BEST LIKT: Toyta er tilbake på toppen av TNS Gallups årlige bilindeks. Her representert med bestselgeren Yaris. Foto: Øistein Norum Monsen
BEST LIKT: Toyta er tilbake på toppen av TNS Gallups årlige bilindeks. Her representert med bestselgeren Yaris. Foto: Øistein Norum MonsenVis mer

Bilmerket vi stoler mest på

Gjør comeback på toppen av lista.

(Dagbladet): De to siste årene har Volkswagen toppet TNS Gallups årlige bilindeks. Men nå er Toyta tilbake der de har hatt for vane å være - aller øverst.

- Gledelig, sier informasjonssjef i Toyota Norge AS, Espen Olsen, til Dagbladet.

- Det er jo der vi ønsker å være, og resultatet viser vel at vi har gjort noe riktig når vi får så god tilbakemelding fra forbrukerne, sier han.

Scorer på pålitelighet Bilindeksen settes sammen ut fra fakta fra Gallups årlige bilundersøkelse blant norske forbrukere som har kjøpt eller leaset ny bil i løpet av de siste fire årene, eller er i en kjøprsprosess nå. Parameterne går på kjennskap til merket, inntrykk av bilmerket og ikke minst hvilket merke kjøperne har tenkt å velge neste gang de skal handle bil.

- Denne indeksen har som mål å se hvordan ulike bilmerker er rangert blant bilkjøpere ut fra deres holdninger til bilene og i hvilken grad merket evner å havne på bilkjøpernes handlelister, sier markedsanalytiker Anders G. Hovde i TNS Gallup til Dagbladet.

Han mener at Toyotas vinnerkonsept ligger i påliteligheten og miljøprofilen.

- Toyota kjøpes neppe så mye for design, men merket er kjent for pålitelighet og det er svært viktig for mange kjøpere, sier Hovde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjenvant tilliten Toyota toppet bilindeksen uavbrutt fra 2001 til 2007, og var igjen på topp i 2009 (indeksen ble ikke laget i 2008).
Så fikk VW et par år på toppen mens Toyota slet med tekniske problemer og tilbakekalling av millionvis av biler på verdensbasis.

TILLITEN FORPLIKTER: Ander G. Hovde i TNS Gallup (t.v.) presenterte i samarbeid med Dagbladet den årlige bilindeksen for landets bilbransje i går. Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge AS er selvsagt tilfreds med å ha gjenerobret tronen for beste omdømme. - Men det forplikter. Vi arbeider stadig for å bli enda bedre, sier han. Foto: Jacques Hvistendahl.
TILLITEN FORPLIKTER: Ander G. Hovde i TNS Gallup (t.v.) presenterte i samarbeid med Dagbladet den årlige bilindeksen for landets bilbransje i går. Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge AS er selvsagt tilfreds med å ha gjenerobret tronen for beste omdømme. - Men det forplikter. Vi arbeider stadig for å bli enda bedre, sier han. Foto: Jacques Hvistendahl. Vis mer

Nå har altså Toyota igjen klart å gjenvinne norske bilkjøperes tillit og gjeninntatt tronen.

- Vi scorer svært høyt på driftsikkerhet og miljø. Og det er nettopp der vi ønsker å være best. Det er betryggende å ha et godt renomme, men det forplikter også. Vi kan fortsatt bli bedre, og det jobber vi hele tiden for å bli, sier informasjonssjef Espen Olsen til Dagbladet.

Og det var ingen solkeklar seier Toyota vant. Både Volvo og Volkswagen puster japanerne i nakken.

Det er ingen store revolusjonerende endringer på årets bilindeks. Mazda er merket som klatrer mest, fra en 12. til en 9. plass, mens Audi bytter plass med BMW og faktisk faller fra 4. til 5. plass.

Mer bensin og hybrid I Gallups bilundersøkelse kommer det også at stadig flere bilkjøpere vurderer å gå tilbake til bensinmotor.
30 prosent av de spurte svarte at de ville velge bensin neste gang. Tilsvarende dieselandel ligger på 32 prosent, så bildet er i ferd med å jevne seg ut igjen etter en 70/30 fordeling i dieselmotorens favør de siste fem årene.

Vel så interessant er det at hele tolv prosent av bilkjøperne har bestemt seg for hybridbil ved neste kjøp. Det er en dobling av dagens markedsandel på seks prosent.

- Hybriden har etablert seg og vist seg å være pålitelig. Det har vært viktig at et etablert merke som Toyota har gått foran med Prius og vist at teknologien holder. Og nå kommer stadig flere merker med hybrid-drivlinjer. Utvalget begynner å bli stort å spennende, sier Hovde.