Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

- Bruker du «bare» 20 kroner på hver ting koster den plutselig 480 kroner

Hevder dyre adventskalendere gir bortskjemte barn.

JULEKALENDER: En fersk undersøkelse Ipsos MMI har utført for DNB viser at nordmenn i gjennomsnitt planlegger å bruke 270 kroner på julekalender i år - en økning på 31 prosent fra i fjor. Foto: METTE MØLLER
JULEKALENDER: En fersk undersøkelse Ipsos MMI har utført for DNB viser at nordmenn i gjennomsnitt planlegger å bruke 270 kroner på julekalender i år - en økning på 31 prosent fra i fjor. Foto: METTE MØLLER Vis mer

(Dagbladet): - Hvis barna får dyre gaver gjennom hele desember, blir det en vane å få gaver - og de setter mindre pris på det de har. Resultatet blir bortskjemte barn som krever mer og mer, sier Willy-Tore Mørch, professor i barnepsykiatri ved Universitetet i Tromsø.

En fersk undersøkelse Ipsos MMI har utført for DNB viser at nordmenn i gjennomsnitt planlegger å bruke 270 kroner på julekalender i år - en økning på 31 prosent fra i fjor.

Inntil 8000 kroner Jo høyere inntekt, desto mer er vi villige til å betale for julekalender.

- Mange velger å lage pakkekalendere og 24 ting kan fort bli dyrt. Bruker du «bare» 20 kroner på hver ting koster plutselig kalenderen 480 kroner. Jo flere barn, desto dyrere, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB.

NY UNDERSØKELSE: Jo mer vi tjener, desto mer er vi villige til å bruke på kalender, ifølge forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB.  Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
NY UNDERSØKELSE: Jo mer vi tjener, desto mer er vi villige til å bruke på kalender, ifølge forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer

En undersøkelse forsker Anita Borch ved Statens Institutt for forbruksforskning ( SIFO) gjorde i 2012 viste at enkelte bruker inntil 8000 kroner på adventskalendere.

Den gangen svarte 47 prosent av den voksne befolkningen at de ga minst én kjøpekalender, mens 22 prosent ga minst én julekalender med kalendergaver.

Innbilt påkjenning Borch tror mange foreldre føler seg presset til å kjøpe dyre kalendergaver.

- Man vil kanskje øke kostnaden av redsel for at nabogutten får dyrere og finere adventskalender, sier SIFO-forskeren.

Hvor mye penger vi legger i adventskalender varierer i ulike bydeler og miljøer, mener Borch.

- Vi sammenlikner oss med hverandre, og for foreldre er det et ømt punkt hvis barna deres ikke får like fine ting i kalenderen som klassekameratene. Man vil ikke utsette egne barn for den - kanskje innbilte - påkjenningen det kan være å få billigere gaver enn andre, sier hun.

Borch tror det hjelper å sette fokus på problemstillingen.

- En løsning kan være å spørre seg rundt. Gir alle foreldre ekstra store gaver, eller er det bare innbilning? I mange tilfeller er det bare unntaksvis at barn får Ipad og andre dyre gaver i kalenderen, men disse historiene raser rundt i skolegården, sier hun.

Tid med mor og far - Desember og opptakten til jul handler for mange stadig mer om dyre, fine pakkekalendre og prat om alt det flotte man skal få til jul, og langt mindre om det julen opprinnelige har dreid seg om: Nemlig å skape et lyspunkt i en av årets mørkeste måneder, sier Kristin Oudmayer, prosjektleder i Unicef.

Det er et tankekors at mange barn svarer at det de ønsker seg til jul, er mer tid med foreldrene sine, mener hun.

- Likevel hører vi ofte om barn som får kalendergaver verdt mange hundre kroner, av typen dyre merkeskjerf, hesteutstyr og dataspill for å nevne noen eksempler. Hvorfor ikke heller benytte anledningen til å gi barna - og oss selv - gode opplevelser vi kan dele sammen og med andre?

De aller fleste barn i dag har det meste de trenger fra før, og mange barn vet ikke engang hva de skal ønske seg til jul, påpeker Oudmayer.

- At de i tillegg får dyre, flotte ting i kalenderen hver dag i desember, gjør spenningen og gleden over å ha noe stort å se fram til på julaften mindre. Ingenting blir en overraskelse lenger, og de trenger heller ikke å kjenne på følelsen av å savne noe, sier hun.

Sosiale skiller Barn sammenlikner gaver, og lar seg ofte imponere av det som er dyrt og fint, mener Oudmayer.

- På den måten kan man si at dette skaper sosiale skiller mellom barn - det blir synlig hvem som har mye og hvem som har lite, sier hun.

GAVEFOKUS: Spenningen på julaften blir mindre hvis barna får store gaver gjennom hele desember, mener Kristin Oudmayer, prosjektleder i Unicef Norge.
Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
GAVEFOKUS: Spenningen på julaften blir mindre hvis barna får store gaver gjennom hele desember, mener Kristin Oudmayer, prosjektleder i Unicef Norge. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet. Vis mer

Professor Willy-Tore Mørch mener foreldre bør samsnakke med andre foreldre slik at de kan bli enige om hvor de skal legge lista.

- Da unngår man så store forskjeller mellom barn, sier han.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling