KOSTBARE PROBLEMER:  Det har blitt anslått at Dreamliner-problemene har kostet Norwegian opp mot en milliard i ekstrakostnader og tapte inntekter. Bjørn Kjos ser uansett lyst på framtiden. Foto. CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
KOSTBARE PROBLEMER: Det har blitt anslått at Dreamliner-problemene har kostet Norwegian opp mot en milliard i ekstrakostnader og tapte inntekter. Bjørn Kjos ser uansett lyst på framtiden. Foto. CHRISTIAN ROTH CHRISTENSENVis mer

Bjørn Kjos: Satsingen har vært alt annet enn en drøm

Norwegian-sjefen ser uansett lyst på framtiden.

(Dagbladet Endelig fredag): Bjørn Kjos (68) har knasket malariapiller og drukket svart kaffe. Iført en strøken Moods of Norway-dress ankommer han Gardermoen, like blid som alltid.

Det har blitt anslått at Dreamliner-problemene har kostet Norwegian opp mot en milliard i ekstrakostnader og tapte inntekter. Selskapet har rast på omdømmemålinger, og de sliter med å få på plass flytillatelser i USA for sitt irske datterselskap.

På plussiden er det fallende drivstoffpriser og en kraftig passasjervekst. Kjos ser uansett lyst på framtiden («Det er ikke pessimister som bringer verden framover»).

Nå skal han være med et team fra Unicef til Den Sentralafrikanske Republikk (SAR) i et fly fullastet med nødhjelp.

Norwegian bidrar med fly, mannskap og 500 000 kroner, i tillegg til penger samlet inn fra passasjerer. Siden 2007 har flyselskapet støttet hjelpeorganisasjonen.

EVIG OPTIMIST:  Kjos mener det viktigste Norwegian kan gjøre for å gjennopprette den tapte tilliten etter Dreamliner-problemene, er å holde regulariteten oppe. -  Jeg synes passasjerene har tatt forsinkelsene overraskende bra, sier han. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
EVIG OPTIMIST: Kjos mener det viktigste Norwegian kan gjøre for å gjennopprette den tapte tilliten etter Dreamliner-problemene, er å holde regulariteten oppe. - Jeg synes passasjerene har tatt forsinkelsene overraskende bra, sier han. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN Vis mer

Beste jobben

- Vi har bidratt i flere prosjekter, blant annet i Malawi. Jeg ser det som et samfunnsansvar. En av grunnene til at vi valgte å samarbeide med Unicef, var at vi ville gjøre noe som kunne sveise sammen ansatte innad, forklarer han.

Med på flyet er generalsekretær i Unicef Norge, Bernt G. Apeland, og et TV2-team som skal følge Kjos til flyktningleiren i Bangui. Første etappe går fra Oslo til Kastrup.

Fra første rad kan han se skyene forsvinne under oss i det flyet tar av. Han som startet sin karriere som jagerflypilot, og senere ble forretningsadvokat.

- Du savner ikke å sitte bak spakene selv?

- Å fly jagerfly er den fineste jobben du kan ha. Men enten er du pilot, eller så er du det ikke. Du må fly jevnlig hvis du først skal fly.

I stedet har Kjos måttet manøvrere Norwegian gjennom mye turbulens det siste året. Spesielt rundt langdistanse-satsingen med de nye Dreamliner-flyene.

- Det er alltid barnesykdommer med nye fly. Men vi trodde at det meste skulle være ryddet av veien før fly nr 103, som var det første vi fikk levert fra Boeing. Der tok vi feil.

Blant det som skapte store forsinkelser, var reservedeler som måtte skaffes fra forskjellige steder i verden. Og overfølsomme datasensorer som indikerte feil selv om alt var ok. Resultatet: kansellerte flyvninger og passasjerer som ikke kom seg videre.

SNART SELVBIOGRAFI:  Neste år kommer «Høyt og lavt», der Kjos forteller historien om hvordan Norwegian siden 2003 har blitt det tredje største lavprisselskapet i Europa. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
SNART SELVBIOGRAFI: Neste år kommer «Høyt og lavt», der Kjos forteller historien om hvordan Norwegian siden 2003 har blitt det tredje største lavprisselskapet i Europa. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN Vis mer

Manglet kompetanse

- Når problemene først oppstod, var dere flinke nok til å håndtere dem?

- Egentlig ikke. I starten stolte vi for mye på automatikken som lå i systemene våre, og som ikke var tilpasset slike situasjoner. Vi hadde ikke forutsett omfanget av forsinkelsene.

- Et fly kan alltid bli forsinket i fire-fem timer, men to døgn skal egentlig ikke skje.

- Hva var det som gikk galt?

- Verken vi eller Boeing hadde nødvendig kompetanse. Å gå fra en 737 til en Dreamliner, er som å gå fra en gammel Mac til en iPad, rent teknologisk.

- Når det gjaldt vår egen kundeservice, var det ikke bare å snu om på alt over natta. Det tok flere uker. Vi hadde ikke tatt høyde for at det kunne treffe oss så hardt.

Fortvilte passasjerer og negative presseoppslag har gått innpå Kjos.

- Klart det har det. Men du må være der enten det går godt eller dårlig.

- Ville ventet

- Hvordan opplever du medieoppmerksomheten det medfører å fronte Norwegian?

- Det er er en viktig del av jobben, selv om du noen ganger kunne tenke deg å slippe. Du mister litt av friheten din... Men det er ikke til å unngå, sier han med et smil som er litt smalere enn vanlig.

