OPPGRADERT: Kommunikasjonssjef i Nissan i Norge, Marina Maneas Bakkum (bildet), kan foreløpig ikke bekrefte at den amerikanske prisen vil gjelde i Norge. For vår del ser vi ingen grunn til at den skulle være vesentlig forskjellig. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
OPPGRADERT: Kommunikasjonssjef i Nissan i Norge, Marina Maneas Bakkum (bildet), kan foreløpig ikke bekrefte at den amerikanske prisen vil gjelde i Norge. For vår del ser vi ingen grunn til at den skulle være vesentlig forskjellig. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NOVis mer

Billigere batterier enn vi trodde

Prisen for å skifte har lenge vært et usikkerhetsmoment.

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: Nissan Leaf, som ble lansert i 2011, er i dag verdens suverent mest solgte elbil.

125 000 eksemplarer ruller nå på veiene. Av disse er 56 000 solgt i USA, og i Norge er det solgt 10 000 nye fra importør.

I tillegg har anslagsvis 3000 Leaf, solgt i andre land - særlig i Frankrike, havnet her hjemme som bruktimporterte biler.

Oppgraderinger Spørsmål omkring batterikostnader har stadig kommet, men Nissan har nøyd seg med å referere til garantien på fem år eller 100 000 kilometer, samt å uttale at batteripakken er beregnet å skulle vare gjennom bilens livssyklus.

Den er blitt gradvis forbedret, og da Leaf ble kraftig oppgradert i fjor, økte offisiell rekkevidde fra 170 til 199 kilometer.

MER ÅPENHET: Batteripakken i Nissan Leaf har nå fått en offisiell prislapp. I USA koster den netto 34 000 kroner - før montering. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
MER ÅPENHET: Batteripakken i Nissan Leaf har nå fått en offisiell prislapp. I USA koster den netto 34 000 kroner - før montering. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO Vis mer

Husk at streng kulde kan halvere rekkevidden.

I år oppdaterte igjen Nissan batteripakken for å gjøre den bedre i stand til å takle svært høye temperaturer etter at det ble konstatert kapasitetstap på noen biler i svært varme stater som Arizona.

Mot slutten på uvissheten Og nå har endelig Nissan bestemt seg for å gå ut med en pris på batteripakken. Dette har i lang tid vært et spekulasjonsobjekt og et av kronargumentene til motstanderne av elbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har også utvilsomt vært et av de viktigste usikkerhetsmomentene elbilkjøpere har hatt å forholde seg til foran kjøpsbeslutningen, på linje med hva som er avgiftsfordelenes og de andre fordelenes framtid her i landet.

Men nå har altså Nissan gått ut med en offisiell pris på batteripakken, som består av 48 moduler à fire celler.

Les også: Tror på batterirevolusjon

Pris i USA Riktignok er prisen som er kjent så langt, den som gjelder i USA.

Vi har imidlertid ingen grunn til å tro at den vil bli vesentlig annerledes her hjemme.

Den norske importøren har bedt om informasjon fra Europa vedrørende batteripris her, men i skrivende stund foreligger ingen informasjon.

40 000 eller 34 000? Prisen er oppgitt til 6500 dollar (cirka 40 000 kroner) - men da det gamle batteriet må leveres inn for å få kjøpt det nye, trekkes 1000 dollar i innbytte fra prisen - vi ender opp med 5500. (5499 for å være pinlig nøyaktig).

Altså cirka 34 000 kroner. Dette ble nylig annonsert av talsmann for Nissan, Brian Brockman.

Med amerikanske avgifter og installasjonskostnader (ekstra tilpasning trengs for 2011- og 2012-modellene), ender vi muligens opp nærmere 40 000 likevel.

Her kan du lese hva Nissans Brian Brockman skriver på My Nissan Leaf Forum.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside. Les her.

PRISET: Batteripakken i Nissan Leaf koster netto under 35 000 kroner, i det minste i USA. Foto: Nissan
PRISET: Batteripakken i Nissan Leaf koster netto under 35 000 kroner, i det minste i USA. Foto: Nissan Vis mer