BORT MED FETT: Der karbohydrater skrur av fettforbrenningen i kroppen, skrur fett på forbrenningen. Foto: Colourbox
BORT MED FETT: Der karbohydrater skrur av fettforbrenningen i kroppen, skrur fett på forbrenningen. Foto: ColourboxVis mer

Brenn fett med fet mat

Fett og forbrenning passer sammen som hånd i hanske.

Jo mindre fett i maten, desto bedre, tenker mange. Men tro det eller ei, fett er bra for deg - og det kan faktisk sette turbofart på forbrenningen.

Der karbohydrater skrur av fettforbrenningen i kroppen, skrur fett på forbrenningen.

Dessuten er det jo også ofte fettet som setter smak på maten. Men hva slags fett du får i deg, er ikke likegyldig. Heller ikke hvor mye du spiser.

Les også: Ned i vekt med suppekur

De fleste matvarer inneholder en blanding av ulike typer fett, både mettet, enumettet og flerumettet.

Kaster du et blikk på ingredienslisten, kan du se om det er mest av mettet fett eller umettet fett. Produkter der det er mest mettet fett er ikke spesielt bra for deg.

- Kroppen lager de fleste fettsyrene den trenger selv, men det er noen typer fett vi mennesker må ha tilført gjennom kosten, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.

Les også: Sjekk om soyamaten er sunn

Essensielt fett Disse såkalt essensielle fettsyrene er de umettede omega-3 og omega-6 fettsyrene.

Får vi for lite av dette essensielle fettet, kan vi få mangelsykdommer som hudforandringer, nerveforstyrrelser, veksthemming (hos barn) og skade på øynene.

- Det essensielle omega-3 fettet er spesielt bra. Dette får mange av oss imidlertid for lite av. For å få i deg det supersunne omega-3-fettet, kan du spise fet fisk, forklarer Borchsenius.

Dessuten finner du det i valnøtter og rapsolje.

Les også: Det sunneste grillkjøttet

Kroppens energilager Fettet som lagres på kroppen din er faktisk hensiktsmessig. Blant annet er det ditt viktigste energilager. Dessuten tjener det som isolering og sørger for at du klarer å holde kroppstemperaturen oppe ved lave temperaturer.

Fettvevet rundt de indre organene beskytter mot støt og slag.

Og umettet fett kan også redusere risikoen for at du rammes av hjerte- og karsykdommer.

Les også: Slik redder du slankekuren

Sunt og usunt fett - Umettet fett (enumettet og flerumettet) kommer fra planteriket og er det vi kaller for sunt fett. Du finner det blant annet i planteoljer, nøtter, avokado, oliven, frø og fisk.

Det mettede fettet du får fra kjøtt og melkeprodukter er såkalt usunt fett. Det samme gjelder transfett. Spiser du mindre mettet fett og mer umettet fett, vil det ha en gunstig effekt på kolesterolnivået i blodet ditt.

- De største kildene til mettet fett er meieriprodukter og kjøtt. Men det er ikke nødvendigvis lurt å kutte ned på disse matvarene, for da går du samtidig glipp av viktige vitaminer og mineraler. Dessuten er kjøtt og melkeprodukter proteinrik mat, og du trenger proteiner for å bygge muskler og for å gjøre det lettere å holde en stabil vekt, sier Borchsenius.

Les også: Slankemeny med pølser og bacon

Viktig energikilde for deg som trener Anbefalingene er at kun ti prosent av energien du inntar skal komme fra mettet fett.

- Hvorfor er det viktig å spise mye fett når man trener?

- Fett inneholder dobbelt så mye kalorier som karbohydrater og protein. Derfor får du lett i deg de kaloriene du trenger når du spiser fett.

En som trenger mye energi, for eksempel en idrettsutøver, vil ikke kunne klare å få i seg nok energi uten å spise fett.

Les også: Disse triksene gir flat mage

Fett gjør mett Riktig mat kan sette fart på forbrenningen. Ved å bytte energikilde fra hovedsakelig å være basert på karbohydrater (ris, pasta, brød), til mer fettbasert mat (nøtter, rent kjøtt, oljer, avokado, fet fisk) vil fettforbrenningen øke uten at du trenger å gå sulten.

- En del slankekurer, for eksempel Atkins, baserer seg på kosthold som inneholder en stor andel fett og protein og lite karbohydrater. Mange har gode resultater med slike kurer. En av grunnene til dette er at protein metter godt, slik at selv om man får i seg en del fett og protein, vil man totalt sett ikke få i seg så mye kalorier.

