Ble bygget for å gå i rute til New York, men «The Grande Dame» skal aldri mer legge fra kai

SS «Rotterdam» fått nytt liv i hjertet av Rotterdam.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

ROTTERDAM (Dagbladet): Det tidligere flaggskipet til rederiet Holland America Line har fått nytt liv i hjertet av Rotterdam, som er en av verdens travleste havner.

Men SS «Rotterdam» skal aldri mer legge fra kai for egen maskin.

Under byggingen på slutten av 1950-tallet tok det to og et halvt år å sette sammen skipets enorme dampturbinmotorer.

Maskineriet var siste gang var i bruk i 2001. Så ble det stille der nede, seks meter under vannlinjen der det pleide å være over 50 graders varme.

Som et museum Fortsatt henger oljelukta igjen i det store maskinrommet. Det viser hvor godt vedlikeholdt maskinene var.

Nå er den stolte skuta, også kalt «The Grande Dame», pusset opp og lagt permanent til kai i hjembyen.

STOLT: Nå har SS «Rotterdam» fått Rotterdam som sin siste hjemmehavn. Det tidligere flaggskipet i Holland America Line er pusset opp og besøkende kan gjenoppleve fordums maritim luksus. Foto: EIVIND PEDERSEN
NÅ: Slik ser det ut på akterdekket en grå vinterdag i 2015. SS «Rotterdam» har fått nytt liv som hotell- og museumsskip i den nederlandske hjembyen. Foto: EIVIND PEDERSEN
FLAGGSKIP: I flere tiår var SS «Rotterdam» flaggskipet i flåten til Holland America Line. Det ble bygd som amerikabåt, men da flyene overtok trafikken, ble skipet ombygd til cruiseskip. Foto: EIVIND PEDERSEN
BERØMT: Det er unektelig litt spesielt å forestille seg at på denne scenen ombord på SS «Rotterdam» sto selveste Frank Sinatra og sang. Førsteklassepassasjerene satt på galleriet, mens øvrige passasjerer satt på stoler på det flate gulvet. På dagtid ble teateret brukt som kinosal, mens det ble holdt gudstjenester på søndager. Foto: EIVIND PEDERSEN
PÅ PLASS: Flisene henger der ennå, men det er mange år siden sist noen nøt et bad i innendørsbassenget på SS «Rotterdam». Det er likevel en opplevelse å se fliseverket på nært hold. Foto: EIVIND PEDERSEN
SOLID: SS «Rotterdam» var det største skipet som var bygd i Nederland, da det ble sjøsatt i 1958. Skipet hadde mange detaljer som de fleste ikke får med seg. Legg merke til det tversovergående gjerdet på bakken, kalt «Atlanterhavsveggen» som skulle stoppe bølger som slo over baugen. Foto: EIVIND PEDERSEN
SISTE HAVN: Den nyoppussede utgaven av SS «Rotterdam» har fått en trygg hjemmehavn som hotell- og museumsskip i Rotterdam. Foto: EIVIND PEDERSEN
SISTE HAVN: Den nyoppussede utgaven av SS «Rotterdam» har fått en trygg hjemmehavn som hotell- og museumsskip i Rotterdam. Foto: EIVIND PEDERSEN
SJØULK: I 1960 var Berths Langerak (77) påmønstret SS «Rotterdam» som dekksmannskap. I våre dager har han en bijobb som omviser på det gamle flaggskipet. Foto: EIVIND PEDERSEN
LUKSUS: Denne trappa beskrives som en arkitektonisk genistrek, fordi den har et spesielt dobbeltløp som skilte passasjerene på første og andre klasse. Foto: EIVIND PEDERSEN
RESTAURANT: Om bord i SS «Rotterdam» kan du nyte gode måltider i flere restauranter. Foto: EIVIND PEDERSEN
STILIG: Det henger fortsatt igjen mytisk stemning i den originale spisesalen på SS «Rotterdam». Foto: EIVIND PEDERSEN
VÆRELSE: Slik er de gamle lugarene på SS «Rotterdam» omgjort til moderne hotellrom, med trådløst nett og minibar. Foto: EIVIND PEDERSEN
GAMMELT: Dette er en kopi av den minste lugarkategorien fra den gang SS «Rotterdam» gikk i skytteltrafikk mellom Rotterdam og New York. Ikke noe overflødig luksus, men likevel høy klasse på slutten av 1950-tallet. Foto: EIVIND PEDERSEN
GAMMEL DANSK: For skipsnerder er et besøk på SS «Rotterdam» som en julaften. På skipsbroa er utstyret uforandret fra den gang skipet seilte som cruiseskip. Denne mellombølgesenderen er produsert i Ålborg. Alle skip var pliktig å lytte på frekvensen 2181 kHz tre minutter hver halvtime. Da var det tyst på broa. Foto: EIVIND PEDERSEN
KOMMUNIKASJON: Dette var arbeidsplassen for mannskapet på skipsbroa på SS «Rotterdam». Utstyret er uforandret fra den gang skuta var i drift. Foto: EIVIND PEDERSEN
ALARM: Fra denne boksen på skipsbroa kunne det slås alarm. For sikkerhets skyld er prosedyrene skrevet over knappene. Foto: EIVIND PEDERSEN
KOMPLISERT: SS «Rotterdam» har et maskineri som er så komplisert at det tok to og et halvt år å bygge. Omviser John Goudreean viser hvordan maskinistene måtte manuelt vri på rattet for å endre farten - alt formidlet via den såkalte maskintelegrafen. Foto: EIVIND PEDERSEN
MODERNE: I våre dager er det ølkrana i baren som har den eneste fungerende «maskintelegrafen». Foto: EIVIND PEDERSEN
BAR: Den gamle baren på første klasse er fortsatt operativ. Foto: EIVIND PEDERSEN
VINTERJOBB: Denne vinteren har akterdekket på SS «Rotterdam» fått seg en liten ansiktsløfting. Foto: EIVIND PEDERSEN
SPILL: Det skulle bare mangle at det ikke var mulig å ta seg et parti sjakk på dekket på SS «Rotterdam». Den nederlandske byen har dessuten verdens eneste sjakkmuseum. Foto: EIVIND PEDERSEN
SKIPSKOST: Denne minneplata viser en av menyene på SS «Rotterdam» i 1962. Som det framgår, ble det ikke spart på noe. Nå får du kjøpe klenodiet i skipets suvernirbutikk. Foto: EIVIND PEDERSEN

