BMW med egen «Norges-utgave»

Nå kan BMW 5-serie krabbe rundt på alle fire med en liten dieselmotor - som spesiallaget for Norge.

NORGES-AKTUELL: Den nye BMW 5-serien kommer blant annet med en «snill» dieselmotor på 163 hestekrefter og firehjulstrekk og er således som skreddersydd for det norske markedet. Foto: ESPEN STENRUD
NORGES-AKTUELL: Den nye BMW 5-serien kommer blant annet med en «snill» dieselmotor på 163 hestekrefter og firehjulstrekk og er således som skreddersydd for det norske markedet. Foto: ESPEN STENRUDVis mer

BMW har en lang tradisjon for elegante biler innpakket i kjøreglade chassis. Sjette generasjon 5-serie er intet unntak. Så egentlig er det nesten unødvendig med noen facelift, men det er jo greit å vite at utviklingen aldri har noen hviledag.

BMW inviterte oss på tur for å vise noen små forandringer på sin 5-Serie: Det er flere konturlinjer til den velkjente BMW-grillen, og luftinntakene nederst i fronten er nystrukturerte. Baklysene er enda mer skarpe i konturene, og den nydesignete bakenden gir bilen et lengre og lavere stuk.

Blinklysene er integrert i sidespeilene. Alt arbeidet med design har også gjort at luftmotstanden nå er på 0.25, et meget viktig punkt for å senke forbruket.

Innvendig er det blitt bedre plass til saker og ting, siden koppholderne og oppbevaringsrommene er blitt større. På Gran Turismo-modellen er bagasjekapasiteten økt med hele 60 liter (opp til 500 liter), og det er mange nye farger og materialvalg tilgjengelige på innsiden. Utvendig er det også mange nye lakkfarger og nye felger tilgjengelig.

Bedre motorer Motorene har fått en grundig gjennomgang, hvor hovedfokuset er på to ting: Mer effekt og mindre forbruk.

PREMIUM: BMW satser - som alltid - på komfort og kvalitetsfølselse. Foto: ESPEN STENSRUD
PREMIUM: BMW satser - som alltid - på komfort og kvalitetsfølselse. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

Den såkalte BMW EfficientDynamics-teknologien har nå også fått Coasting Mode (som kobler ut drivverket), Proactive Driving Assistant (justerer hastigheten når det blir forandringer i fartsgrensene) og ECO PRO Route (som kan velges via navigasjonssystemet).

Motorutvalget er større enn før. 518d er den nye innstegsmodellen på dieselfronten. Med sin TwinPower turbo-teknologi har den potente fireren 136 hk i Norge. Sedan-utgaven er klokket til 0,45 l/mil og 119 gram CO2/km. Imponerende tall.

518d kommer også som stasjonsvogn, det samme gjelder 520d xDrive. Når det gjelder firehjulstrekk er det nå 19 ulike modeller som kan leveres med det.

På toppen av motorhierarkiet sitter en ny V8 med TwinPower Turbo-teknologi på 450 hk. Totalt er det seks ulike dieselmotorer og fire ulike bensinmotorer for 5-serie Sedan og 5-serie Touring.

Luftfjæring Chassiset er blitt ytterligere forfinet, og Touring og Gran Turismo har luftfjæring som standard.

Det samme er Driving Experience Controll-knappen i alle modeller. Dynamic Damper Control, M Sport fjæring og Adaptive Drive og Integral Active Steering-systemene kan fås som ekstrautstyr.

Den hyggeligste nyheten er at innstegsprisen nå blir 23 000 kroner under den forrige modellen. 518d som Sedan med 136 hk vil starte på 444 600 kroner. Som stasjonsvogn (Touring) starter den samme bilen på 487 100 kr.
Mercedes-konkurrent En fin bil for det norske markedet er 520d (med 163 hk) som nå blir tilgjengelig med xDrive. Startpris er 540 600 kr for Sedan og 586 000 kr for Touring.

Vi tipper Mercedes og Audi er litt misunnelige på denne kombinasjonen med firehjulstrekk og avgiftsvennlig motor.
Vil du helst ha bensin, starter prisen på 497 100 kr for 520i Sedan og 536 200 kr for stasjonsvognen.

5-serie er fortsatt en herlig kjøremaskin med suverene kjøreegenskaper. Styring, bremser og chassis er fra øverste hylle. Det er kort og godt vanskelig å finne en bil som overgår 5-serien i sitt segment.

Bilen er blitt bedre på alle mulige måter - inkludert prisen.