NYE GREP: Kreativiteten øker når omsetningstida går opp. Her en femroms, med el-bil! Faksimile: ALEKSANDER JAKOBSEN/INVISO)
NYE GREP: Kreativiteten øker når omsetningstida går opp. Her en femroms, med el-bil! Faksimile: ALEKSANDER JAKOBSEN/INVISO)Vis mer

Boligselgernes kreative grep

Utbyggerne og meglerne tar i bruk nye triks for å få solgt.

DinSide.no: Tregheten i boligmarkedet påvirker også salget av nye boliger, og jevnt over er boligprisene lavere enn på samme tid i fjor. Salgstakten på nye boligprosjekter er lav, viser ECON Nye Boligers statistikk fra siste tomånedersperiode i fjor. Likevel er det få tegn til at prisen på nyboliger settes kraftig ned.

En del av forklaringen er at både utbyggere og meglere har tatt i bruk nye grep for stimulere salget.

Liten grad av prisreduksjon ECON Nye Boligers statistikk på pris- og salgsutviklingen i boligprosjekter viser en klar nedgang i salgstakten på nye boliger over hele landet.

Sjeføkonom Roger Bjørnstad i Samfunnsøkonomisk Analyse forteller at det på tross av lav salgsrate og mange usolgte objekter, er lite omfang av prisnedsetting på nye boliger.

- Vi har spurt eksplisitt om prisreduksjoner, og svært få svarte at de hadde satt ned prisene, forteller Bjørnstad til DinSide, og legger til:

- I den grad vi finner prisreduksjoner dreier det seg oftest om boligene i det øverste prissjiktet.

Nye grep Bjørnstads inntrykk er imidlertid at utbyggere og meglere i stedet bruker andre virkemidler for å nå kjøperne:

-Fra utbyggers side kan det være snakk om standardoppgradering på f.eks kjøkkenpakke og baderomspakke, inkludering av peis, oppgradering av parkett eller inkludering av garasjeplass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og utbyggerne er ikke alene om dette.

For også meglere og selgere benytter ulike grep for å forsøke å treffe kjøpergruppene bedre i tilfeller hvor leiligheter ligger lenge ute uten å bli solgt.

Vi har eksempelvis sett en leilighet i det såkalte Barcode-prosjektet i Bjørvika hvor prisantydning ble redusert fra 8 millioner til 6,9 millioner. Noe rent prisavslag er det likevel ikke. De har riktignok senket prisen, men en del av prisreduksjonen skyldes også at de har fjernet parkeringsplassen til en verdi av cirka 600 000.

Helt i mål har de likevel ikke kommet, for denne leiligheten er nå tatt av markedet.

Solgte leilighet med «van Gogh»-malerier

Få iPad, møbler eller el-bil på kjøpet Eirik Døsen i Proa Eiendomsmegling i Trondheim er en annen megler som har tatt i bruk kreative salgsmetoder. Døsen har valgt å lokke med såkalt tilgift, altså en tilleggsytelse som man får med på kjøpet, og som er tilpasset de ulike målgruppene.

Tilgift ble for øvrig tillatt i Norge fra 2011, og har etter det blitt mye brukt for å lokke kunder.

- For små studioleiligheter legger jeg gjerne ved en Ipad på kjøpet, siden dette kan trigge målgruppen for slike leiligheter, nemlig unge førstegangskjøpere, sier Døsen til DinSide.

For andre målgrupper kan Ipad være mindre fristende:

- Målgruppen for en 4-romsleilighet er gjerne godt voksne eller eventuelt en gruppe studenter som kjøper leiligheten for å dele. I slike tilfeller kan det å legge ved en møbelpakke være en mer attraktiv tilgift, forteller Døsen videre.

Og det stopper ikke der.

For i ett av salgsobjektene i Døsens portefølje følger det faktisk med en el-bil på kjøpet.

Også det er et helt bevisst valg:

- Grunnen til at vi har valgt å legge ved en el-bil i akkurat dette tilfellet, er at alle de andre leilighetene i prosjektet har egen parkeringsplass. I stedet for å gi rabatt på leiligheten, valgte vi altså å legge til en el-bil i prisen, siden det er lettere å finne parkering til el-biler.

Tilgift er altså ett av flere salgsgrep som meglere kan benytte for å gjøre leiligheten mer attraktiv for kjøperne eller å avbøte ulike former for manglende fasiliteter.

Lav salgstakt på nye boliger Samfunnsøkonomisk Analyse publiserer jevnlig statistikken ECON Nye Boliger, basert på alle landets boligprosjekter med mer enn 15 boliger. Tallene fra november og desember viser en nedgang i salget på nye boliger på omkring 30 prosent, sammenlignet med foregående to-måneders periode, og en enda større nedgang sammenlignet med samme periode i 2012.

Samtidig har beholdningen av usolgte boliger økt.

- Salgstakten på nyboliger er overraskende lik i alle landets regioner, forteller Roger Bjørnstad.

Selv om den lave salgstakten gjelder over hele landet, er det til dels store forskjeller internt i regionene. Noen prosjekter i en by selger godt, mens andre selger dårligere. Generelt er det likevel prosjektene i de høyere prissjiktene som sliter mest med salget, men det er også flere individuelle faktorer som spiller inn, som beliggenhet.

- Kjøperne har blitt både mer forsiktige og mer kresne, avslutter Bjørnstad.

Flere detaljer over salgstakten på nye boliger får du her. Men merk deg at tallene er fra 20. desember. Hvorvidt den lave salgstakten fortsetter, får vi først vite når de nye tallene kommer i februar.

Hvorfor settes ikke prisene ned? Det skal litt til for å redusere prisene når man først har lagt ut et prosjekt til en viss pris, mener Roger Bjørnstad:

- Det er en risiko forbundet med å sette ned prisene. Utbyggerne har for eksempel en grense på hvor mange leiligheter man må få solgt før man kan sette i gang med byggingen.

I tillegg tror Bjørnstad utbyggere frykter signaleffekten det å sette ned prisene kan skape:

- Hvis man vet man kan prute, vil dette kunne skape en smitteeffekt. Hvis man først selger noen leiligheter til fast pris og seinere til en lavere pris, vil det også kunne skape misnøye blant kjøperne.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Flere boligsaker får du her:
Du kan vel de nye reglene for boligsalg?
Du kan tjene hundretusener på å bygge balkong