MOT SVINDEL: Bruk av kredittkort kan i utgangspunktet gi deg bedre beskyttelse hvis du blir lurt. Foto: COLOURBOX.COM
MOT SVINDEL: Bruk av kredittkort kan i utgangspunktet gi deg bedre beskyttelse hvis du blir lurt. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Ble lurt for 5200 kroner

Det er ikke alltid hjelp å få selv om du handler med kredittkort.

Kredittkort kan gi deg bedre beskyttelse mot svindel og gi deg pengene tilbake for en vare eller tjeneste du har betalt for, men ikke har mottatt. Også ved netthandel kan det sikre deg mot tvilsomme aktører.

Da en person ble lurt av en såkalt Microsoft-selger og betalte 5200 kroner for en falsk tjeneste med kredittkortet, kan vedkommende likevel ikke kreve at kredittyteren skal ta regningen.

Her ser du hvorfor. 

Betalte for virusprogram til falske Microsoft De såkalte Microsoft-selgerne er gjengangere på svindelfronten, og opererer ved å ringe deg og hevde at PC-en din er infisert av virus, og at Microsoft derfor vil hjelpe deg.

I dette tilfellet, som er blitt behandlet i Finansklagenemnda, mottok vedkommende en telefon fra falske Microsoft, og fikk opplyst at PC-en ville kollapse dersom hun ikke renset den for virus. Hun fikk tilbud om å kjøpe et virusprogram, og aksepterte det.

Betalingen ble gjort med et VISA kredittkort via betalingsformidlingsselskapet Western Union Bank. Hun betalte i tillegg 200 kroner i betalingsgebyr.

Da hun fikk beskjed av den falske Microsoft-selgeren om at den første transaksjonen ikke var blitt gjennomført, betalte hun samme beløp en gang til. Kortholderen fikk naturlig nok aldri noe virusprogram, og sjekket med Western Union Bank, som kunne bekrefte at det ikke var Microsoft som hadde mottatt pengene. Mottakeren var ukjent.

Siden betaling var gjort med kredittkort, ville personen at banken skulle dekke beløpet på 5200 kroner.

Derfor må man betale selv Det er finansavtalelovens §54b som i mange tilfeller vil beskytte deg mot svindel, ved at kredittyteren, det vil si kortutstederen, tar regningen for deg når du ikke får det du har betalt for. Også ved en konkurs kan det være en fordel å ha betalt med kredittkort.

Men i denne saken slår Finansklagenemnda fast at personen som er blitt lurt, må ta regningen selv. Grunnen til at personen ikke får hjelp av kredittyter til tross for at hun faktisk er blitt svindlet, og har betalt med kredittkort, er følgende:

MICROSOFT-SVINDLERNE: Betalte 5200 med kredittkort til de såkalte Microsoft-svindlerne, men fikk ikke pengene tilbake. Illustrasjonsfoto: THOMAS RASMUS SKAUG / DAGBLADET
MICROSOFT-SVINDLERNE: Betalte 5200 med kredittkort til de såkalte Microsoft-svindlerne, men fikk ikke pengene tilbake. Illustrasjonsfoto: THOMAS RASMUS SKAUG / DAGBLADET Vis mer

- Et av vilkårene for å få hjelp gjennom finansavtalelovens §54b er at det er et direkte avtaleforhold mellom selgeren og kredittyter. Det er det ikke i dette tilfellet, sier Ann-Hege Skogly i Forbrukerrådet til DinSide.

Har brukt Western Union Ettersom betalingen er blitt gjort via Western Union Bank, blir dette som et slags mellomledd å regne mellom kredittyter og selger. Dermed er det ikke et direkte avtaleforhold mellom selgeren, i dette tilfellet den falske Microsoft-selgeren, og kredittkorttilbyderen Nordea, slik finansavtaleloven krever.

— Hvis betalingen er gjort gjennom et VISA-brukersted, hvor betalingen går direkte til selger, vil det derimot være et direkte avtaleforhold mellom kredittyter og selger, påpeker Skogly.

Altså vil du kunne kreve pengene tilbake fra kredittyter for eksempel hvis du har betalt for en vare i en falsk nettbutikk med VISA-kortet, og ikke har fått varen.

Les også:
Ikke betal disse regningene
Du risikerer renter ved minibankuttak
Slik sikrer du deg mot usikre bank-apper