I FAVORITT-SJIKTET:  Den nye golfen har solgt i tusen eksemplarer - usett. Foto: Tormod Brenna
I FAVORITT-SJIKTET: Den nye golfen har solgt i tusen eksemplarer - usett. Foto: Tormod BrennaVis mer

Blir dette Årets Bil 2013?

VW Golf er en storselger før den kommer på gata. Kan den også bli neste års beste bil?

Slik stemmer du på Årets Bil 2013.

I samlingen av kandidater til Årets Bil-tittelen finner du alt fra storselgere som VW Golf til salgsmessige parenteser som Chevrolet Cruze. Men det er ikke gitt hvem av dem som gjør det best.

Opel Ampera vant fjorårets kåring, til tross for svært beskjedent salg. Ampera vant fordi den var innovativ, miljøvennlig og ellers leverte varene.

PEUGEOT 208:
Klasse: Småbil
Pris fra:181 900,-
Motorer:Bensin, diesel
Girkasse:Manuell og automat
Mål (L/B/H):3965/1739/1460 mm
Bag.rom:285/1076 liter
Egenvekt uten fører: Fra 975 kg
PEUGEOT 208: Klasse: Småbil Pris fra:181 900,- Motorer:Bensin, diesel Girkasse:Manuell og automat Mål (L/B/H):3965/1739/1460 mm Bag.rom:285/1076 liter Egenvekt uten fører: Fra 975 kg Vis mer

Likevel er det få som tror at Chevrolet Cruze har en mulighet til å vinne, selv om denne Opel Astra-beslektede og Sør-Korea-produserte kombikupéen i disse dager får selskap av stasjonsvognen SW, med såpass god plass og fine kvaliteter at den for mange bør kunne fungere som en grei familiebil.

Storselger Da er det nok lavere odds for den som tipper på sjuende generasjon av VW Golf som Årets Bil. Uansett er det helt sikkert at den blir en storselger i 2013, og også blir — som i 2012 — Norges mest solgte bilmodell (ingen kan i realiteten ta den igjen).
I hvert fall er kollega Øyvind Jakobsen, som nylig prøvekjørte nye Golf, ikke i tvil.

- Mye skal gå galt i salgsapparatet til VW om ikke denne følger opp suksessen til forgjengeren, er Jakobsens megetsigende kommentar.

Forutsigbart Bilanalytiker Anders Hovde hos TNS Gallup mener at fortsatt salgssuksess er garantert fordi Golf står for forutsigbart bilhold og god annenhåndsverdi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det mye rundt Golf som stemmer for det norske markedet. Modellen kommer fra en produsent som markedet har stor tillit til, VW har stor troverdighet som bilprodusent og det norske markedet stoler på kvaliteten til produktene og servicen til det norske forhandlernettet. Også når det gjelder image blir det aldri feil å kjøre en Golf. Den passer like godt som transport til et styremøte i næringslivet som til å besøke bestemor på Rena, sier han.

KIA CEE´D: 
Klasse:Kompaktklassen
Pris fra:192 400,-
Motorer:Bensin, diesel
Girkasse:Manuell, automat
Mål (L/B/H):4310/1780/1470 mm
Bag.rom:380/1318 liter
Egenvekt uten fører:Fra 1183 kg
KIA CEE´D: Klasse:Kompaktklassen Pris fra:192 400,- Motorer:Bensin, diesel Girkasse:Manuell, automat Mål (L/B/H):4310/1780/1470 mm Bag.rom:380/1318 liter Egenvekt uten fører:Fra 1183 kg Vis mer

Informasjonssjef Jan Erik Haugen hos importør Harald A. Møller AS har da også store forhåpninger.

- Vi har cirka tusen forhåndsbestillinger før bilen er hos forhandlerne 12. november. Og vi har stor tro på at Golf fortsatt vil være Norges mest solgte bil, sier han.

Subaru-suksess En annen modell som selger godt om dagen, og som kanskje vil bite godt fra seg i Årets Bil-kåringen, er Subaru XV. Den tilfredsstiller norske bilkjøperes hang til nøkterne og størrelsesmessig relativt beskjedne SUV-er, og har i dag bare Nissan Qashqai foran seg på SUV-listen.

Samtidig har Subaru med XV kvittet seg med gubbestempelet, og i vår test ga vi den fem på terningen, og konkluderte med at dette er «en super vinterbil».

Bra Peugeot-salg Suksess har også Peugeot 208, som kom i salg i april. Den representerer en type småbil som faktisk ikke er så veldig liten lenger, og som egentlig dekker behovet til svært mange. Akkurat det har åpenbart en god del lagt merke til.

HYUNDAI i30:
Klasse: Kompaktklassen
Pris fra:200 950,-
Motorer:Bensin, diesel
Girkasse: Manuell, automat
Mål (L/B/H):4300/1780/1470 mm
Bag.rom:378/1316 liter
Egenvekt uten fører:Fra 1185 kg
HYUNDAI i30: Klasse: Kompaktklassen Pris fra:200 950,- Motorer:Bensin, diesel Girkasse: Manuell, automat Mål (L/B/H):4300/1780/1470 mm Bag.rom:378/1316 liter Egenvekt uten fører:Fra 1185 kg Vis mer

- Vi startet med registrering i mai og vil ha omlag 1250 208-er på veiene ved årsskiftet, sier en fornøyd PR- og informasjonssjef Stian Gihle hos Peugeot Norge.

