Mobil i senga: Mange sjekker e-post før de legger seg. Det aktiverer hjernen og gjør deg mer våken. – Unngå mobilbruk en time før leggetid, mener professor Børge Sivertsen.
Mobil i senga: Mange sjekker e-post før de legger seg. Det aktiverer hjernen og gjør deg mer våken. – Unngå mobilbruk en time før leggetid, mener professor Børge Sivertsen.Vis mer

Bok, mobil eller Ipad i senga? Dette gjør det med søvnen din

– Unngå skjermbruk én time før leggetid, råder eksperter.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Det er en økningen i forekomsten av søvnproblemer. Det har blitt en folkesykdom, sier Bjørn Bjorvatn, lege og søvnforsker ved Universitetet i Bergen.

Rundt 421000 nordmenn fikk utskrevet sovemedisiner i 2015. Spesielt sovemiddelbruk blant barn fra 10 til 19 år har eksplodert og er tredoblet på ti år, viser tall fra Reseptregisteret.

- Det er en kraftig økning av søvnplager blant unge. Det er en urovekkende utvikling, sier Børge Sivertsen, som er søvn- og seniorforsker ved Folkehelseinstituttet.

I Hordaland sover unge i gjennomsnitt under seks og en halv time og tallet er synkende. Det er altfor lite, mener Sivertsen. Ungdommen bør sove mellom åtte til ni timer hver natt.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn