ELBILER I SIGET: I bakgrunnen ser vi Årets Bil i Europa 2011. Kan BMW i3 (i forgrunnen) gjenta bragden i 2014? Den representerer i hvert fall en ny måte å tenke helhetskonseptet bil på. Foto: Jamieson Pothecary
ELBILER I SIGET: I bakgrunnen ser vi Årets Bil i Europa 2011. Kan BMW i3 (i forgrunnen) gjenta bragden i 2014? Den representerer i hvert fall en ny måte å tenke helhetskonseptet bil på. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Blir det storeslem for Tesla Model S?

Sju biler gjenstår i kåringen av årets bil i Europa.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

DinSide: De sju finalistene til kåringen av Årets Bil i Europa er nå klare.

Bilene er valgt ut av en jury bestående av motorjournalister fra hele Europa, som startet med en liste på hele 30 bilmodeller.

Onde tunger? Car of the Year (CotY) Europe, er den største kåringen i sitt slag i vår verdensdel.

Men kåringen har også vært omdiskutert.

Blant annet fordi prosessene bak nominasjonen av journalistene som stemmer fram vinnerne, er uklare for publikum. Det har også i manges øyne vært mistenkelig mange italienske og franske biler blant vinnerne av den gjeve prisen opp gjennom årene.

I de seinere årene har imidlertid bildet vært mer balansert.

KANDIDAT: BMW i3. Foto: BMW
KANDIDAT: BMW i3. Foto: BMW Vis mer

I år var det for eksempel VW Golf som vant (den ble til og med kåret til årets bil i verden) - etter vår mening fullt fortjent, akkurat som Opel Amperas seier var det året før og Nissan Leafs i 2011.

Kandidatene i år er de følgende:

• BMW i3 Første serieproduserte hel-elektriske bil fra BMW som i tillegg introduserer et helhetskonsept for bærekraftig bilproduksjon. Vår test av BMW i3 får du her.

Utvilsomt den mest nyskapende på listen. Men rekkevidden er ikke revolusjonerende, og bilen fikk en uventet skrape i lakken under krasjttesten hos Euro NCAP.

• Citroën C4 Picasso og Grand C4 Picasso
Nytt og forfriskende i familiebil-segmentet. Mer velkjørende enn forgjengeren - basert på samme plattform som med-nominerte Peugeot 308. Mer romslig og med uvanlig hi-tec-aktig førermiljø, blant annet med to store berøringsskjermer.

• Mazda 3 Konkurrent til VW Golf, Ford Focus - og Peugeot 308, som også er blant finalistene.

Som vi skrev i vår test av Mazda 3, er den velkjørende med gode og effektive drivlinjer. Den mest engasjerende designen i klassen sammen med Honda Civic og Kia cee'd og betydelig hevet kvalitetsinntrykk. Men ikke spesielt bra plassutnyttelse.

• Mercedes-Benz S-klasse Et kondensat av høyteknologisk state of the art som forteller mye om hvordan bilen vil utvikle seg de neste ti årene. Utvilsomt en av verdens beste biler. Men også altfor dyr for de aller fleste blant oss.

Les mer om Mercedes-Benz S-klasse.

• Peugeot 308 Nykommer i VW Golf-klassen som er en behagelig bil å kjøre og kan skilte med et uvanlig stort bagasjerom i denne kategorien. Som Golf betydelig lettere enn forgjengeren, men ellers ikke nyskapende på noe vis.

Les test av Peugeot 308 her.

• Skoda Octavia Nykommer i den kompakte enden av mellomklassen som drar det velkjente romslighets- og mye-bil-for-pengene-konseptet til Skoda enda lenger. I vår test av Skoda Octavia konkluderte vi med at den var nøytral i utseende, men at kjøreegenskapene var gode og at det var godt med plass.

• Tesla Model S Den første nesten luksuriøse elbilen med brukbar rekkevidde selv for lengre turer.

KANDIDAT: Tesla Model S. Foto: KNUT MOBERG
KANDIDAT: Tesla Model S. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Den ble årets bil i Dagbladets/Autofils/DinSides kåring tidligere i år og i tillegg til vår fulle test av Tesla Model S, kan du også lese vintertesten her.

Kåres i mars Så: Hvilken av disse blir årets bil i Europa? Svaret får vi den 3. mars 2014 på bilutstillingen i Genève.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.