- Men burde den ikke vært høyere? 208 er nummer 14 på listen over september-salget, så det virker som om mange fortsatt ikke vet at småbiler i dag er ganske store?

- Den hadde nok passet mange som handler i kompaktklassen. Men 208 er en småbil, og sett i forhold til salget i det segmentet går det veldig bra, konkluderer Gihle.

Up! - and go En annen og enda mindre bil med bra salgstall er VW Up!. Den er en såkalt minibil; cirka halvmeteren kortere enn en 208. Likevel er også dette en bil som mange vil ha klart seg med til daglig, og som imponerte oss på flere punkter da vi testet den.

CHEVROLET CRUZE SW:
Klasse: Kompaktklassen
Pris fra:240 000,-
Motorer: Bensin, diesel
Girkasse: Manuell
Mål (L/B/H): 4680/1800/1480 mm
Bag.rom:500/1478 liter
Egenvekt uten fører: Fra 1360 kg
CHEVROLET CRUZE SW: Klasse: Kompaktklassen Pris fra:240 000,- Motorer: Bensin, diesel Girkasse: Manuell Mål (L/B/H): 4680/1800/1480 mm Bag.rom:500/1478 liter Egenvekt uten fører: Fra 1360 kg Vis mer

- Salget går bra, og vi har nå rundt 950 kontrakter på den. Men bare drøye halvparten er levert, forteller informasjonsansvarlig Jan Erik Haugen.

Sliter med tilliten To bilmodeller som selger sånn passe, er de koreanske slektningene Hyundai i30 og Kia Cee´d — kanskje de tøffeste rivalene til Chevrolet Cruze. Dette er kompaktklasse-modeller som ikke bare scorer på pris og utstyr, mens som holder god kvalitet, har fått langt bedre design de senere år, og leverer dertil mer kjøreglede enn før.

Likevel ligger alle tre milevis bak Golf. Hvorfor? Vi spør Anders Hovde igjen.

- Her handler det mye om tillit til merkene. Bilene er bra og av god kvalitet, men markedet forbinder biler fra Kia og Hyundai først og fremst med enkle, greie og rimelige biler, og er dessuten litt skeptiske til annenhåndsverdien. Men denne skepsisen synes å være mindre nå enn for bare få år siden.

VW UP!: 
Klasse: Minibil
Pris fra:123 400,-
Motorer:Bensin
Girkasse:Manuell, automat
Mål (L/B/H):3540/1641/1478 mm
Bag.rom:251/951 liter
Egenvekt uten fører:Fra 865 kg
VW UP!: Klasse: Minibil Pris fra:123 400,- Motorer:Bensin Girkasse:Manuell, automat Mål (L/B/H):3540/1641/1478 mm Bag.rom:251/951 liter Egenvekt uten fører:Fra 865 kg Vis mer

- Hvordan kan Cruze klare seg, tror du?

- Selv om dette viser seg å være en svært god modell, vil den måtte konkurrere i et steinhardt segment mot modeller fra etablerte merker. Merkevaren Chevrolet er litt utydelig her i landet; markedet forbinder den med store SUV-er og pickuper, samtidig som de små Daewoo- modellene fra Korea ble rebrandet til Chevrolet.

- Så merkets renomme må bygges parallelt med lanseringen av denne modellen. Trygghet er en viktig del av bilvalget til nordmenn, og både produkt og forhandlernett må ha troverdighet i markedet på kvalitet og service, sier Hovde.

SUBARU XV:
Klasse: SUV
Pris fra:299 900,-
Motorer:Bensin, diesel
Girkasse:Manuell, automat
Mål (L/B/H): 4450/1780/1570 mm
Bag.rom:380/1270 liter
Egenvekt uten fører:Fra 1370 kg
SUBARU XV: Klasse: SUV Pris fra:299 900,- Motorer:Bensin, diesel Girkasse:Manuell, automat Mål (L/B/H): 4450/1780/1570 mm Bag.rom:380/1270 liter Egenvekt uten fører:Fra 1370 kg Vis mer
VW GOLF VII: 
Klasse: Kompaktklassen
Pris fra: 225 900,-
Motorer: Bensin, diesel, hybrid, el
Girkasse:Manuell, automat
Mål (L/B/H):4225/1790/1452 mm
Bag.rom:380/1270
Egenvekt uten fører: Fra 1205 kg
VW GOLF VII: Klasse: Kompaktklassen Pris fra: 225 900,- Motorer: Bensin, diesel, hybrid, el Girkasse:Manuell, automat Mål (L/B/H):4225/1790/1452 mm Bag.rom:380/1270 Egenvekt uten fører: Fra 1205 kg Vis mer