Flaggskipet har fått nytt liv som hotellskip og flytende museum.

Frank Sinatra Her kan du enten overnatte i fordums luksus, stikke innom for et herremåltid i en av restaurantene - eller bare ta seg en guidet runde og få et fullkomment innblikk bak kulissene på det mytiske skipet.

Du kan til og med hoppe opp på scenen i skipets teater og følge i fotsporene til selveste Frank Sinatra.

Her sto «Frankie Boy» på scenen og underholdt både første- og andreklassepassasjerene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sistnevnte passasjerer måtte ta til takke med enkle stoler på flatt gulv, mens snobbene på første klasse satt i myke teaterstoler.

Kongelige passasjerer Også andre verdensartister har vært her.

Både Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Count Bassie har stått på scenen, mens 60-tallskjendiser som Jackie Onassis, Grace Kelly og fyrst Rainer selvsagt har vært om bord i det en gang så sagnomsuste skipet.

Pluss kongelige gjester, ikke minst fra det nederlandske kongehuset, som var flittige brukere.

STOLT: Nå har SS «Rotterdam» fått Rotterdam som sin siste hjemmehavn. Det tidligere flaggskipet i Holland America Line er pusset opp og besøkende kan gjenoppleve fordums maritim luksus. Foto: EIVIND PEDERSEN
STOLT: Nå har SS «Rotterdam» fått Rotterdam som sin siste hjemmehavn. Det tidligere flaggskipet i Holland America Line er pusset opp og besøkende kan gjenoppleve fordums maritim luksus. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Det er ganske spesielt å gå omkring i salongene og nesten føle hvordan livet må ha vært her i sin tid.

