GRØNNERE: Volvo V70 har fått en mindre og mer miljøvennlig motor — og dermed redusert pris. Spørsmålet er om du klarer deg med 109 hester i en bil som veier over 1600 kilo? Ja, tror vi. Alle foto: Hans Arne Vedlog
GRØNNERE: Volvo V70 har fått en mindre og mer miljøvennlig motor — og dermed redusert pris. Spørsmålet er om du klarer deg med 109 hester i en bil som veier over 1600 kilo? Ja, tror vi. Alle foto: Hans Arne VedlogVis mer

Blågult blir grønt

Her er det bare ett spørsmål som gjelder: Hvor mange hestekrefter vil du ofre for litt mer status og litt bedre miljøsamvittighet?

||| Spørsmålet mer tallfestet: En Volvo V70 drivé har et oppgitt forbruk på 0,49 liter per mil og et Co2-utslipp på 129 gram per kilometer. Prisen starter på 343.000 kroner. Veldig greit så langt.

Men: Den har bare 109 hestekrefter og veier over 1600 kilo. Og det er her dilemmaet dukker opp. Vi mener det er ubegrunnet. Men det har mye med kjørestil og daglige transportbehov å gjøre. Det blir med andre ord ganske individuelt. Mer om det senere.
Bedre tilpasset
Da V70 kom, var målet tydelig definert: Statusklassen, der konkurrentene stort sett er tyske: Audi, BMW, Mercedes. Mens forrige V70 var en stasjonsvognvariant av den relativt lille sedanen S60, er den nåværende V70 en variant den vesentlig større S80.

Det betyr at alt er blitt litt større, tyngre og generelt forfinet. Og bedre tilpasset de nevnte konkurrentene.

Men V70 selger som en folkebil. På slutten av fjoråret kjempet den faktisk med VW Golf om å være mestselgende enkelte måneder. Forklaringen finner du under panseret.

KJØLIG: Interiøret i V70 er enkelt og oversiktlig — og litt skandinavisk kjølig. Foto: Hans A Vedlog /Dagbladet.
KJØLIG: Interiøret i V70 er enkelt og oversiktlig — og litt skandinavisk kjølig. Foto: Hans A Vedlog /Dagbladet. Vis mer

Nye motorer med lavere forbruk og utslipp, gjør at Volvo nå klarer å tilby flere modeller som plutselig kan kalles prisgunstige. Ord vi ikke forbinder med Volvo, i hvertfall ikke i innkjøpsrunden.

Og aller best ut kommer bilen vi har testet: V70. Altså den største stasjonsvogna Volvo kan levere. Eller Herregårdsvogn, for deg som ønsker å opprettholde eksklusiviteten.

Dyrt
For 342.900 får du en helt ny V70. Hvis du vil ha den på stålfelger, uten metallic lakk og uten vinterdekk vel å merke. Det vil ingen.

Du må prute som en sunnmøring i en sydlandsk basarhall for å ende opp med en anstendig utstyrt V70 til den prisen. Ekstrautstyret til Volvo er omfattende, fristende - og dyrt.

STOR:  Volvo V70 Drive er en ny storselger i Norge fra Volvo, med lavt forbruk og lavt utslipp - men romslig plass. Foto: Hans A Vedlog /Dagbladet.
STOR: Volvo V70 Drive er en ny storselger i Norge fra Volvo, med lavt forbruk og lavt utslipp - men romslig plass. Foto: Hans A Vedlog /Dagbladet. Vis mer

Dagbladets testbil koster for eksempel 422.000 uten så mange andre kryss i utstyrslista enn øverste trinn fra fabrikken - Summum - der skinn og xenonlys er standard. Skal du ta utgangspunkt i en reell minstepris, altså inkludert nødvendig og ønskelig utstyr som vinterdekk, lettmetallfelger og metallic lakk, bør du legge deg på 380.000 kroner.

Bedre dempet
Og da kan du plutselig sammenlikne med langt bedre utstyrte utgaver av de mer tradisjonelle folkebilene - Passat, Mondeo, Avensis.
Hva er så forskjellen?

Volvo gir mer status og mer komfort. Den går litt stillere, en god del mykere, og er generelt litt bedre dempet mot det underlaget vi ofte har her i nord. Kanskje er den litt for myk for enkelte.

Er du ute etter en sportslig kjøreopplevelse, så sier det seg egentlig selv at det er bedre med en litt stivere og sterkere kandidat fra klassen under - til samme pris.

SIKKER SOM EN VOLVO: Svenskene er kjent for å prioritere sikkerhet, og V70 har fått toppscore i Ncap-testen. Foto: Hans A Vedlog /Dagbladet.
SIKKER SOM EN VOLVO: Svenskene er kjent for å prioritere sikkerhet, og V70 har fått toppscore i Ncap-testen. Foto: Hans A Vedlog /Dagbladet. Vis mer

Plassmessig er det i praksis ingen forskjeller på V70 og trioen fra folkeklassen. Kvalitetsfølelsen er også den samme, men det mest bekymringsløse forholdet får du trolig til en Avensis. 

DieselperleSå tilbake til utgangspunktet: Holder det med bare 109 hestekrefter til en bil som veier over 100 kilo mer enn folkebilene vi her snakker om? Vi mener bestemt ja.

Fordi en V70 i seg selv er såpass komfortorientert at den innbyr til litt roligere kjøring, men først og fremst fordi den lille dieselmotoren er en perle. Vi har skrytt av den før, og gjør det igjen.

Den er i utgangspunktet produsert av Citroén og Peugeot, men sitter i en rekke bilmodeller fra forskjellige produsenter. For eksempel i Mini og diverse Ford - i tillegg til Volvo og franskmennene.

Kose deg
Motoren er smidig på lave turtall, vibrasjonsfattig og overraskende kvikk. Selv i en tung V70 får du et lite kraftoverskudd fra i overkant av 2000 omdreininger og til snaut 3500. Bilen føles aldri undermotorisert med et par personer i bilen og innenfor norsk lov.

Ulempen er en girkasse med bare fem trinn og høy utveksling - tilpasset lavest mulig forbruk og utslipp. Det betyr at du må gire litt mer enn nødvendig, og at du plutselig kan befinne deg i et slags kraftvakum der fint lite skjer.

Vi kom rett fra en Peugeot 5008, med samme motor, seks trinns girkasse, en annen utveksling - og 100 kilo mindre å dra på. Forskjellen  var merkbar.

Men det skal ikke mange turene til før du blir kjent med den lille dieselen i en V70. Da kan du kose deg med flott komfort, lave drivstoffutgifter og grei miljøsamvittighet.

Og kanskje ikke helt uvesentlig: En bil som virker dyrere enn den er.