Bruker katedral-effekten når de bygger så du skal si «wow» når du går inn i flyet

Hjerneforskning skal selge mer av verdens mest solgte fly.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

SEATTLE (Dagbladet): Flyprodusenten Boeing benytter både kirketriks og hjerneforskning når arbeidshesten skal fornyes

Teknisk sjef Mark Larson ved Boeings Dreamliner-produksjon forteller at man fikk ny kunnskap under planleggingen av Boeing 787 Dreamliner. Noen av disse oppdagelsene skal videreføres og implementeres i den nye generasjonen Boeing 737.

ENORMT: Når du produserer noen av verdens største passasjerfly, er det ikke rart at ser enormt ut. Foto: EIVIND PEDERSEN
DRØMMELYS: Teknisk sjef Mark larson i Boeings Dreamliner-produksjon viser hvordan man bruker led-lys til å endre belysningen i kabinen. Både farge og styrke kan endres. Teknikken skal brukes på de nye Boeing 737 Max-flyene. Foto: EIVIND PEDERSEN
HALL-ELUJA: Slik ser det ut når du entrer Dreamliner-flyene. Boeing-ingeniørene har benyttet seg av det såkalte katedral-trikset for å få kabinen til å virke større. Slikt bidrar også til å minske folks flyskrekk. Foto: EIVIND PEDERSEN
HØYDEBEDRAG: Boeing har allerede tatt i bruk ny teknikk for å lage et optisk bedrag slik at 737-kabinen virker større enn den er. Slik ser det ut på LN-NIG som Norwegian fikk overlevert i Seattle 14. oktober. Foto: EIVIND PEDERSEN
LEGENDE: Dette er verdens aller første Boeing 737. Denne utgaven, en Boeing 737-130 med 99-107 passasjerplasser, ble første gang løftet av vingene 9. april 1967. Nå står den på flymuseet i Seattle. Foto: EIVIND PEDERSEN
HYSJ: Boeing-konsernet vil ikke at det offentliggjøres bilder av innmaten i de nye og drivstoffgjerrige flymotorene som monteres på 737-flyene. Erkerivalen Airbus bruker samme motor, men Boeing vil ikke vise sin egen vri.. Foto: EIVIND PEDERSEN
DRØMMECOCKPIT: Slik blir arbeidsplassen for pilotene som skal fly de nye Boeing 737 Max-flyene - prikk lik dagens utgave av cockpit i Boeing 787 Dreamliner. Foto: BOEING
NYTT: Her takser Norwegians nyeste 737-800-fly, LN-NIG ut på rullebanen på Boeing Field i Seattle for å fly direkte til Oslo. I bakgrunnen står den første utgaven av den nye og større utgaven av Dreamliner; Dreanmliner-10. Foto: EIVIND PEDERSEN
ANKOMST: Du tror det knapt før du ser det - her ankommer flykropper med godstog til Boeings 737-fabrikk i Renton, sør for Seattle. I seks-syv dager har flykroppene tilbrakt på jernbanesporet fra Kansas. Det første som gjøres ved ankomst, er å sjekke kroppene for kulehull. Underveis har det mange ganger skjedd at noen har plaffet løs på konstruksjonene. Foto: EIVIND PEDERSEN
NYTT MATERIALE: Boeing har allerede begynt å produsere 737-fly med vertikale vingespissene, winglets, laget av kompositt. Teknikken ble først brukt på Dreamliner-flyene. Foto: EIVIND PEDERSEN
NYTT MATERIALE: Boeing har allerede begynt å produsere 737-fly med vertikale vingespissene, winglets, laget av kompositt. Teknikken ble først brukt på Dreamliner-flyene. Foto: EIVIND PEDERSEN
I LUFTA: I Boeings enorme produksjonslokaler står også denne interessante plansjen som viser hvordan verdens flytrafikk fortoner seg. Da bildet ble tatt, var tett på 7 000 fly i luften. Foto: EIVIND PEDERSEN
STORT: Ingen tvil om hva som produseres i verdens volummessige største bygning. Foto: EIVIND PEDERSEN
FRITT VALG: Det er ikke bare-bare å kjøpe et fly. Flyselskapene kan selv velge hvilket interiør som skal brukes. Her er et lite utvalg av tekstiler som kan settes sammen for å oppfylle selskapenes ønsker om image. Foto: EIVIND PEDERSEN
BUTIKK: I Boeing-butikken kan du selvsagt kjøpe allverdens Boeing-effekter. Foto: EIVIND PEDERSEN
VEGGPRYD: Høyt oppe på veggen i de enorme produksjonslokalene henger denne skryte-utstillingen som viser hvilke flyselskaper som har fått Boeing 787 Dreamliner i sin flåte. Norwegians første Dreamliner-hale med Sonja Hennie er godt synlig.Foto: EIVIND PEDERSEN
GALLERI: Publikum kan delta i omvisninger i Boeing-fabrikkene. Her på balkongen over produksjonslinjen til Boeing 777. Vanlige besøkende får imidlertid ikke lov å ta med seg mobiltelefon eller kamera. Foto: EIVIND PEDERSEN
JOMFRUFLY: Dette Dreamliner-flyet sto på produksjonslinjen i forrige uke. Nå er flyet allerede i tjeneste for Virgin Atlantic. Foto: EIVIND PEDERSEN
DRØMMEN OPPFYLLES: Her blir den første Dreamlineren til Royal Air Maroc skrudd sammen på samlebåndet på fabrikken i Everett. Legg merke' til flyskroget som er støpt i ett stykke kompositt. Foto: EIVIND PEDERSEN
JOMFRUFLY: Dette Dreamliner-flyet sto på produksjonslinjen i forrige uke. Nå er flyet allerede i tjeneste for Virgin Atlantic. Foto: EIVIND PEDERSEN
RADAR: I snuten på flyene sitter avansert radarutstyr, som ikke minst varsler om farlige værforhold. Foto: EIVIND PEDERSEN
STØRST: Motorene på Boeing 777 er verdens største. En utbredt misforståelse er at diameteren er like stor som et 737-fly. Det stemmer ikke helt, bare nesten... Foto: EIVIND PEDERSEN
KOSTBART: Gjett hva som skjuler seg under disse pleddene. Det er faktisk noen av verdens aller dyreste flystoler som skal plasseres på første klasse i Ethiad Airways-fly. Påskriften lyder på at stolene koster like mye som en sportsbil og må behandles deretter! Foto: EIVIND PEDERSEN
DRØM SØTT: Har du lurt på hvordan flypersonalet hviler seg på langturer? Her demonstrerer Karina Brodahl Husby (t.v.) fra Norwegians kundesenter i Tromsø og kommunikasjonsrådgiver Astrid Gaustad Manninon hvordan mannskapsbrakka på en Dreamliner kan være. Foto: EIVIND PEDERSEN
DRØMMESETE: Teknisk sjef Mark Larson i Boeings Dreamliner-produksjon demonstrerer hvordan det er mulig å nyte en lang flytur på første klasse. Foto: EIVIND PEDERSEN

