Bruker katedral-effekten når de bygger så du skal si «wow» når du går inn i flyet

Hjerneforskning skal selge mer av verdens mest solgte fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Flere reisesaker på db.no/reise.

SEATTLE (Dagbladet): Flyprodusenten Boeing benytter både kirketriks og hjerneforskning når arbeidshesten skal fornyes

Teknisk sjef Mark Larson ved Boeings Dreamliner-produksjon forteller at man fikk ny kunnskap under planleggingen av Boeing 787 Dreamliner. Noen av disse oppdagelsene skal videreføres og implementeres i den nye generasjonen Boeing 737.

- I samarbeid med universitetet i Kansas undersøkte vi hjerneaktiviteten mens flypassasjerer for eksempel fikk oppleve forskjellige belysning i kabinen, sier han.

Det viste seg at noen farger og lyskombinasjoner er mer beroligende enn det ensfargede lyset de har brukt hittil.

- Denne kunnskapen er til en viss grad allerede videreført i noen av de nyeste utgavene av Boeing 737-800-flyene, som blant annet er levert til Norwegian, sier Larson.

Kirke-knepet Et annet knep er å imponere flypassasjerene idet de kommer inn i flyet:

- Vi utnytter den såkalte katedral-effekten, sier Larson.

Han forklarer fenomenet med at passasjerene skal få litt av den samme wow-følelsen som når du kommer gjennom en lav kirkedør og plutselig opplever at rommet forvandles til noe enormt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer