BIL-FEST! Endelig kommer BMW med en kompakt M igjen, og lover en 370 hesters kompakt gledesspreder. Det vil glede entusiastene som mente M3 i de siste generasjonene var blitt for stor, tung og «borgelig». Foto: BMW
BIL-FEST! Endelig kommer BMW med en kompakt M igjen, og lover en 370 hesters kompakt gledesspreder. Det vil glede entusiastene som mente M3 i de siste generasjonene var blitt for stor, tung og «borgelig». Foto: BMW Vis mer

BMW på anabole steroider

BMW oppfyller ønsket til de virkelige M-entusiastene med denne bilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Dinside Helt nye BMW M2 Coupe fører arven videre fra det man må kunne kalle den legendariske 2002 Turbo og den første BMW M3 fra 1980-tallet. Og den er det mange som har ventet på:

Vi snakker altså om en kompakt sportsbil med heftige ytelser og en design som tydelig sier fra om ambisjonsnivået. Og så er det en ekte M og den aller første M2. Det er med andre ord et klart steg opp fra M235i - som vi testet i en versjon med firehjulsdrift i vår.

Entusiastisk importør Den norske importøren vil selvsagt ikke nøle med å ta inn nyheten til Norge så snart som mulig og markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Christian Gottschalk, er begeistret:

- Med et uimotståelig design og rå ytelser vil det nye medlemmet i BMW M-familien ta pusten fra de fleste når den kommer til Norge i løpet av vinteren 2016, skryter Gottschalk.

STEM PÅ ÅRETS BIL UNDER ARTIKKELEN

VIL TRIVES HER: M2 vil nok fint kunne brukes på bane. Foto: BMW
VIL TRIVES HER: M2 vil nok fint kunne brukes på bane. Foto: BMW Vis mer

Les vår test av BMW M3 og M4 her!


Underbyr såvidt Mercedes AMG BMW M2 Coupe leveres med twinturbo rekkesekser på 3 liter. Den yter maksimalt 370 hestekrefter, mot 326 i «lillebror» 235i. Maksimalt dreiemoment på 465 newtonmeter er tilgjengelig allerede ved 1.400 omdreininger, og kan midlertidig økes til solide 500 newtonmeter via en overboost-funksjon.

I kombinasjon med den M-spesifikke dobbelkløtsj-automatgirkassen skal dette gjøre bilen i stand til å ta bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,3 sekunder.

Selve dette tallet sier nok ikke så mye, men vi mistenker at når hjulene først får grep, vil akselerasjonsfølelsen bli seriøst heftig i denne bilen.

Vi biter oss for øvrig merke i at BMW har valgt ikke å prøve å overgå Mercedes-AMG i ren effekt. Den fornyede A 45 som vi nylig testkjørte, presterer nemlig å produsere 381 hester - og det er fra en turbomatet firesylindret 2,0-litersmotor.

Bakhjulsdrift Spørsmålet melder seg da selvsagt: Med «snikinnføringen» av forhjulsdrift (heldigvis med muligheten for firehjulsdrift), på 2-serien som fleksi/flerbruksbil, vil bakhjulsdrift - det eneste som duger på sportsbiler ifølge mange entusiaster - overleve?

SELVSIKKER: Designmessig er fronten på M2 på høyde med  bilens ytelser. Foto: BMW
SELVSIKKER: Designmessig er fronten på M2 på høyde med bilens ytelser. Foto: BMW Vis mer

I hvertfall i denne omgang, og 2-serie kupé er fortsatt tro det opprinnelige BMW-konseptet, som importøren også presiserer:

- Med bakhjulsdrift, BMW M Sport lettvektsteknologi og aggressiv design, har nye BMW M2 Coupe alle ingrediensene for å sette standarden innen kjøreglede på norske veier, presiserer Christian Gottschalk.

GoPro koblet til iDrive Men alt er naturligvis ikke som i fordums 2002 Turbo.

Et tidsriktig, bredt utvalg av førerassistentsystemer og mobilitetstjenester fra BMW Connected Drive er nemlig tilgjengelig i nye M2.

Et eksempel, som også burde glede entusiastene, er en ny GoPro-app som tillater føreren å ta opp runder på banen med et kamera montert på dashbordet, ved hjelp av iDrive - dreiehjulet og kontrolldisplayet. I mellomtiden kan førerens individuelle kjørestil bak rattet analyseres som med en M Laptimer-app. Informasjon om hastigheter og bremsepunkter kan deretter deles enkelt via e-post eller Facebook.

ANTI-HARRY: Det som trengs - ikke mer. Ingen overdådig vinge på hekklokket, ingen gapende diffuser, bare  attitude så det holder... Foto: BMW
ANTI-HARRY: Det som trengs - ikke mer. Ingen overdådig vinge på hekklokket, ingen gapende diffuser, bare attitude så det holder... Foto: BMW Vis mer

Helt nye BMW M2 Coupé vil være tilgjengelig i Norge i løpet av februar 2016. Prisene er forventet klare i løpet av november 2015.

Den egentlige M3-etterfølgeren? Før vi har fått testkjøre nykommeren er det for tidlig å uttale seg, men det at det kommer en M2 på markedet er et tydelig tegn på at det manglet noe i produktspekteret - noe for dem som er ute etter den mindre sofistikerte sportsbilfølelsen som M3 og M4 har vokst fra.

Selv om BMW nå - og omtrent samtidig med M2 - lanserer en mer die hard-versjon av M4 - den kraftigere og lettere M4 GTS.

I så måte mener BMW at M2 Coupé har som direkte forgjenger 1-serie M Coupé som kom i 2011. Men den opprinnelige M-følelsen dukket opp, med riktig logo, første gang i 80-tallets M3 (Generasjon E30), som med en 2,3-liters rekkefirer produserte 190 hestekrefter og gjorde 0-100 på 6,7 sekunder. Det er for øvrig en tid som i dag matches av selv den ladbare familiebilen 225xe Active Tourer...

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

EFFEKTIVT FUNKSJONELT: Det er ingenting her som skriker racing - men vi stoler på at det er tilrettelagt for sportslig kjøring likevel. En artig nyhet er GoPro action-kameraløsning som kan styres via iDrive-enheten. Foto: BMW
EFFEKTIVT FUNKSJONELT: Det er ingenting her som skriker racing - men vi stoler på at det er tilrettelagt for sportslig kjøring likevel. En artig nyhet er GoPro action-kameraløsning som kan styres via iDrive-enheten. Foto: BMW Vis mer
SAKENS KJERNE: Seks sylindre, tre liter slagvolum, 370 hestekrefter og opptil 500 newtonmeter. Foto: BMW
SAKENS KJERNE: Seks sylindre, tre liter slagvolum, 370 hestekrefter og opptil 500 newtonmeter. Foto: BMW Vis mer

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer