken i Nissan Leaf har nå fått en offisiell prislapp. I USA koster den netto 34 000 kroner - før montering. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO Vis mer

Husk at streng kulde kan halvere rekkevidden.

I år oppdaterte igjen Nissan batteripakken for å gjøre den bedre i stand til å takle svært høye temperaturer etter at det ble konstatert kapasitetstap på noen biler i svært varme stater som Arizona.

Mot slutten på uvissheten Og nå har endelig Nissan bestemt seg for å gå ut med en pris på batteripakken. Dette har i lang tid vært et spekulasjonsobjekt og et av kronargumentene til motstanderne av elbiler.

Det har også utvilsomt vært et av de viktigste usikkerhetsmomentene elbilkjøpere har hatt å forholde seg til foran kjøpsbeslutningen, på linje med hva som er avgiftsfordelenes og de andre fordelenes framtid her i landet.

Men nå har altså Nissan gått ut med en offisiell pris på batteripakken, som består av 48 moduler à fire celler.

Les også: Tror på batterirevolusjon

Pris i USA Riktignok er prisen som er kjent så langt, den som gjelder i USA.

Vi har imidlertid ingen grunn til å tro at den vil bli vesentlig annerledes her hjemme.

Den norske importøren har bedt om informasjon fra Europa vedrørende batteripris her, men i skrivende stund foreligger ingen informasjon.

40 000 eller 34 000? Prisen er oppgitt til 6500 dollar (cirka 40 000 kroner) - men da det gamle batteriet må leveres inn for å få kjøpt det nye, trekkes 1000 dollar i innbytte fra prisen - vi ender opp med 5500. (5499 for å være pinlig nøyaktig).

Altså cirka 34 000 kroner. Dette ble nylig annonsert av talsmann for Nissan, Brian Brockman.

Med amerikanske avgifter og installasjonskostnader (ekstra tilpasning trengs for 2011- og 2012-modellene), ender vi muligens opp nærmere 40 000 likevel.

Her kan du lese hva Nissans Brian Brockman skriver på My Nissan Leaf Forum.

Mer bilstoff fra Dinside:

Feil drivstoff kan bety katastrofe

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside. Les her.

PRISET: Batteripakken i Nissan Leaf koster netto under 35 000 kroner, i det minste i USA. Foto: Nissan
PRISET: Batteripakken i Nissan Leaf koster netto under 35 000 kroner, i det minste i USA. Foto: Nissan Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer