BIL-FEST! Endelig kommer BMW med en kompakt M igjen, og lover en 370 hesters kompakt gledesspreder. Det vil glede entusiastene som mente M3 i de siste generasjonene var blitt for stor, tung og «borgelig». Foto: BMW
BIL-FEST! Endelig kommer BMW med en kompakt M igjen, og lover en 370 hesters kompakt gledesspreder. Det vil glede entusiastene som mente M3 i de siste generasjonene var blitt for stor, tung og «borgelig». Foto: BMWVis mer

BMW på anabole steroider

BMW oppfyller ønsket til de virkelige M-entusiastene med denne bilen.

Dinside Helt nye BMW M2 Coupe fører arven videre fra det man må kunne kalle den legendariske 2002 Turbo og den første BMW M3 fra 1980-tallet. Og den er det mange som har ventet på:

Vi snakker altså om en kompakt sportsbil med heftige ytelser og en design som tydelig sier fra om ambisjonsnivået. Og så er det en ekte M og den aller første M2. Det er med andre ord et klart steg opp fra M235i - som vi testet i en versjon med firehjulsdrift i vår.

Entusiastisk importør Den norske importøren vil selvsagt ikke nøle med å ta inn nyheten til Norge så snart som mulig og markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Christian Gottschalk, er begeistret:

- Med et uimotståelig design og rå ytelser vil det nye medlemmet i BMW M-familien ta pusten fra de fleste når den kommer til Norge i løpet av vinteren 2016, skryter Gottschalk.

STEM PÅ ÅRETS BIL UNDER ARTIKKELEN

VIL TRIVES HER: M2 vil nok fint kunne brukes på bane. Foto: BMW
VIL TRIVES HER: M2 vil nok fint kunne brukes på bane. Foto: BMW Vis mer

Les vår test av BMW M3 og M4 her!


Underbyr såvidt Mercedes AMG BMW M2 Coupe leveres med twinturbo rekkesekser på 3 liter. Den yter maksimalt 370 hestekrefter, mot 326 i «lillebror» 235i. Maksimalt dreiemoment på 465 newtonmeter er tilgjengelig allerede ved 1.400 omdreininger, og kan midlertidig økes til solide 500 newtonmeter via en overboost-funksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I kombinasjon med den M-spesifikke dobbelkløtsj-automatgirkassen skal dette gjøre bilen i stand til å ta bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,3 sekunder.

Selve dette tallet sier nok ikke så mye, men vi mistenker at når hjulene først får grep, vil akselerasjonsfølelsen bli seriøst heftig i denne bilen.

Vi biter oss for øvrig merke i at BMW har valgt ikke å prøve å overgå Mercedes-AMG i ren effekt. Den fornyede A 45 som vi nylig testkjørte, presterer nemlig å produsere 381 hester - og det er fra en turbomatet firesylindret 2,0-litersmotor.

Bakhjulsdrift Spørsmålet melder seg da selvsagt: Med «snikinnføringen» av forhjulsdrift (heldigvis med muligheten for firehjulsdrift), på 2-serien som fleksi/flerbruksbil, vil bakhjulsdrift - det eneste som duger på sportsbiler ifølge mange entusiaster - overleve?

SELVSIKKER: Designmessig er fronten på M2 på høyde med  bilens ytelser. Foto: BMW
SELVSIKKER: Designmessig er fronten på M2 på høyde med bilens ytelser. Foto: BMW Vis mer

I hvertfall i denne omgang, og 2-serie kupé er fortsatt tro det opprinnelige BMW-konseptet, som importøren også presiserer:

- Med bakhjulsdrift, BMW M Sport lettvektsteknologi og aggressiv design, har nye BMW M2 Coupe alle ingrediensene for å sette standarden innen kjøreglede på norske veier, presiserer Christian Gottschalk.

GoPro koblet til iDrive Men alt er naturligvis ikke som i fordums 2002 Turbo.

Et tidsriktig, bredt utvalg av førerassistentsystemer og mobilitetstjenester fra BMW Connected Drive er nemlig tilgjengelig i nye M2.

Et eksempel, som også burde glede entusiastene, er en ny GoPro-app som tillater føreren å ta opp runder på banen med et kamera montert på dashbordet, ved hjelp av iDrive - dreiehjulet og kontrolldisplayet. I mellomtiden kan førerens individuelle kjørestil bak rattet analyseres som med en M Laptimer-app. Informasjon om hastigheter og bremsepunkter kan deretter deles enkelt via e-post eller Facebook.

ANTI-HARRY: Det som trengs - ikke mer. Ingen overdådig vinge på hekklokket, ingen gapende diffuser, bare  attitude så det holder... Foto: BMW
ANTI-HARRY: Det som trengs - ikke mer. Ingen overdådig vinge på hekklokket, ingen gapende diffuser, bare attitude så det holder... Foto: BMW Vis mer

Helt nye BMW M2 Coupé vil være tilgjengelig i Norge i løpet av februar 2016. Prisene er forventet klare i løpet av november 2015.

Den egentlige M3-etterfølgeren? Før vi har fått testkjøre nykommeren er det for tidlig å uttale seg, men det at det kommer en M2 på markedet er et tydelig tegn på at det manglet noe i produktspekteret - noe for dem som er ute etter den mindre sofistikerte sportsbilfølelsen som M3 og M4 har vokst fra.

Selv om BMW nå - og omtrent samtidig med M2 - lanserer en mer die hard-versjon av M4 - den kraftigere og lettere M4 GTS.

I så måte mener BMW at M2 Coupé har som direkte forgjenger 1-serie M Coupé som kom i 2011. Men den opprinnelige M-følelsen dukket opp, med riktig logo, første gang i 80-tallets M3 (Generasjon E30), som med en 2,3-liters rekkefirer produserte 190 hestekrefter og gjorde 0-100 på 6,7 sekunder. Det er for øvrig en tid som i dag matches av selv den ladbare familiebilen 225xe Active Tourer...

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

EFFEKTIVT FUNKSJONELT: Det er ingenting her som skriker racing - men vi stoler på at det er tilrettelagt for sportslig kjøring likevel. En artig nyhet er GoPro action-kameraløsning som kan styres via iDrive-enheten. Foto: BMW
EFFEKTIVT FUNKSJONELT: Det er ingenting her som skriker racing - men vi stoler på at det er tilrettelagt for sportslig kjøring likevel. En artig nyhet er GoPro action-kameraløsning som kan styres via iDrive-enheten. Foto: BMW Vis mer
SAKENS KJERNE: Seks sylindre, tre liter slagvolum, 370 hestekrefter og opptil 500 newtonmeter. Foto: BMW
SAKENS KJERNE: Seks sylindre, tre liter slagvolum, 370 hestekrefter og opptil 500 newtonmeter. Foto: BMW Vis mer