Ble kalt datidens åttende underverk i Europa

500 menn brukte fem år på å få siste strekning ferdig.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

TELEMARK (Dagbladet): - Båtene går selv om strømmen forsvinner. Alle slusene styres manuelt. Det er et arbeidende museum.

I selvstrøket kapteinsskjorte styrer Roy Glemmestad MS «Victoria» med stø hånd oppover Telemarkskanalen. Her har han vært kaptein siden 1995.

- Det er sommerjobb og rekreasjon, sier Glemmestad, som jobber som elektriker resten av året.

LAR SEG IMPONERE: Når båtene glir inn i slusa står folk på land og følger spent med på hvordan den godt over 100 år gamle ingeniørkunsten fungerer. Foto: ROGER BRENDHAGEN
KAPTEIN GLEMMESTAD: Roy Glemmestad har hatt sommerjobb som kaptein på MS «Victoria» siden 1995. Foto: ROGER BRENDHAGEN
VRANGFOSS: Vrangfoss er det største sluseanlegget med sine fem sluser. Her heves båtene 23 meter opp. Foto: ROGER BRENDHAGEN
TRE RUTEBÅTER: Det er de tre båtene M/S «Victoria» og M/S «Henrik Ibsen» og M/S «Telemarken» som sakte går i rute opp og ned i det vakre Telemark-landskapet. Foto: ROGER BRENDHAGEN
REISESJEFEN: Med Telemarkskanalen kan du i dag ta deg vannveien fra havet til fjellet, forteller daglig leder i Telemark reiser, Irene Siljan Vestby. Foto: ROGER BRENDHAGEN
TØFT ARBEID: Da Telemarkskanalen sto helt ferdig i 1892 ble den i Europa betegnet som et «åttende underverk». 500 mann hadde da jobbet i fem år med å sprenge seg vei gjennom fjellet for å få den siste strekningen, Bandak-Norsjø-kanalen, ferdig. Foto: ROGER BRENDHAGEN
GRÅGÅSGJENGEN: De blide damene i «Grågåsgjengen» fra Tolvsrød i Tønsberg, kan trygt anbefale en tur med Telemarkskanalen. Foto: ROGER BRENDHAGEN
TUT-TUT Når kanalbåtene møtes hilser begge med tuting. Her M/S «Henrik Ibsen» som ble bygd i 1907. Foto: ROGER BRENDHAGEN
GAMMEL DAME: M/S «Victoria» har gått i trafikk på Telemarkskanalen siden hun ble bygget for 130 år siden. Foto: ROGER BRENDHAGEN
HYGGETUR: Audun Storaas og kona Margit Ann Storaas fra Norheimsund nøt turen med MS «Victoria» på dekk med hver sin kaffekopp. Foto: ROGER BRENDHAGEN
ROLIG REISE: Dette er ikke turen for deg som vil fort fram. Sett deg heller ned og nyt naturen og kulturlandskapet sakte gli forbi. Foto: ROGER BRENDHAGEN

- Det er fantastisk å ha en jobb der du får betalt for å bare ha med fornøyde passasjerer, sier han.

Hvilepuls Dette er ikke turen for deg som vil fort fram. Sett deg heller ned og nyt naturen og kulturlandskapet sakte gli forbi, med en matbit og noe godt og leskende i hånda.

Da legger du kanskje også merke til de mange okergule husene langs strekningene som alle eies av kanalen.

Nede på dekk sitter Audun Storaas og kona Margit Ann Storaas fra Norheimsund med hver sin kaffekopp.

Ekteparet er på vei opp til Heddal stavkirke.

KAPTEIN GLEMMESTAD: Roy Glemmestad har hatt sommerjobb som kaptein på MS «Victoria» siden 1995. Foto: ROGER BRENDHAGEN
KAPTEIN GLEMMESTAD: Roy Glemmestad har hatt sommerjobb som kaptein på MS «Victoria» siden 1995. Foto: ROGER BRENDHAGEN Vis mer

- Jeg synes det er fantastisk reise i nydelig natur. Det er en stor opplevelse, sier Audun Storaas.

Kona nikker samtykkende.

Hardt arbeid Da Telemarkskanalen sto helt ferdig i 1892 ble den i Europa betegnet som et «åttende underverk».

500 mann hadde da jobbet i fem år med å sprenge seg vei gjennom fjellet for å få den siste strekningen ferdig, forteller daglig leder i Telemark reiser, Irene Siljan Vestby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vrangfoss er det største sluseanlegget med sine fem sluser. Her heves båtene 23 meter opp, sier hun.

18 sluser Til sammen løfter slusene båtene 72 meter over havet på den 105 kilometer lange strekningen.

Selve kanaldelen er på 2,2 mil, og består av den nedre delen Norsjø-Skien-kanalen som ble bygd mellom 1854 og 1861, og den øvre delen Bandak-Norsjø-kanalen som ble bygd mellom 1887 og 1892.

VRANGFOSS: Vrangfoss er det største sluseanlegget med sine fem sluser. Her heves båtene 23 meter opp. Foto: ROGER BRENDHAGEN
VRANGFOSS: Vrangfoss er det største sluseanlegget med sine fem sluser. Her heves båtene 23 meter opp. Foto: ROGER BRENDHAGEN Vis mer

Her får du bli med gjennom i alt 18 sluser i åtte sluseanlegg: to sluser ved Hogga, én ved Kjelldal, én ved Lunde, fem ved Vrangfoss, to ved Eidsfoss, tre ved Ulefoss, tre ved Løveid og én ved Skien.

