Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Forbruksgjeld:

Bjørn (41) tok opp to sms-lån til 414 prosent rente: - Hvis jeg ikke gjorde noe med det, ville jeg skylde 1,9 millioner kroner etter ti år

Forbrukerøkonomer advarer mot å ta opp raske lån. 

Står støtt: Bjørn Refling var blakk og desperat, og tok opp dyre lån. Etter å ha fått hjelp fra Luksusfellen har han fått kontroll på økonomien igjen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
Står støtt: Bjørn Refling var blakk og desperat, og tok opp dyre lån. Etter å ha fått hjelp fra Luksusfellen har han fått kontroll på økonomien igjen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

- I løpet av to år hadde det ene lånet på 10000 kroner vokst til 30000 kroner. Det var selvsagt dumskap å ikke engang sjekke rentebetingelsene, men jeg var i en presset situasjon og måtte fremskaffe penger fort, forteller han.

41-åringen fra Moss sleit økonomisk og trengte penger til å dekke hverdagsutgifter, som melk, brød og annet forbruk.

1,9 millioner

- Jeg kom over en reklame for sms-lån på Facebook og ble svært fristet. Jeg var steike blakk og desperat. Det virket så enkelt bare å sende en sms – og så fikk jeg pengene på konto med én gang. Betingelsene sjekket jeg ikke, men jeg regnet jo med at lånesøknaden ble avslått hvis jeg ikke var kredittverdig.

Refling tok opp to lån - ett på 5000 kroner og ett på 10000 kroner.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden

Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden

Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?