Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Bli mett på 200 kalorier

Ned i vekt med velsmakende supper.

SUNN SUPPE: Hjemmelagde supper er fulle av vitaminer, mineraler, fiber og andre ting som kroppen din trenger påfyll av. Foto: Inkognito/Grete Roede AS
SUNN SUPPE: Hjemmelagde supper er fulle av vitaminer, mineraler, fiber og andre ting som kroppen din trenger påfyll av. Foto: Inkognito/Grete Roede AS Vis mer

Suppe er en kjapp og sunn middag på hektiske hverdager, ifølge ernæringsfysiolog Kari H. Bugge.

GULROTSUPPE: Med ingefær, hvitløk, selleri og koriander. Foto: Inkognito/Grete Roede AS
GULROTSUPPE: Med ingefær, hvitløk, selleri og koriander. Foto: Inkognito/Grete Roede AS Vis mer

Den kan lages slik at den metter godt og er lett å variere. Suppe passer også godt til lunsj og kveldsmat. Server den gjerne med grove rundstykker eller godt brød til.

Raskt og sunt - Hjemmelagde supper er fulle av vitaminer, mineraler, fiber og andre ting som kroppen din trenger påfyll av, ifølge Bugge.

En smakfull suppe er også et godt valg hvis du skal lage mat til mange.

BLOMKÅLSUPPE: Med crème fraîche, røykelaks og friske urter. Foto: Inkognito/Grete Roede AS
BLOMKÅLSUPPE: Med crème fraîche, røykelaks og friske urter. Foto: Inkognito/Grete Roede AS Vis mer

Bruk gjerne frosne grønnsaker i suppa. De er både næringsrike, praktiske og lett å ha tilgjengelig.

- Lager du suppe med buljong eller kraft, renskåret kjøtt, kylling eller fisk og fyller på med masse grønnsaker, blir du både varm og mett, men uten at du får i deg for mange kalorier.

TOMATSUPPE: Med løk, urter, skinke og pasta. Foto: Inkognito/Grete Roede AS
TOMATSUPPE: Med løk, urter, skinke og pasta. Foto: Inkognito/Grete Roede AS Vis mer

Dryss friske krydderurter som basilikum, timian og persille over før servering. Det gir ekstra god smak på suppa.

Supper som slankemat Suppe er kalorifattig mat som metter godt, og som en del av det daglige kostholdet vil det redusere ditt totale kaloriinntak. Men ikke spis suppe hver dag, over lang tid. Den såkalte "Rikshospitalets suppekur" gir en god start på slankingen, men du bør ikke følge den mer enn en uke.

- Den kan gi raske resultater, du trenger ikke å føle deg sulten, og du kan variere smaksopplevelsene. Fordelen med denne kuren er at den virker bra på de to-tre ekstra kiloene, sier Gunn Helene Arsky.

GRØNNSAKSSUPPE: Med byggryn, gulrøtter, persillerot, kålrot , purre og selleri. Foto: Inkognito/Grete Roede AS
GRØNNSAKSSUPPE: Med byggryn, gulrøtter, persillerot, kålrot , purre og selleri. Foto: Inkognito/Grete Roede AS Vis mer

Å gå ned to-tre kilo på en uke kan være en motiverende start, men ernæringsfysiologen peker på ulempene ved en slik ensartet kost:

- Suppekuren gir nok ingen varig effekt, og du risikerer å tape mer muskelmasse enn godt er. Husk at forbrenningen går ned i takt med muskelmassen.

PURRELØKSUPPE: Med kylling, poteter og basilikum. Foto: Inkognito/Grete Roede AS
PURRELØKSUPPE: Med kylling, poteter og basilikum. Foto: Inkognito/Grete Roede AS Vis mer

Dermed risikerer du å legge på deg mer fett etter endt kur, fordi forbrenningen da er lavere enn den var.

- Det er mest vann som forsvinner, påpeker lege og kostholdsekspert Sofie Hexeberg.

Potet og løk Poteter og løk smaker godt i suppe.

Mer mat i suppa!

Ønsker du en mer mettende suppe, kan det være godt å servere litt ekstra tilbehør ved siden av. Du kan velge å ha det oppi suppa eller ikke. Prøv stekt strimlet svinekjøtt, biffkjøtt, kyllingkjøtt, kalkunkjøtt eller fisk i terninger. Brødkrutonger, spekeskinke, kokt skinke, mais, kokte grønnsaker og revet ost er også godt oppi suppa. Ønsker du en fyldigere suppe, kan du tilsette matfløte eller kesam. Husk at suppa ikke må koke etter at du har tilsatt kesam, for da vil den skille seg.

Enkle purésupper

Det er veldig enkelt å tilberede purésupper. Hovedprinsippet er å kutte grønnsaker og poteter i store biter og koke dem møre i en god buljong. Når grønnsakene er kokt møre, moses de med en stavmikser slik at suppa får en jevn og fin konsistens. Dette tar ikke mer enn ca. 15 minutter å lage!

Les også:
Sjekk din BMI med vår BMI-kalkulator
Derfor skal du måle midjen i tillegg til BMI
Spis deg fri fra stressfettet
De 5 verste slankekurene

Saken ble opprinnelig skrevet av Bedre Helse for Klikk.no. Les her.

Poteter jevner suppa slik at den får en god konsistens, mens løk og purreløk skaper en fyldigere smak. Sellerirot, pastinakk og persillerot er smakfulle rotgrønnsaker som egner seg godt som basis i grønnsaksupper.

Alle de følgende oppskriftene er brukt med tillatelse fra Grete Roede AS:

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media