Blir vi sløvere av all teknologien?

Moderne sikkerhetsutstyr i bilen kan gi falsk trygghet.

FØLGER MED: Sikkerhetskravene i nye biler øker. Men kan vi stole på utstyret?   Foto: ROBERT BOSCH
FØLGER MED: Sikkerhetskravene i nye biler øker. Men kan vi stole på utstyret? Foto: ROBERT BOSCH Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dinside Nye biler blir spekket med nymotens sikkerhetsutstyr. Dette er et resultat av stadig strengere krav fra blant annet Euro NCAP og andre organisasjoner.

Bilene får flere og flere sensorer for å klare oppgavene, og det siste er at alle nye biler fra 1. januar skal ha autobrems for å få fem stjerner i kollisjonstester.

Eksempelvis har nye Range Rover så mange som 429 sensorer for å føle seg frem, og for å virke etter hensikten.

LES OGSÅ: Nå skal bilen bremse selv

Bare positivt? I høst har redaksjonen kjørt flere testbiler som har sensorer i alle bauger og kanter, og i de fleste tilfeller har vi opplevd at bilen har gjort ting den ikke burde gjøre, eller at systemet har varslet om at det ikke lenger er i drift.

Seneste eksemplet kom denne uken. En adaptiv fartsholder var aktivert på 100 km/t, mens bilen foran lå i 80 km/t. Vi nærmet oss, men systemet unnlot å bremse bilen. I stedet ga den et enkelt pip for å si fra at systemet ble deaktivert. Årsaken var skitten sensor.

I slike tilfeller er det avgjørende at sjåføren fortsatt er fokusert, og følger med.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer