Blir du lurt: Listetoppene er ikke alltid de beste stedene å bo og spise. Visste du hvordan bookingsidene lager sine lister?     Foto: Odd Roar Lange
Blir du lurt: Listetoppene er ikke alltid de beste stedene å bo og spise. Visste du hvordan bookingsidene lager sine lister? Foto: Odd Roar LangeVis mer

Bookingsidene viser deg ikke det du trodde

Derfor kan du ikke stole på bookingsidenes anbefalinger.

(Dagbladet): Trodde du at de beste hotellene og restaurantene kom øverst på listene til de store bookingselskapene som Tripadvisor, Booking og Hotels.com?

Da kan du være blant de mange som går på triksene.
 
For verdens største reisenettsted, Tripadvisor,  har i det skjulte endret publiseringssystemet sitt. Nå er det ikke nødvendigvis de med flest gode kundevurderinger som kommer øverst.

I januar startet Tripadvisor med å  «forbedrede algoritmer for popularitetsrangering for restauranter og attraksjoner». Dermed falt flere tidligere listetopper raskt nedover på rangeringen.

- Mellom februar og april har vi lansert algoritmen for hoteller. Senere gjennomføres det også for restauranter og attraksjoner. I løpet av lanseringen var det noen tilfeller hvor rangeringene endret seg, uavhengig av nye anmeldelser som ble samlet inn.

- Disse endringene skyldes at den nye algoritmen sto for stadig mer av beregningen for hvert sted over tid, forklarer Tripadvisor på sin nettside.

https://no.tripadvisor.com/TripAdvisorInsights/n2701/endringer-pa-tripadvisors-algoritme-popularitetsrangering

Stjerneskudd Tripadvisor har 340 millioner månedlige brukere og 350 ulike anmeldelser av i alt 6,5 millioner steder. Selskapet eier også 24 andre større reisenettsteder, der www.seatguru.com og www.gateguru.com kanskje er de mest kjente i Norge.  

I tillegg kommer en lang rekke undersider med bookingtjenester. Tripadvisor har tidligere opplevd det de omtaler som tilfeller hvor et nylig oppført sted gikk til toppen av rangeringene på grunn av relativt få anmeldelser med fem «bobler».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse ble kalt stjerneskudd, og noen av dem sank nedover på lista først etter at det kom flere, og mer varierte, vurderinger.

-  Stjerneskudd fikk midlertidige høyere plasseringer før rangeringene deres sank kraftig, og andre igjen ble vist som lavere enn de ellers ville ha vært, bekrefter Tripadvisor.

Dette teller mest Mange gode, men eldre vurderinger er mindre verd enn nye vurderinger. Derfor kan et sted med mange gode ratinger havne langt nede på listene.

Ferskvare: De nyeste gjestevurderingene er med i betraktningen når Tripadvisor lager sine lister. Gamle tips er lite verd.    Foto: Odd Roar Lange
Ferskvare: De nyeste gjestevurderingene er med i betraktningen når Tripadvisor lager sine lister. Gamle tips er lite verd. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

- Dette betyr at anmeldelser - til og med utmerkede anmeldelser - som er eldre, ikke teller like mye for stedets rangering som en anmeldelse som ble skrevet i forrige uke, forklarer Tripadvisor.

Gamle anmeldelser blir imidlertid ikke slettet. Verken de gode eller de dårlige.

Det er kun selve rangeringen som påvirker plasseringen på listen, ikke vurderingene dine mening om renhold, service osv. Hvor ofte stedet svarer på meldinger fra kundene avgjør heller ikke listeplassering.

I motsetning til booking.com og hotels.com sine sider så må ikke anmelderen i Tripadvisor selv ha bodd på, spist hos eller opplevd stedet.

Bookingsiden kan narre deg Men heller ikke hos Booking.com eller Hotels.com kan du være sikker på at de beste stedene står øverst.

Selve rangeringsmodellen er så hemmelig at selv de ansatte ikke kjenner til alt, men dette er med på å avgjøre plassen på listene: Anmeldelser fra gjester, pris, kampanjeavtaler mellom hotell/kjede og  bookingselskap, bildekvalitet, responstid og provisjonsavtaler. Det er mulig for et hotell å kjøpe seg inn på topplistene.
 
Dersom du velger å rangere listene etter pris så får du kun prisene som bookingsiden tilbyr, mens det ofte er like billig eller enda billigere å bestille direkte fra hotellet.

Forbudt: Ansatte og eierne får ikke lov til å gi hoteller og restauranter vurdering på bookingsider. Men smutthullene er mange — og brukes.  Vær kritisk når du leser gjestevurderinger.            Foto: Foto: Odd Roar Lange
Forbudt: Ansatte og eierne får ikke lov til å gi hoteller og restauranter vurdering på bookingsider. Men smutthullene er mange — og brukes. Vær kritisk når du leser gjestevurderinger. Foto: Foto: Odd Roar Lange Vis mer