TURISTUTVIKLING: Du kan bli nødt til å betale for å benytte tilrettelagte stier og anlegg - dersom kommunene selv ønsker. &nbsp;I Lofoten diskuteres slike løsninger.<br>Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector
TURISTUTVIKLING: Du kan bli nødt til å betale for å benytte tilrettelagte stier og anlegg - dersom kommunene selv ønsker.  I Lofoten diskuteres slike løsninger.
Foto: Odd Roar Lange / The Travel InspectorVis mer

Bransjen jublet da turistskatten ble skrotet. Nå kan den komme likevel

Det åpnes for lokale turistavgifter i Reiselivs-Norge.

(Dagbladet): Mange i reiselivsbransjen jublet da næringsminister Monica Mæland skrinla planene om turistskatt i Norge. Men nå kan det allikevel bli tillatt med innkreving av nye turistavgifter - dersom innkrevingen skjer lokalt.
Dermed blir det opp til de ulike kommunestyrene å vedta lokale turistskatter i årene som kommer.
Og det betyr at du kan måtte punge ut med ekstra penger dersom du bruker anlegg og områder som er tilrettelagt for turistbesøk.

- Svekker Norge

Dette skjer i mot NHO Reiselivs vilje:

SKEPTISK: Kristin Krohn Devold, direktør i NHO reiseliv. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Nye skatter på næringen og bedriftene der en av tre har røde tall, vil gi svekket konkurranseevne og dyrere produkt, samt fjerne dugnadsvilje fra et frivillig spleiselag som har mye større kostnad enn mange har tenkt seg, sier Kristin Krohn Devold, direktør i NHO reiseliv.

- Vil slike avgifter kunne svekke omdømmet av norsk reiseliv?

- Ja, Norge konkurrerer med andre nordiske land. Og vi har fra før høyt kostnadsnivå. Alle ekstra utgifter på toppen av dette svekker oss. Det at så mange finner gode løsninger i dag, gjør at det å dele gode eksempler og lære av hverandre er viktigere enn å lage nye skatter, mener Krohn Devold.

Hotelldirektøren ble sjekket sju ganger på seks uker. Nå har han fått nok.

Fordeler og ulemper

«Fordelen ved reiselivsskatt er at det gir en relativt stabil inntektskilde til finansiering av reiselivsrelaterte fellesgoder.» , skriver regjeringen i reiselivsmeldingen Opplev Norge – unikt og eventyrlig.

Men:

- Ulempene er tydelige. En reiselivsskatt kan virke konkurransevridende i negativ forstand. Derfor vil vi ikke innføre en generell reiselivsskatt, sier Monica Mæland.

FRIVILLIG BETALING: Reiselivsbransjen er uenig om det er lurt med turistskatt eller ikke. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector Vis mer

Vil ha prøveordning

- Skal Norge som turistdestinasjon heve seg til et internasjonalt konkurransedyktig nivå, må kvaliteten og tilbudet på deler av de tilrettelagte reiselivsopplevelsene heves betydelig, sier Audun Pettersen, leder for bærekraftig reiseliv og mat i Innovasjon Norge.

- Vi foreslår at det åpnes opp for en prøveordning for en lovpålagt, omsetningsbasert fellesgodefinansiering på et lite utvalg destinasjoner over en femårsperiode. Dette krever en endring i eksisterende lovverk. Prøveordningen må være basert på:
• Frivillig deltakelse fra destinasjonene
• Omsetningsbasert bidrag basert på type bedrift
• Gjelde all turistrelatert omsetning på destinasjonen, herunder fritidseiendommer («kalde senger») og cruiserelatert omsetning.

Nå kan du få dobbeltseng på flyet.

Lokale bestemmelser

Men næringsminister Monica Mæland er skeptisk:
- Vi frykter at økte priser på reiselivsproduktene bidrar til omdømmetap for destinasjonen, og da vil vil effektene av en reiselivsskatt kunne forbli negative også etter at skatten eventuelt fjernes, sier Mæland.

Men nå vil regjeringen allikevel åpne for en frivillig og regionavgrenset avgiftsinnkreving.

Utgangspunktet for finansiering og produksjon av fellesgoder er at det må skje frivillig av de aktørene som tjener på tiltaket. Det kan være kommunen på reisemålet, eller alle næringsaktørene på stedet - eller begge deler. Trysil, Lysefjorden/området rundt Preikestolen og Oslo kommune gjør allerede dette i dag.

- Dette er ikke noe som er aktuelt for vår region, sier Geir Steinar Vik, reiselivsdirektør i Destinasjon Ålesund og Sunnmøre.

- Skal man innføre noe slik så må formålet være klart og tydelig, slik at de som betaler også vet hva de betaler for. Ellers vil en ekstra skatt oppleves negativt, mener Vik.

Får bestemme selv

MILJØAVGIFT: Reiser du til Svalbard så må du betale 150 kroner i miljøavgift, men lokalt er det irritasjon over at mesteparten av pengene brukes andre steder. Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector Vis mer

- En fordel med en frivillig løsning kan være at de berørte aktørene bestemmer både innkrevingen og bruken av pengene. De vil da kunne endre bruken av pengene ved behov. Og det vil trolig kunne skje raskere og med mindre administrasjonskostnader enn om ulike parter hadde hatt ansvaret for henholdsvis innkreving og bruk, mener næringsministeren, som spesifiserer at behovet for å få til frivillige løsninger gjelder først og fremst for reisemål med liten lokalbefolkning.

Og næringsministeren får også støtte for sitt forslag om ikke å innføre en nasjonal turistskatt:

- Vi har ikke diskutert den lokale tursitskatten i medlemsmøtene, men generelt sett så støtter vi regjeringens forslag i stortingsmeldingen om ikke å innføre turistskatt, sier Per-Arne Tuftin, direktør for Norsk Reiseliv, tidligere Forum for Reiseliv.

Næringsministeren: Derfor bruker jeg ikke Uber eller Airbnb.