TØY OG BØY I PAUSENE: Bedriftsfysioterapeut Janicke Mabro i Aleris viser øvelser mot jobbverk. Her øvelse for nakken: Legg øre mot skulder. Se eventuelt mot taket for ekstra strekk. Hold i 30 sek på hver side.
Foto: Nina Hansen
TØY OG BØY I PAUSENE: Bedriftsfysioterapeut Janicke Mabro i Aleris viser øvelser mot jobbverk. Her øvelse for nakken: Legg øre mot skulder. Se eventuelt mot taket for ekstra strekk. Hold i 30 sek på hver side. Foto: Nina HansenVis mer

Bli kvitt jobbsmertene

To av fem har smerter i nakke, skuldre eller rygg.

- Rollekonflikt er den faktoren for nakkesmerter som går igjen i alle analyser og på tvers av alle jobber. Blant dem som opplever rollekonflikt er risikoen stor for å få nakkesmerter, sier Stein Knardahl ved Statens arbeidsmiljøinstitutt, Stami.

- Et typisk eksempel er sykepleiere, som opplever at kravet om å skrive rapporter går ut over tida de har med pasienter. Det er motsetning mellom krav om kvalitet på den ene siden og tidspress på den andre, forklarer Knardahl.

SKULDRE BAK: Roøvelser uten armbevegelsene. Press skuldre bak. 3x25 får blodsirkulasjonen i gang. Foto: Nina Hansen
SKULDRE BAK: Roøvelser uten armbevegelsene. Press skuldre bak. 3x25 får blodsirkulasjonen i gang. Foto: Nina Hansen Vis mer

Han har i samarbeid med doktorgradsstipendiat Jan Olav Christensen sett på ulike risikofaktorer for nakke-smerter.

Arbeidstakere fra et vidt spekter av yrker ble vurdert over to år. I studien, som i befolkningen ellers, var det en overvekt av stillesittende yrker.

- Heller underbelastning - For noen år siden snakket man om belastningsskader. Det begrepet har jeg forsøkt å ta livet av. Det er ikke de mekaniske faktorene som forårsaker disse plagene. For mange kan underbelastning, mangel på bevegelse og aktivitet, bidra til plager, sier Knardahl, som samtidig understreker at det er store forskjeller mellom yrker.

STREKK: «Plukk epler», strekk deg med annenhver arm mot taket.  Foto: Nina Hansen
STREKK: «Plukk epler», strekk deg med annenhver arm mot taket. Foto: Nina Hansen Vis mer

- For bygningsarbeidere med mange tunge løft vil fysiske belastninger være viktige. Også i studien ser vi at arbeid med armene løftet til skulderhøyde er en viktig faktor for nakke- og skulder-smerter. Men rollekonflikt ser ut til å være sterkere fordi den går igjen og er mer konsistent. Med tanke på sammensetningen av norske yrker er dessuten flere utsatt for psykologiske faktorer enn fysiske, sier Knardahl.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av studien, publisert i tidsskriftet PAIN, går det fram at de som opplever rollekonflikt nesten konstant har nær tre ganger økt risiko for nakkesmerter. Til sammenlikning er største konsekvens av arbeid med armene hevet 40 prosent økt risiko.

ROTASJON: Vri overkroppen til høyre og så til venstre. Foto: Nina Hansen
ROTASJON: Vri overkroppen til høyre og så til venstre. Foto: Nina Hansen Vis mer

Muskelskjelettlidelser har sammensatte årsaker og kan vanskelig knyttes til én faktor alene. Avbrekk, variasjon og øvelser kan redusere effekten av både de fysiske og sosiale risikofaktorene.

- Når du rører deg, påvirkes styringen av selve muskelen. Det samme gjør blodtilførselen og dine tanker om det du driver med. Du kobler litt av fra opplevelse av press, sier Knardahl.

En studie fra Århus viser gode utslag av små endringer i arbeidsrutinene. Ved å kutte tida tilbrakt med overarmene løftet til skulderhøyde med en prosent daglig, reduserte håndverkere risikoen for skulderplager med 20 prosent.
  To av fem Stami-forskerne fant også to faktorer som beskytter mot nakkesmerter - kontroll over beslutninger og en bemyndigede ledelse.

UNDERARM: Kryss hendene. Trekk med øverste arm så du kjenner et strekk på underarmens strekkemuskler. Hold 30 sek. Foto: Nina Hansen
UNDERARM: Kryss hendene. Trekk med øverste arm så du kjenner et strekk på underarmens strekkemuskler. Hold 30 sek. Foto: Nina Hansen Vis mer

- Dersom arbeidstakerne opplever at ledelsen tildeler både ansvar og ressurser, reduseres risikoen for plager, sier Knardahl.

- Også korsryggsmerter blir ofte rapportert å være arbeidsrelatert. I en studie basert på Helseundersøkelsen i Oslo oppga 23 prosent å ha arbeidsrelaterte korsryggsmerter, sier overlege og forsker ved Stami Ingrid Sivesind Mehlum.

HEV SKULDRENE: Løft skuldre mot ørene. Hold et par sekunder. Senk langsomt og gjenta. 3x25. Foto: Nina Hansen
HEV SKULDRENE: Løft skuldre mot ørene. Hold et par sekunder. Senk langsomt og gjenta. 3x25. Foto: Nina Hansen Vis mer

Stikkordet i kampen mot plagene er variasjon.

- Den beste sittestillingen er den neste, sier bedriftsfysioterapeut Janicke Mabro i Aleris.

TØY SKRÅ: Hold blikket ned. Dette tøyer baksiden, typiske kontormuskler. 30 sek på hver side. Foto: Nina Hansen
TØY SKRÅ: Hold blikket ned. Dette tøyer baksiden, typiske kontormuskler. 30 sek på hver side. Foto: Nina Hansen Vis mer

- Sitt aldri for lenge i samme stilling. Og ta mikropauser ofte. Ringer telefonen, reis deg og gå litt rundt. Og ta gjerne strekk- og tøyøvelser daglig. Det forhindrer skader, sier Mabro.