STRØMKONGER: Nissan Leaf (t.h.) har dominert elbil-markedet, men møter spennende skyts fra BMW i3. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFIL
STRØMKONGER: Nissan Leaf (t.h.) har dominert elbil-markedet, men møter spennende skyts fra BMW i3. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFILVis mer

BMW vinner klart over Norges-favoritten Nissan Leaf

Kommer seint, men har brukt tida godt.

• Flere bilsaker på db.no/bil

Autofil/DinSide: BMW satser elektrisk med sin nye i3. Kan den lage amper stemning for Norges-favoritten Nissan Leaf?

ÅPEN LØSNING: Motsatt bakdørsåpning gir maksimalt god innstegsmulighet. Bedre blir det ikke i en så liten bil. Men det er bare plass til to personer i baksetet. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFIL
ÅPEN LØSNING: Motsatt bakdørsåpning gir maksimalt god innstegsmulighet. Bedre blir det ikke i en så liten bil. Men det er bare plass til to personer i baksetet. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFIL Vis mer

Nissan hadde nesten hatt monopol på elbilsalget i Norge med sin Leaf. Men nå må Leaf konkurrere mot nye, smarte og gjennomførte elektriske personbiler.

BMWs har et nytt elektrisk våpen på hånda, og produsenten vil redefinere hvordan en slik bil skal være.

Elmotor og kjøreegenskaper BMW i3:
Motoren yter 170 hester og har et dreiemoment på 250 Nm. Det gir et skikkelig skyv når du legger gasspedalen til gulvet.

PLASS-MESTER: Nissan Leaf har plass som en fullverdig Golf. Den overgår BMW i3 dessuten ved at den har fem seter i stedet for fire. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFIL
PLASS-MESTER: Nissan Leaf har plass som en fullverdig Golf. Den overgår BMW i3 dessuten ved at den har fem seter i stedet for fire. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFIL Vis mer

0 - 100 km/t er oppgitt til 7,2 sekunder, men også mellomakselerasjonene føles herlig friske.

Med bakhjulsdrift og dynamiske kjøreegenskaper vil i3 på ingen måte skuffe den typiske BMW-kunden.

HELHETLIG: Interiørmaterialene består av resirkulert plast. Slikt senker totalt CO2-utslipp. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFIL
HELHETLIG: Interiørmaterialene består av resirkulert plast. Slikt senker totalt CO2-utslipp. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFIL Vis mer

Nissan Leaf:
Leaf har en elmotor på 109 hestekrefter. Dreiemomentet er på 254 Nm - noe som gir et brukbart skyv. Men kreftene er ikke så enorme og kontante som i BMW-en, og den dabber tidligere av.

Toppfarten er 144 km/t og 0 - 100 går unna på 11,5 sekunder.

Rekkevidde BMW i3:
BMWs rekkevidde er oppgitt til 190 km, ifølge EU-normen. Selv er BMW nøkterne og sier at det realistiske er 13 - 16 mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved å bruke kjøremodusen ECO PRO eller ECO PRO+ kan rekkevidden økes med 30 prosent.

Nissan Leaf:
Nissan Leaf er blitt solgt i over 50 000 eksemplarer siden den ble lansert i 2011, og av disse har rundt 4000 havnet på norske veier. Nå er den lett frisert med større rekkevidde, noe som er oppgitt til 199 km.

ROMSLIG: Bagasjeplassen i Nissan Leaf er fullt på høyde med konkurrentene i klassen. Her er det plass til 370 liter, og 680 liter når setene legges ned. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFIL
ROMSLIG: Bagasjeplassen i Nissan Leaf er fullt på høyde med konkurrentene i klassen. Her er det plass til 370 liter, og 680 liter når setene legges ned. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFIL Vis mer

Vi oppnådde omtrent lik rekkevidde mellom i3 og Leaf under vår test.

Plass/konstruksjon BMW i3:
Designen på i3 er unektelig spesielt og krever tilvenning. Men under skallet endres oppfatningen. BMW i3 utnytter plassen innvendig svært godt, men bagasjeplassen på 260 liter er lite. Hele konstruksjonen på i3 er et resultat av nytenkning.

Med materialer som CRP (carbonfibre reinforced plastic) er vekten holdt nede, og strukturstyrken oppe. Det siste er en nødvendighet, mens den lave vekten er et praktisk og forbruksmessig gode.

BMW har bygd en helt ny fabrikk for å lage i3. Både bil og produksjonsmetoder er sertifisert, så karbonfotavtrykket er bekreftet 30 - 50 prosent lavere enn en konvensjonell bil gjennom livsløpet.

Nissan Leaf:
Nissan Leaf skårer stort på praktisk nytteverdi. Takket være konstruksjonsmessige endringer er den en fullverdig Golf-konkurrent.

EL-DUELL: Nissan Leaf taper i duellen med BMW i3. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFIL
EL-DUELL: Nissan Leaf taper i duellen med BMW i3. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFIL Vis mer

Bagasjerommet tar nå 370 liter. I tillegg er det blitt bedre beinplass for tre passasjerer bak.

Det som antakelig betyr mest under norske forhold, er det nye og forbedrede varmeapparatet.

Batteri/garanti BMW i3:
BMW kan levere AC DC-hurtiglader med 32-ampère. Den lader opptil 7,4 kilowatt og reduserer ladetida til ned mot tre timer.

VW e-Up! Blant de billigste elbilene på markedet i dag. Den er nyutviklet og har rimelig bra rekkevidde. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFIL
VW e-Up! Blant de billigste elbilene på markedet i dag. Den er nyutviklet og har rimelig bra rekkevidde. Foto: JAMIESON POTHECARY / AUTOFIL Vis mer

Garantivilkårene for i3 er fem år eller 200 000 km. Batteriet har samme garanti mot kapasitet under 70 prosent som gjelder i åtte år eller 100 000 km.

Nissan Leaf:
Den oppgraderte Leaf vil også kunne utstyres med en sterkere ombordlader, som muliggjør lading på 6,6 kilowatt. Hurtigladingen betinger 32-ampères ladepunkt.

Med det vil et nesten tomt batteri kunne fullades på ca. fire timer. Nissan vil nå også gi utvidet garanti på batteripakken.

Konklusjon BMW kommer seint på el-markedet, men de har brukt tida godt. BMW har tatt produksjonsmetoder med i livsløpet på bilen på en helt annen måte enn Nissan, og skårer best også der.

Det er bare på generell plass at Nissan Leaf har et fortrinn, og det er ikke nok til å vippe i3 av pinnen.

BMW i3 trekker det lengste strået på de fleste andre områder, og går derfor ut som testens klare vinner.

• Les også: Stjernesmell for BMWs nykommer.