MINI-X6? Vel, liten er den ikke akkurat, denne blandingen av SUV og kupé, med sine 467 lengdecentimeter. Likevel en god del mindre enn storebror X6. Og også en god del billigere. I Norge starter den på rett over 580 000 kroner. Foto: BMW
MINI-X6? Vel, liten er den ikke akkurat, denne blandingen av SUV og kupé, med sine 467 lengdecentimeter. Likevel en god del mindre enn storebror X6. Og også en god del billigere. I Norge starter den på rett over 580 000 kroner. Foto: BMWVis mer

BMW-en de ikke ville vise fram

Hvorfor var ikke X4 en av de store nyhetene på Europas viktigste bilmesse?

DinSide: Vi ble overrasket da pressemelding, bilder og prisliste på nye BMW X4, som vi annonserte her i fjor, dumpet ned i redaksjonen denne uka. Vårt reportasjeteam var nemlig nettopp på bilmessen i Genève, der de ikke hadde sett snurten av den.

Derimot ble 2-serie Active Tourer utstilt i Sveits.

Det viser seg at BMW vil forbeholde premièren på den nye modellen det amerikanske publikum, og at bilen først skal avdukes på bilutstillingen i New York.

Mysteriet løst.

Mindre enn X6, men ikke liten X4 er «lillebroren» til modellen vi litt uærbødig kalte «kladden» da den kom, nemlig BMW X6.

BAKSETET: Stilrene bakseter med sporty look, men fallende taklinje gjør nok ikke underverker for plassen. Foto: BMW
BAKSETET: Stilrene bakseter med sporty look, men fallende taklinje gjør nok ikke underverker for plassen. Foto: BMW Vis mer

Men «mini-kladden» er ikke direkte liten. Den er basert på samme plattformen som dagens X3 - en bil som er nesten like stor som den første X5.

Med sine 467 centimeter er den cirka 20 centimeter kortere enn X6 og bredden er en anelse mer moderat, men med 188 centimeter er den likevel bredere enn flertallet av personbilene. Høyden på 162,4 centimeter gjør den 3,6 centimeter lavere enn X3.

4x4 standard xDrive firehjulsdrift er standard i alle modeller. Den minste dieselmodellen kan bestilles med 6-trinns manuell girkasse - om du insisterer, mens alle de andre har 8-trinns Steptronic som standard.

Se også BMWs M3 og M4

Lavere over hodet Det blir dermed noe dårligere klaring over hodet, selv om man ifølge BMW sitter to centimeter lavere.

For å få til kupé-fasongen som skal gi det etterstrebede sporty utseendet, er dessuten taklinjen gradvis fallende fra det høyeste punktet rett over førerens hode til hekken.

TREDELT: Sporty biler krever fleksible bagasjeløsninger. Her tredelt nedfellbare seter. Foto: BMW
TREDELT: Sporty biler krever fleksible bagasjeløsninger. Her tredelt nedfellbare seter. Foto: BMW Vis mer

Det er karakteristisk for tallet 4 hos BMW at det dreier seg om lavere biler - så også med 4-serie Gran Coupe i forhold til 3-serie.

Motorutvalg: Seks Bilen introduseres med seks motorer - tre diesel- og tre bensindrevne. Effektuttaket rangerer fra 184 til 313 hestekrefter.

Som alle BMW-modeller med forbrenningsmotor kommer den med TwinPower turbo-teknologi, og i og med at EU6-utslippskravene innføres om bare få måneder, er de selvsagt kompatible med disse.

Bensin fra 184 hester Firesylindrede bensinmotorer finnes i X4 xDrive20i (184 hestekrefter og 270 newtonmeter) og X4xDrive 28i (245 og 350 newtonmeter). Toppmodellen med bensinmotor er xDrive35i med rekkesekser. Den byr på 306 hester og 400 newtonmeter.

To rekkeseksere i dieselutvalget Dieselutvalget starter med en xDrive20d, der effektuttaket nå er 190 hester og dreiemomentet 400 newtonmeter.

På programmet finnes her to rekkeseksere: xDrive30d med 258 hester og 560 newtonmeter - som kan leveres i Norge i en rimeligere 211-hestersvariant - og på toppen en xDrive35d med 313 hestekrefter og 630 newtonmeter.

Les her for flere detaljer om motorene.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her

FØRERMILJØ: Slik ser X4 ut på førerplass. Foto: BMW
FØRERMILJØ: Slik ser X4 ut på førerplass. Foto: BMW Vis mer
FORTSATT HØY: Selv om den er mindre enn storebror X6. Foto: BMW
FORTSATT HØY: Selv om den er mindre enn storebror X6. Foto: BMW Vis mer