TØFF OG BILLIG: Her er nye Fiat Panda Cross, som framstår som en ekte røff små-SUV og ikke en forfinet crossover. Foto: FIAT
TØFF OG BILLIG: Her er nye Fiat Panda Cross, som framstår som en ekte røff små-SUV og ikke en forfinet crossover. Foto: FIATVis mer

Blir dette den billigste SUV-en?

Ny og kompakt tøffing fra Fiat.

• Flere bilsaker på db.no/bil

DinSide: Fiat Panda er ikke den mest komfortable, forseggjorte eller raffinerte småbilen på markedet. Men vi, og mange med oss, synes den utstråler en viss sjarm og duger til sitt bruk.

Tøffere Panda Det er dessuten, i klassen under både Suzuki SX4 S-Cross, Skoda Yeti eller Dacia Duster, en bil som gjør firehjulsdrift tilgjengelig også for folk med et begrenset nybilbudsjett.

Vi kjenner foreløpig ikke prisen på nykommeren her til lands, men at det blir en rimelig SUV, vet vi allerede nå.

Vi har tidligere testet Panda 4x4, men denne bilen er noe annet igjen. Den har nemlig fått de SUV-fordelene en standard 4x4 ikke har: Tøff dekor med skliplate-look i fronten og hekken, samt en karakteristisk, svart plastramme som går rundt hele bilkroppen.

MOTORISERT FJELLGEIT: Fiat har en tradisjon for folkelige små-SUV-er. Nye Panda Cross fortsetter tradisjonen. Foto: FIAT
MOTORISERT FJELLGEIT: Fiat har en tradisjon for folkelige små-SUV-er. Nye Panda Cross fortsetter tradisjonen. Foto: FIAT Vis mer

Men det er ikke bare utseendet som er annerledes. Fiat Panda Cross har høyere bakkeklaring, større hjul (185/65-15), og generelt forbedrede terreng-egenskaper i forhold til Panda 4x4 - Norges billigste firehjulstrkker.

Terreng-bybil Fiat kaller dette en bybil som også vil trives utenfor veien. Den leveres med firehjulsdrift av typen som leverer moment (drivkraft) der man trenger det.

Den har nedoverbakkeassistent og elektronisk låsbar differensial som standard. Sistnevnte kan låses manuelt i lav hastighet. Føreren kan velge modus for kjøring på ulike typer overflate, mellom tre alternativer.

Se - en Fiat 500 med sju seter!

To turbomotorer Panda Cross kommer med oppgraderte utgaver av 1.3 Multijet-motoren (diesel) og 0.9 TwinAir Turbo-motoren (bensin). Førstnevnte yter 80 hestekrefter og 190 newtonmeter, bensinmotoren 90 hester og 145 newtonmeter. Sistnevnte får ellers en distinkt, sekstrinns girkasse med lavutvekslet førstegir.

Nye Fiat Panda Cross skal avdukes på bilmessen i Genève i mars og kommer i salg til sommeren.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.