- En annen grunn er at når man kutter ned på raske karbohydrater, vil dette i seg selv være positivt for utskillelse av insulin, blodsukker og vekt, forteller Borchsenius.

Les også: Så mange kalorier trenger du

Stabiliserer blodsukkeret - Et kosthold med mye fett, rikelig med protein og lite karbohydrater holder blodsukkeret stabilt og stimulerer kroppens fettforbrenning, sier den svenske legen Annika Dahlqvist til VG.no.

- Jeg mener fett er svært viktig for helsen, og da mener jeg naturlig mettet, enumettet og flerumettet fett, både animalsk og vegetabilsk. Fett er ideelt for oss som mat og som byggemateriale i kroppen. Det er også en utmerket energikilde. Jeg mener det er en myte at mettet fett tetter til blodårene og fører til hjerteinfarkt, sier Dahlqvist og understreker overfor avisen at dette gjelder naturlig fett, ikke kunstig framstilt fett som for eksempel margarin.

Les også: Melk og juice kan gjøre deg feit

«Frikjent» av helsetilsynet Etter at Dahlqvist i 2005 begynte å anbefale dette kostholdet til sine pasienter anmeldte to diettetikere henne til Socialstyrelsen, det svenske helsetilsynet.

Da Socialstyrelsen hadde vurdert klagen på henne i tre år, kom de i januar 2008 med en uttalelse, der det heter at de vurderer at «dr. Dahlqvists anbefalinger av et karbohydrat-fattig kosthold til pasienter med overvekt og type 2-diabetes i dag kan ansees å være vitenskaplig og forenlig med utprøvet erfaring».

Les også: Bli slank med en spiseskje eddik

Kontroversielt - Bruk av karbohydratreduserte dietter er kontroversielt, men det foreligger nå flere studier som viser fordelene ved et redusert inntak av karbohydrater for personer med insulinresistens, fedme og type 2-diabetes, har doktor Sofie Hexeberg tidligere sagt til Klikk.no.

Hexeberg er legen som hjalp Solveig-Elise Hansen å ta av 170 kilo med lavkarbo-diett.

- Karbohydrater gir blodsukkerstigning, noe kroppen kan bli syk av. Diabetes og hjerte- og karsykdommer skyldes i hovedsak for høyt inntak av sukker/stivelse, ikke av fett, sier Dag Viljen Poleszynski, ernæringsfysiolog og dr.philos til ukebladet Hjemmet.

- Dette er ikke mine teorier, men fysiologisk vitenskap. Enhver som leser lærebøker i fysiologi og biokjemi, vil se at det er godt dokumentert.

Les også: Sjekk om du er sukkeravhengig

Genetisk forskjellige - I to og en halv millioner år har mennesker levd på kjøtt, fisk, fugl, røtter, frukter og bær. At dyrefett plutselig skal ha blitt farlig for oss, er en merkelig påstand, sier Poleszynski.

- I stedet for å telle kalorier, bør du tenke på hvordan maten påvirker insulin. Jo mer insulin du utskiller, dess mer legger du på deg fordi fettforbrenningen blir dårlig sier kostholdsveileder Kenn Hallstensen til Hjemmet.

- Mennesker er genetisk forskjellige, og mengden karbohydrater en kan spise varierer fra individ til individ. Noen har ikke evne til å legge på seg mens andre legger på seg veldig lett. Anbefalingen fra Nasjonalt råd for ernæring, om at 45-60 prosent av energien bør komme fra karbohydrater, passer ikke for alle. Det blir som at en optiker skulle skrive ut briller med synsstyrke minus 1 til alle som er nærsynt, sier Sofie Hexeberg til Klikk.no.

Les også: Slik blir du kvitt sukkersuget

Gå til spesialist Hvem som helst bør ikke redusere karbohydratinntaket til 20 gram dagen. Da kan det være greit å gå til en behandler som har kunnskap om dette.

- Det tar noen dager til uker før du blir en god fettbrenner, og i mellomtiden kan du oppleve bivirkninger som trøtthet, slapphet og abstinenser, sier Hexeberg.

Les mer:

Tykke venner gjør deg tykk

Ubrukelige dietter

Våre 12 beste slanketips

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

ENERGI: Hamburger inneholder mye protein og fett, men hvitt brød og pommes frites er karbo-bomber. Foto: Colourbox
ENERGI: Hamburger inneholder mye protein og fett, men hvitt brød og pommes frites er karbo-bomber. Foto: Colourbox Vis mer