• Flere saker fra db.no/bil.
Dinside: Nissan Leaf, som ble lansert i 2011, er i dag verdens suverent mest solgte elbil.
125 000 eksemplarer ruller nå på veiene. Av disse er 56 000 solgt i USA, og i Norge er det solgt 10 000 nye fra importør.
I tillegg har anslagsvis 3000 Leaf, solgt i andre land - særlig i Frankrike, havnet her hjemme som bruktimporterte biler.
Oppgraderinger Spørsmål omkring batterikostnader har stadig kommet, men Nissan har nøyd seg med å referere til garantien på fem år eller 100 000 kilometer, samt å uttale at batteripakken er beregnet å skulle vare gjennom bilens livssyklus.
Den er blitt gradvis forbedret, og da Leaf ble kraftig oppgradert i fjor, økte offisiell rekkevidde fra 170 til 199 kilometer.

Husk at streng kulde kan halvere rekkevidden.
I år oppdaterte igjen Nissan batteripakken for å gjøre den bedre i stand til å takle svært høye temperaturer etter at det ble konstatert kapasitetstap på noen biler i svært varme stater som Arizona.
Mot slutten på uvissheten Og nå har endelig Nissan bestemt seg for å gå ut med en pris på batteripakken. Dette har i lang tid vært et spekulasjonsobjekt og et av kronargumentene til motstanderne av elbiler.
Det har også utvilsomt vært et av de viktigste usikkerhetsmomentene elbilkjøpere har hatt å forholde seg til foran kjøpsbeslutningen, på linje med hva som er avgiftsfordelenes og de andre fordelenes framtid her i landet.
Men nå har altså Nissan gått ut med en offisiell pris på batteripakken, som består av 48 moduler à fire celler.
Les også: Tror på batterirevolusjon
Pris i USA Riktignok er prisen som er kjent så langt, den som gjelder i USA.
Vi har imidlertid ingen grunn til å tro at den vil bli vesentlig annerledes her hjemme.
Den norske importøren har bedt om informasjon fra Europa vedrørende batteripris her, men i skrivende stund foreligger ingen informasjon.
40 000 eller 34 000? Prisen er oppgitt til 6500 dollar (cirka 40 000 kroner) - men da det gamle batteriet må leveres inn for å få kjøpt det nye, trekkes 1000 dollar i innbytte fra prisen - vi ender opp med 5500. (5499 for å være pinlig nøyaktig).
Altså cirka 34 000 kroner. Dette ble nylig annonsert av talsmann for Nissan, Brian Brockman.
Med amerikanske avgifter og installasjonskostnader (ekstra tilpasning trengs for 2011- og 2012-modellene), ender vi muligens opp nærmere 40 000 likevel.
Her kan du lese hva Nissans Brian Brockman skriver på My Nissan Leaf Forum.
Saken ble opprinnelig publisert på Dinside. Les her.