Du kan for øvrig bli med M/S «Victoria» fra egen stue, når NRK direktesender den 130 år gamle båtens 10 timer og 20 minutter lange reise opp Telemarkskanalen minutt for minutt, den 26. august.

Gamle planer Allerede i 1805 uttalte statsøkonom Christen Pram ifølge Skienvassdraget.no, at det ville være en stor «bekvemmelighed» å kunne seile opp Klosterfossen og Skotfossen.

Men det er flere grunner til at kanalen til slutt ble bygd i Skiensvassdraget

Det skulle bli lettere å transportere varer og folk, bli enklere å drive tømmerfløting, og ikke minst bli mulig å regulere vassdraget for å hindre flom og for sørge for at sagene i skiene fikk nok vann.

Særlig amtmann Aall hadde tro på at det var mulig å bygge en kanal, og i desember 1850 kalte han inn til et møte som ble vendepunktet i kanalsaken.

Høsten 1854 begynte sprengnings- og murearbeidet ved Skien sluse.

Hav til fjell Da driftbestyrer Axel Borchrevink ved Norsjø-Skien-kanalen ti år etter at åpningen fant ut at det ble billigere å bygge kanal i stedet for jernbane på resten av strekningen, fikk han sammen med kanaldirektør Sætren fart ideen om å bygge en kanal mellom Ulefoss og Strengen.

Saken ble fremmet for Stortinget i 1886, arbeidet satt i gang i 1887, og Bandak-Norsjøkanalen sto ferdig i 1892.

Med Telemarkskanalen kan du i dag ta deg vannveien fra havet til fjellet.

HYGGETUR: Audun Storaas og kona Margit Ann Storaas fra Norheimsund nøt turen med MS «Victoria» på dekk med hver sin kaffekopp. Foto: ROGER BRENDHAGEN
HYGGETUR: Audun Storaas og kona Margit Ann Storaas fra Norheimsund nøt turen med MS «Victoria» på dekk med hver sin kaffekopp. Foto: ROGER BRENDHAGEN Vis mer

- Du kommer nesten til foten av Hardangervidda, sier Siljan Vestby.

Tre båter - Sesongen er fra mai til slutten av september, men det går an å chartre båtene før det, sier daglig leder Skien-Dalen skipsselskap, Janne Lindgren.

Det er de tre båtene M/S «Victoria» og M/S «Henrik Ibsen» og M/S «Telemarken» som sakte går i rute opp og ned i det vakre Telemark-landskapet.

Når båtene glir inn i slusa står folk på land og følger spent med på hvordan den godt over 100 år gamle ingeniørkunsten fungerer:

- 60 prosent av de som besøker kanalen, gjør det langs land, sier Siljan Vestby.

Grågåsgjengen Foran på dekk på M/S «Victoria» sitter en humørfylt gjeng med matchende T-skjorter med «Grågåsgjengen»-logo.

LAR SEG IMPONERE: Når båtene glir inn i slusa står folk på land og følger spent med på hvordan den godt over 100 år gamle ingeniørkunsten fungerer. Foto: ROGER BRENDHAGEN
LAR SEG IMPONERE: Når båtene glir inn i slusa står folk på land og følger spent med på hvordan den godt over 100 år gamle ingeniørkunsten fungerer. Foto: ROGER BRENDHAGEN Vis mer

Egentlig en joggetrupp fra Tolvsrød i Tønsberg, men siden mannfolka syntes dem skravla så fælt har de blitt kalt grågåsgjengen i 40 år.

- Her er det kjempefint. Det er veldig spennende, sier Ingrid Hansen, en av grågjessene.

- Og det er fint og gå langs kanten og se båten komme opp i slusa, supplerer Kirsten Samuelsen.

- Dette er en tur som trygt anbefales av Grågåsgjengen, ler damene i flokk.

TRE RUTEBÅTER: Det er de tre båtene M/S «Victoria» og M/S «Henrik Ibsen» og M/S «Telemarken» som sakte går i rute opp og ned i det vakre Telemark-landskapet. Foto: ROGER BRENDHAGEN
TRE RUTEBÅTER: Det er de tre båtene M/S «Victoria» og M/S «Henrik Ibsen» og M/S «Telemarken» som sakte går i rute opp og ned i det vakre Telemark-landskapet. Foto: ROGER BRENDHAGEN Vis mer
TØFT ARBEID: Da Telemarkskanalen sto helt ferdig i 1892 ble den i Europa betegnet som et «åttende underverk». 500 mann hadde da jobbet i fem år med å sprenge seg vei gjennom fjellet for å få den siste strekningen, Bandak-Norsjø-kanalen, ferdig. Foto: ROGER BRENDHAGEN
TØFT ARBEID: Da Telemarkskanalen sto helt ferdig i 1892 ble den i Europa betegnet som et «åttende underverk». 500 mann hadde da jobbet i fem år med å sprenge seg vei gjennom fjellet for å få den siste strekningen, Bandak-Norsjø-kanalen, ferdig. Foto: ROGER BRENDHAGEN Vis mer