KJØRER MED SKYLAPPER PÅ: Mannen på bildet fikler med en iPhone. Men det er ikke nødvendigvis iPhonen som utgjør en fare i trafikken, det er solbrillene hans - som får en slags skylappfunksjon med de brede brillestengene. © Colourbox.no
KJØRER MED SKYLAPPER PÅ: Mannen på bildet fikler med en iPhone. Men det er ikke nødvendigvis iPhonen som utgjør en fare i trafikken, det er solbrillene hans - som får en slags skylappfunksjon med de brede brillestengene. © Colourbox.noVis mer

Brede brillestenger er et handikap

Bilførere som bruker solbriller med brede brillestenger kan utgjøre en fare i trafikken.

Synet er vår viktigste sans når det kommer til bilkjøring. At skader på synet og nedsatt synsevne kan før til at vi mister retten til å føre bil, er noe alle bilister vet.

Likevel velger mange bilister å iføre seg store solbriller med tykke brillestenger som skjermer for vidsynet og begrenser synsfeltet i trafikken.

Vårt synsfelt er på cirka 120 grader, hvorav skarpsynet utgjør en liten prosentandel - resten er vidsyn.

En fare for andre I Førerkortforskriften, vedlegg 1- Helsekrav, paragraf 2.2, heter det at "synsfeltet må være minst 120 grader vidt i horisontalplanet og minst 50 grader til hver side. I vertikalplanet skal synsfeltet være intakt minst 20 grader opp og ned. Det må ikke være sentrale synsfeltutfall innenfor en radius på 20 grader."

Dersom brillestengene er for tykke vil de skjerme for vidsynet, og dermed begrense synsfeltet i vesentlig grad, fordi brillene får en slags skylappfunksjon. Dermed kan vi, uten å være klar over det, bli en fare for andre trafikanter.

Essensielt for sikkerheten - Vidsynet gir en helhet i forhold til trafikkbildet og den situasjonen du er i, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF Jan Ivar Engebretsen.

- Ting skjer ikke bare rett fram, men til siden også. Da tenker jeg på barn og andre fotgjengere som kommer ut i veien, annen trafikk fra sidegater, alle slike ting oppfatter du med vidsynet, sier han, og legger til at vidsynet er viktig for å kunne kjøre bil på en forsvarlig måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Man bruker skarpsynet lenger frem, for å se hva som skjer og oppfatte situasjoner tidlig. Vidsynet må du bruke for å oppdage bevegelse i sidespeilet, i tillegg til det jeg allerede har nevnt. Det hjelper deg til å bli mer oppmerksom på hva som skjer bak deg også, sier Engebretsen.

I følge Toyota utgjør skarpsynet kun 3-5 grader av synsfeltet vårt.

Vit at du har et handikap Dersom du kjører med "skylappbriller" bør du være klar over handikapet ditt og forsøke å kompensere så godt du kan.

- Slike briller gir deg et handikap. Du er ansvarlig for å kjøre trygt i forhold til det handikapet du i så fall påfører deg selv og vite at det begrenser vidsynet, sier Engebretsen.

- Ved filbytte er det viktig å ta en ekstra titt. Dagens biler har som regel vidvinkel i speilet på førersiden, og skal gi god oversikt. Men med solbriller som begrenser sikten, synes jeg du skal ta en ekstra titt. Enhver bilist bør være 100 % sikker ved filbytte, uansett, sier Engebretsen.

GODE KJØREBRILLER: For ikke å skjerme vidsynet, bør brillestengene være så smale som mulig, og brillene bør enten ha åpne glass, eller glass som er svakt buet rundt siden av hodet, slik at heller ikke rammen skjermer for vidsynet. © colourbox.no
GODE KJØREBRILLER: For ikke å skjerme vidsynet, bør brillestengene være så smale som mulig, og brillene bør enten ha åpne glass, eller glass som er svakt buet rundt siden av hodet, slik at heller ikke rammen skjermer for vidsynet. © colourbox.no Vis mer

- Jeg pleier å sammenligne slike briller med A-stolpen på bilen - som også kan utgjøre en sikkerhetsrisiko når den er for tykk. Det kan skjule seg biler, barn og annet bak stolpen. Eller brillestangen.

Vidsynet forbygger ulykker Fordi vidsynet er essensielt for å oppfatte hendelser langs siden av veien, og for å se helheten i trafikkbildet, er det ekstra viktig ikke å skjerme dette synsfeltet.

- Den funksjonen vidsynet har på hvordan vi oppfatter trafikkbildet, gjør at det er det med på å forebygge ulykker, sier rådgiveren, som anbefaler alle bilister å ha et par gode kjørebriller liggende i bilen.

- Gode briller til bilkjøring har smale brillestenger og begrenser ikke vidsynet. Glasset bør fortsette et lite stykke i en bue ut på siden, slik at du utnytter vidsynet og det ikke er noen kant i veien. Jeg oppfordrer alle som skal kjøpe solbriller til bruk i bil, til å teste at de kan oppfatte bevegelser i vidsynet, sier han.

Slik sjekker du om brillene egner seg for bilkjøring:

Ta på brillen du ønsker å prøve Strekk armen rett ut fra kroppen, i ca 90 graders vinkel Se rett frem, vend hånden opp og gjør en bevegelse med fingrene Oppfatter du bevegelsen med vidsynet, er brillestengene smale nok og glasset tilpasset godt nok til at det ikke begrenser synsfeltet. Farlig valg av briller At briller med brede stenger er uegnede som kjørebriller, er også hevdet av sjåførlærer Aadne Fossnes i Grimstad, som selv har opplevd en nesten-ulykke på grunn av slike briller.

- De hindrer sidesynet. Jeg har forbudt mine elever å bruke disse brillene, sier han til Agderposten.

- Jeg ble nær ble påkjørt av en bilist i Arendal sentrum. Kvinnen kom ut fra venstre - uten å se meg. Jeg merket meg at hun hadde brede stenger på brillene sine, sier Fossnes.

Kjør etter forholdene Men dersom du blir overrasket av solen, noe som strengt tatt er ganske sannsynlig denne regntunge sommeren, og kun har solbriller med "skylappfunksjon" - er det da tryggere å kjøre uten?

- Det kommer an på årstiden og andre forhold også. Det er klart at lav vår- og høstsol, mye gjenskinn i bakken, vintersol med mye refleksjoner i bakken og andre forhold kan kreve at du bruker den solskjermingen du har tilgjengelig. Men vær klar over handikapet det gir deg.

Man er ikke pålagt å bruke solbriller, men å kjøre etter forholdene.

- Husk også at godt syn ikke bare gjelder øynene, pass på at frontruta er ren og at vindusviskere fungerer som de skal. Jeg mener at norske bilførere lever på flaksen, de skal bare fra A til B og glemmer å sjekke at alt er i orden.

Les også:
Her blir du tatt med gjennomsnitt
Vi har testet 570 biler
Sjekk om din bil er en dødsfelle

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.