RÅSKAP: BMW M3 er en heftig bil i utgangspunktet, men blekner litt mot nye CRT. Den er lettere og raskere, og langt mer eksklusiv. Foto: BMW
RÅSKAP: BMW M3 er en heftig bil i utgangspunktet, men blekner litt mot nye CRT. Den er lettere og raskere, og langt mer eksklusiv. Foto: BMWVis mer

BMW avslutter med ekstrem utgave av 3-serien.

Lettere, sterkere og råere enn noen gang.

(Dagbladet): Dagens BMW 3-serie har fulgt oss siden 2005, og blir til neste år erstattet av en ny modell.

Det samme blir da den legendariske M3-utgaven, og BMW vet godt hvordan de skal ta et verdig farvel med dagens utgave.

M3 CRT (Carbon Racing Technology) er navnet den har fått, og det kunne ikke passet bedre.

Ved hjelp av utstrakt bruk av karbonfiber på utsiden og innsiden, samt et eksosanlegg i titan, senkes bilens vekt med 45 kilo.

GÅR SOM EN PORSCHE: Med 450 hester akselererer BMW M3 CRT som en kvass Porsche. Eksosanlegget er laget i titan, og mange komponenter er støpt i karbonfiber. Foto: BMW
GÅR SOM EN PORSCHE: Med 450 hester akselererer BMW M3 CRT som en kvass Porsche. Eksosanlegget er laget i titan, og mange komponenter er støpt i karbonfiber. Foto: BMW Vis mer

Og det er ikke det eneste som skiller CRT fra en "vanlig" M3.

Enda sterkere V8-motoren under karbonpanseret yter nå 450 hester ved 8 300 omdreininger i minuttet, og kreftene finner veien til hjulene gjennom en sjutrinns dobbelkløtsjgirkasse.

Dreiemomentet på 440 Nm er tilgjengelig fra 3 750 omdreininger, så med andre ord er det på høyt turtall denne kvasse kraftpakka liker seg best.

Spurten fra stillestående til 100 km/t unnagjøres på 4,4 sekunder, og en elektronisk sperre slår inn ved 290 km/t.

CRT-modellen har også justerbart understell, større bremser, bredere dekk og oppgradert for- og bakaksel.

KUN 67: Noe kvantumsmodell snakker vi ikke om. Dette er BMWs farvel til dagens M3, og kun 67 heldige kunder vil kunne sette kloa i den. Foto: BMW
KUN 67: Noe kvantumsmodell snakker vi ikke om. Dette er BMWs farvel til dagens M3, og kun 67 heldige kunder vil kunne sette kloa i den. Foto: BMW Vis mer

Kun 67 eksemplarer vil produseres av BMW M3 CRT, så noe vanlig skue på norske veier blir den neppe.

Men salgsdirektør i BMW Group Norge, Øystein Sponheim, blir ikke overrasket dersom det kommer inn én elller flere bestillinger:

- Vi har ingen kundebestillinger på M3 CRT per nå. Men vi har en kundegruppe som er entusiastisk opptatt av M-bilene våre, så jeg blir ikke overrasket dersom det kommer inn bestillinger på den, sier Sponheim.

RACING: Skålformede seter i karbonfiber og polstret sportsratt gir racingfølelse. Foto: BMW
RACING: Skålformede seter i karbonfiber og polstret sportsratt gir racingfølelse. Foto: BMW Vis mer