KORTERE, MEN HØYERE: Nye BMW X1 bygger mer i høyden og deler arkitektur med 2-serie Active Tourer. Resultatet er bedre innvendig plass og valget mellom firehjulsdrift og... forhjulsdrift. Foto: BMW
KORTERE, MEN HØYERE: Nye BMW X1 bygger mer i høyden og deler arkitektur med 2-serie Active Tourer. Resultatet er bedre innvendig plass og valget mellom firehjulsdrift og... forhjulsdrift. Foto: BMWVis mer

BMW X1 - her er annen generasjon

Den kommende BMW X1 ligner noe på forgjengeren, men er radikalt ny.

Dinside Den er rett rundt hjørnet, erstatteren for BMW X1, den lille SUV-en som skapte presedens for premiummerkene.

BMW X1 ble nemlig lansert i 2009 som første kompakte premium-SUV, før Audi fulgte opp med konkurrenten Q3 og Mercedes-Benz omsider kom med sin GLA i fjor - som vi kjørte i duell mot nettopp X1.

Etter over 730.000 solgte eksemplarer på verdensbasis, får BMW nå utfordringen med å følge opp suksessen med en helt ny BMW X1. Andre generasjon kommer altså på markedet seks år etter eneren.

Forhjulsdrift! Det er imidlertid en radikal endring på nykommeren. I motsetning til første X1, som hadde en bakhjulsdrevet arkitektur i bunnen selv om den oftest ble supplert med xDrive firehjulsdrift, i det minste her i landet, kommer nemlig nye X1 med den forhjulsdrevne plattformen vi kjenner fra 2-serie Active Tourer. Som vi for øvrig kunne varsle om i februar 2014.

Det forhindrer ikke at den norske importøren har tro på at den nye modellen vil forsvare merkets plass i denne bilklassen:

MINI-X5: Den nye arkitekturen har gjort at X1 kunne konstrueres mer velproporsjonert. Foto: BMW
MINI-X5: Den nye arkitekturen har gjort at X1 kunne konstrueres mer velproporsjonert. Foto: BMW Vis mer

- Med en unik kombinasjon av det nyeste innen motorteknologi, sportslig design og innovasjoner som ConnectedDrive, vil nye BMW X1 befeste sin posisjon som den ledende modellen i sin klasse, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessuten er det vel sannsynlig at overvekten av norske kunder vil fortsette å velge firehjulsdrift og at de færreste vil bry seg om at systemet har en annen teknologisk basis. Vi fant den for øvrig høyst tilfredsstillende da vi testet nettopp 2-serie Active Tourer med xDrive firehjulsdrift.

Nye motorer, lavere utslipp Nye BMW X1 lanseres med den nyeste generasjonen av motorer med twinturboteknologi. Drivstofforbruket vil ifølge BMW være mellom 0,4 — 0,6 liter per mil, og CO2-utslippet ved blandet kjøring er 109-149 gram per kilometer. Det tilsvarer opptil 17 prosent lavere drivstofforbruk og utslipp sammenliknet med den utgående modellen.

To bensin- og tre dieselmotorer vil være tilgjengelig fra lanseringen i oktober 2015. Alle har fire sylindre og leveres med 150 til 231 hestekrefter. Toppmodellen akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,5 sekunder.

Alle motorene leveres enten med en oppdatert sekstrinns manuell girkasse eller BMWs unike 8-trinns automatkasse.

Annerledes xDrive - og forhjulstrekk Nye BMW X1 kan altså leveres med den videreutviklede versjon av xDrive, som BMW tradisjonelt kaller sitt «intelligente» firehjulsdriftsystem. Det beskrives av produsenten som et vektbesparende, kompakt og effektivt system og vi opplevde det for vår del også slik på 220d xDrive Active Tourer i test.

OPPDATERT YTRE: Den helt nye X1 får umiddelbart den gamle til å se litt utdatert ut.  Foto: BMW
OPPDATERT YTRE: Den helt nye X1 får umiddelbart den gamle til å se litt utdatert ut. Foto: BMW Vis mer

BMW bruker her en elektrohydraulisk multiplate-kløtsj for å fordele kraften mellom for- og bakakselen avhengig av kjøresituasjon.

BMW X1 sDrive20i og BMW X1 sDrive18d leveres med forhjulstrekk der konstruksjonen som nevnt er den samme som i BMW 2-serie Active Tourer og i nye Gran Tourer.

Nytt indre, nytt ytre Nye X1 er kortere i lengden, men har vokst i høyden i forhold til forgjengeren. Konsekvensen skal være økt romslighet inne i bilen. Både fører og passasjerer har også fått en høyere sittestilling som skal forbedre sikten på veien. Benplassen har økt med 3,7 centimeter - og opp til 6,6 med det justerbare baksetet som er ekstrautstyr.

Bagasjekapasiteten er også 85 liter større enn forgjengeren ifølge BMW, til maksimalt 1.550 liter med baksetene felt ned.

Oppkobling og assistanse Et stort utvalg av assistentsystemer og oppkoblinger kan velges innenfor BMW ConnectedDrive. Head up-display projiserer kjøreinformasjon direkte på frontruten, slik som i de større BMW X-modellene. Radarbasert fartsholder med stop & go-funksjon er nå tilgjengelig sammen med siste generasjon parkeringsassistent, kamerabasert Driving Assistant, ryggekamera, fartsgrenseindikator, kollisjonsvarsling og fotgjengervarsling med bremsefunksjon.

Disse systemene er supplert med et utvalg av apper med navigasjonsverktøy, underholdning og diverse andre funksjoner.

VOKSENT INTERIØR: At det er en BMW, levnes ingen tvil. Men man sitter høyere og, i det minste på bildene, fremstår dette som mer høyverdig enn på forrige X1. Foto: BMW
VOKSENT INTERIØR: At det er en BMW, levnes ingen tvil. Men man sitter høyere og, i det minste på bildene, fremstår dette som mer høyverdig enn på forrige X1. Foto: BMW Vis mer

Nye BMW X1 lanseres på det norske markedet 24. oktober 2015. Prisene forventes klare i løpet av sommeren.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

MER PLASS: Det skal være adskillig mer romslig i bagasjerommet på nye X1 enn på den forrige. Foto: BMW
MER PLASS: Det skal være adskillig mer romslig i bagasjerommet på nye X1 enn på den forrige. Foto: BMW Vis mer