De gamle spillebordene er her fortsatt, med uttrekksklaffer til både drikkeglass eller et glass konjakk.

Amerikabåter Da «Rotterdam» 3. september 1959 la ut på jomfruturen fra Rotterdam til New York, var det fortsatt de flotte ocean-linjerene som fraktet godtfolk mellom Europa og Amerika.

Akkurat slik Den norske amerikalinje A/S hadde sine «Amerikabåter», hadde Holland America Line sine skip i rute mellom Nederland og USA.

Hollenderne fortsatte virksomheten også etter at flyene fra midten av 1960-tallet overtok mer og mer av den transatlantiske passasjertrafikken.

I dag er rederiet et av verdens ledende cruiserederier.

Ble cruiseskip SS «Rotterdam» seilte ti år i transatlantisk fart.

Deretter falt trafikkgrunnlaget bort og det 228 meter lange skipet ble ombygd til cruiseskip.

SISTE HAVN: Den nyoppussede utgaven av SS «Rotterdam» har fått en trygg hjemmehavn som hotell- og museumsskip i Rotterdam. Foto: EIVIND PEDERSEN
SISTE HAVN: Den nyoppussede utgaven av SS «Rotterdam» har fått en trygg hjemmehavn som hotell- og museumsskip i Rotterdam. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Samtidig forsvant skillet mellom første og andre klasse.

Men kunstverkene og den luksuriøse innredningen hadde fortsatt tiltrekningskraft.

De siste åra seilte SS «Rotterdam» i cruisetrafikk i Karibia om vinteren og i Alaska om sommeren.

Beordret i land Nye sikkerhetskrav i 1997 satte skuta ut av spill. Eierne hadde regnet ut at oppgraderingen ville koste 40 millioner dollar.

Dermed endte SS «Rotterdams» storhetsdager med et verden rundt-cruise som ble avsluttet 30. september 1997.

Nye eiere gjorde et siste forsøk på å holde skuta i drift. Det endte dramatisk ved midnatt 13. september 2001.

Da gikk eierselskapet konkurs og kapteinen ble beordret til å søke havn i kanadiske Halifax og sende passasjerene på land.

Tauet hjem Deretter fulgte mange år med opplag og usikkerhet, før det ble bestemt å pusse opp skipet og taue det til hjembyen Rotterdam.
Skipet ble åpnet for publikum i 2010.

For snart to år siden ble skipet solgt til de samme eierne som i mellomtida hadde omgjort Holland America Lines gamle rederilokaler til hotell.

Hotellet fikk selvsagt navnet Hotel New York.

Sjøulken SS «Rotterdam» har betydd mye for mange mennesker. Stadig kommer tidligere passasjerer og mannskap innom for å få et gjensyn med det vakre skipet.

For 77 år gamle Berths Langerak betydde opplaget at han fikk en ny liten bijobb - denne gang som guide om bord.

Med sitt hvite skjegg framstår han som en gammel sjøulk. Og det er han, også.

- I 1960 var jeg påmønstret som dekksmannskap og seilte tre turer mellom Rotterdam og New York, forteller han.

Langerak minnes at både han og resten av mannskapet den gang var svært stolte av luksusskipet.

LUKSUS: Denne trappa beskrives som en arkitektonisk genistrek, fordi den har et spesielt dobbeltløp som skilte passasjerene på første og andre klasse. Foto: EIVIND PEDERSEN
LUKSUS: Denne trappa beskrives som en arkitektonisk genistrek, fordi den har et spesielt dobbeltløp som skilte passasjerene på første og andre klasse. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

- Skuta er fortsatt en nydelig dame. Jeg er fremdeles forelsket i henne, sier han og ler godt.