Bortsett fra en «birdstrike», som kan ramme alle, har Dreamlinerne gått bra de siste månedene.

- Har dere vært for tidlig ute med Dreamlinerne?

- Hadde vi visst det vi vet nå, så ville vi ventet et års tid. Men da avgjørelsen ble tatt, var det syv-åtte års ventetid på disse flyene.

Kjos vil ikke antyde hvor mye Boeing vil dekke av tapene Norwegian er påført.

- Det er klart at dette har skadet Norwegian. Førsteprioritet er å få flyene til å gå som forventet, så får vi se hva moroa har kostet. Men Boeing er innstilt på å kompensere.

- Når vi har hatt større forsinkelser og massiv mediedekning av disse, er det helt naturlig at omdømmet faller. Det viktigste vi kan gjøre for å bedre omdømmet er å levere stabilt god punktlighet over tid, sier han.

Utsatt biografi

Det er ikke bare langdistanseflyene til Norwegian som har blitt forsinket. Også Kjos sin selvbiografi «Høyt og lavt» er utsatt for andre gang.

- Hva kan vi forvente?

- Det blir jo mest om Norwegian... En avslørende biografi med mye spennende og overraskende som folk ikke vet. Jeg vil verken forfine eller forkleine det som har skjedd.

- Hvordan fremstiller du deg selv?

- Alle har vel innebygde selvsensurmekanismer, men jeg prøver å ta med rubb og rake. Jeg tror at jeg er ganske transparent, og absolutt ingen Dr Jekyll & Mr Hyde.

- Men du er opptatt av hvordan du fremstår?

- Bør ikke alle være det? Jeg vil bli oppfattet som en god borger, og ingen drittsekk. Da må du ha normer, selv om du noen ganger er nødt til å gjøre ting som er upopulært.

- Som å opprette base i Thailand og leie inn lokal arbeidskraft til langdistanseflygningene?

- Det ville vært utenkelig med en long-haul-base i Norge. Og de ansatte ved Bangkok-basen har lønninger som gir dem 30 prosent høyere kjøpekraft enn det norske crewet, så dette er så langt fra sosial dumping som du kan komme.

PÅ TUR:  Etter å ha samarbeidet med Unicef siden 2007, synes Kjos det er inspirerende å se hjelpeprosjekter i praksis. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
PÅ TUR: Etter å ha samarbeidet med Unicef siden 2007, synes Kjos det er inspirerende å se hjelpeprosjekter i praksis. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN Vis mer

Ikke «one man show»

- At vi fikk 11 000 søkere til 180 jobber, sier også noe om hvor attraktive de er.

For Kjos er det viktig å understreke at Norwegian ikke er noe «one man show».

- Jeg er god til å delegere og avhengig av flinke medarbeidere rundt meg. Noen ganger kan jeg bli litt fraværende, det hender at folk føler de blir overlatt til seg selv.

- Og sint?

- Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å skjule det når jeg blir forbanna, ler han.

- Men jeg er aldri langsint.

Det har blitt spekulert i om mannen som var med på å starte Norwegian for 21 år siden, snart vil gi stafettpinnen videre.

- Jeg har ingen umiddelbare planer om å gå av, men «it´s a time for everything», sier han hemmelighetsfullt.

Fortsatt er han gift med Gerd, som var flyvertinne i SAS da den unge jagerflypiloten sjarmerte henne i senk. To av deres tre barn jobber i Norwegian.

- Jeg har hatt griseflaks med valg av kone! Jeg jobbet jo mer enn vanlig også da jeg praktiserte som advokat. Svigermor hjalp oss mye. Skal du holde på som jeg har gjort, er du avhengig av en forståelsesfull familie.

- Og en kone som aksepterer at du har masse feil. Tidvis har jeg vært fraværende mentalt, og jeg kunne vært mye flinkere på hjemmebane.

TAR I ET TAK:  Fotografer og TV-kamera er på plass når Kjos lemper inn esker med nødhjelp under mellomlandingen på Kastrup. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
TAR I ET TAK: Fotografer og TV-kamera er på plass når Kjos lemper inn esker med nødhjelp under mellomlandingen på Kastrup. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN Vis mer

Stor formue

Ifølge Kapital har Kjos en formue på 2 milliarder kroner. Men han bor i det samme huset som han kjøpte for over 30 år siden. Bilen er en Tesla og seilbåten på 34 fot ikke større enn at han og kona kan håndtere den.

- På papiret har jeg mye penger, men jeg har aldri hatt det som drivkraft å bli rik. Det spennende har vært å få til ting, penger er av mindre interesse.

Han kikker ut i lufta og fortsetter:

- Nedsiden ved å bli betraktet som en som har mye penger, kunne jeg godt vært foruten.

- Hva er den største utfordringen for Norwegian framover?

- Å få gjennomslag for å tenke langsiktig når du er på børs og hele tiden skal legge fram kvartalsresultater. Uten langsiktig satsing, vil du være kjørt av lasset om fem-ti år.

- Det er morgendagens konkurrenter du skal være obs på. I den sammenhengen er langdistanseflygningene avgjørende.

I det vi lander på Kastrup, blir Kjos huket tak i av dansk TV2 før et lengre intervju med Financial Times. Når Unicefs utstyr og medisiner skal lastes inn, går han ut for å lempe esker på rullebåndet.

Til ære for fotografer og tv-kameraer som sikter seg inn mot en liten mann i relieff mot en dyp blå himmel.