BARE 300: 21. mai åpner salget med offentliggjøringen - på Instagram (!) - av et telefonnummer man kan ringe. 30 Jahre M5 er senket og stivet opp, og har en del visuelle egenheter. Foto: BMW
BARE 300: 21. mai åpner salget med offentliggjøringen - på Instagram (!) - av et telefonnummer man kan ringe. 30 Jahre M5 er senket og stivet opp, og har en del visuelle egenheter. Foto: BMWVis mer

BMW-en som skal selges på Instagram ...

Slår tilbake mot erkerival Mercedes-Benz med ny M5.

Dinside: For 30 år siden, i 1984, ble den første BMW M5 lansert.

M for Motorsport skulle bli symbolet for sportslighet for alle BMW-entusiaster.

Men det var ikke den første BMW M -selv om den bidro til å gjøre bokstaven til en institusjon.

Les om BMW M-historien her!

Drømmen om M Det var superbilen M1 (1978-1981), som startet det hele, og for Autobahn-folket var det den nå nesten legendariske M635 CSi som var drømme-BMW-en.

Vi av den eldre garde husker fortsatt hvordan de 286 hestekreftene fra rekkesekseren var nok til å gi frysninger nedover ryggen bare ved tanken. Deretter kom en mer moderat M 535i (218 hester).

Så kom altså M5 - og fikk den samme motoren som selveste M635 CSi! Den ble presentert som det ultimate sportsbil-alibiet for direktør-familiefaren.

600 gamper BMW lanserer nå en jubileumsmodell ved navn «30 Jahre M5» i begrenset opplag.

JUBILEUM: I forgrunnen BMW 30 Jahre M5, som utfordrer selveste Mercedes E63 AMG med sine voldsomme ytelser. Eller hva sies om 600 hester og 700 newtonmeter? I bakgrunnen de foregående M5-versjonene. Jubileet er i anledning av at det er 30 år siden BMW begynte utviklingen av første M5 - som først kom i salg i 1985. Foto: BMW
JUBILEUM: I forgrunnen BMW 30 Jahre M5, som utfordrer selveste Mercedes E63 AMG med sine voldsomme ytelser. Eller hva sies om 600 hester og 700 newtonmeter? I bakgrunnen de foregående M5-versjonene. Jubileet er i anledning av at det er 30 år siden BMW begynte utviklingen av første M5 - som først kom i salg i 1985. Foto: BMW Vis mer

Det skal dreie seg om den bayerske produsentens sterkeste produksjonsbil noensinne: Den har fått pumpet opp maksimalytelsen til 600 hestekrefter, hvilket er 40 mer enn enn det standard M5 i dag kan by på.

700 Newtonmeter er dessuten tilgjengelige hele veien fra 1500 til 6000 omdreininger per minutt.

Null til hundre går dermed unna på meget raske 3,9 sekunder. (M5: 4,4 sekunder).

Slår ikke AMG Aner vi en liten skuffelse hos BMW-fans som vil huske at Mercedes ydmyket standard M5 med å komme fra null til hundre på 3,6 sekunder?

Vi snakker selvsagt om Mercedes-Benz E 63 AMG S-modell, som vi har testkjørt. AMG-en har 4Matic-firehjulsdrift, BMW-en har drift bare bak.

Dermed er denne BMW-en raskere enn den bakhjulsdrevne E 63 AMG, som trenger 4,2 sekunder på denne, symbolske mer enn egentlig nyttige, øvelsen.

305 km/t max Toppfarten på M5 i 30 Jahre-versjon er som vanlig - og som i standard M5 begrenset elektronisk til 250 kilometer i timen.

Vi mistenker at flertallet av kundene vil gå for den såkalte M Driver's Package, som opphever begrensningen - eller rettere sagt flytter den opp til anstendige 305 kilometer i timen. For øvrig er dette også mulig med standard M5.

GREPSVENNLIG: Rattet er trukket i alcantara på spesialutgaven av M5. Foto: BMW
GREPSVENNLIG: Rattet er trukket i alcantara på spesialutgaven av M5. Foto: BMW Vis mer

Noe de fleste kundene nok gir blanke i, men som BMW ønsker å framheve likevel, er at bensinforbruk ved blandet kjøring er skarve 0,99 liter per mil.

Det gir et tross alt ikke direkte miljøvennlig CO2-utslipp på 231 gram per kilometer. (Men hvem kunne forventet bedre?)

Hvassere BMW har jobbet med kjøreegenskapene så disse skal stå i stil med de heftige ytelsene.

Det betyr i hovedsak at de har gjort den allerede eksisterende ytelsespakken Competition Package til standardutstyr.

Kort sagt: Bilen er senket med én centimeter og har fått et oppstivet chassis, dessuten er antiskrenssystemet DSC gjort mer liberalt og styringen mer direkte.

Ingen «vanlig» M5 30 Jahre M5 har utseende, detaljer og utstyr som er unikt. 20-tommers alufelger i svart er standard, og hjuldimensjonene er 265/35 - 20 foran og 295/30 - 20 bak.

Lakken er såkalt silkematt metallic - altså ganske spesiell.

Det er ellers høyglanset svart som gjelder for den typiske BMW-grillen, luftinntakene, dørhåndtakene og de doble enderørene.

GYLLEN: Det glimter i eksklusive kjennemerker. Foto: BMW
GYLLEN: Det glimter i eksklusive kjennemerker. Foto: BMW Vis mer

Når man åpner fordørene, møtes man av «30 Jahre M5»-logoer på tersklene, på stolryggene og på en plakett på dashbordet som viser hvilket nummer i rekken av de 300 denne bilen er.

Bilen har bare plass til fire, men disse får til gjengjeld hvert sitt sportssete. De er trukket i skinn og alcantara. Kunden kan ellers velge lyd fra øverste hylle: Harman Kardon eller Bang & Olufsen.

Bare 300 BMW M5 30 Jahre skal bare produseres i 300 eksemplarer skal fordeles på alle verdensdeler, så det spørs om det fortsatt vil finnes noen til salgs når de blir tilgjengelige 21. mai.

Men har man et par millioner å bla opp her og nå, er det jo verdt forsøket.

Kanskje?

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.