- I samarbeid med universitetet i Kansas undersøkte vi hjerneaktiviteten mens flypassasjerer for eksempel fikk oppleve forskjellige belysning i kabinen, sier han.

Det viste seg at noen farger og lyskombinasjoner er mer beroligende enn det ensfargede lyset de har brukt hittil.

- Denne kunnskapen er til en viss grad allerede videreført i noen av de nyeste utgavene av Boeing 737-800-flyene, som blant annet er levert til Norwegian, sier Larson.

Kirke-knepet Et annet knep er å imponere flypassasjerene idet de kommer inn i flyet:

SAMLEBÅND:  Nesten hver 12. time ruller det ut en flunkende ny Boeing 737 her fra fabrikken i Renton utenfor Seattle. Etterspørselen er så stor at om tre år skal det produseres 52 fly i måneder. Foto: EIVIND PEDERSEN
SAMLEBÅND: Nesten hver 12. time ruller det ut en flunkende ny Boeing 737 her fra fabrikken i Renton utenfor Seattle. Etterspørselen er så stor at om tre år skal det produseres 52 fly i måneder. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

- Vi utnytter den såkalte katedral-effekten, sier Larson.

Han forklarer fenomenet med at passasjerene skal få litt av den samme wow-følelsen som når du kommer gjennom en lav kirkedør og plutselig opplever at rommet forvandles til noe enormt.

- Dette motvirker at passasjerene blir unødig engstelige, sier Larson.

Senket høyden De vitenskapelige undersøkelsene ga andre nyttige funn. Testpersonene ble først plassert i en flykabin med forhold tilsvarende en høyde tilsvarende 8 000  fot, noe som er vanlig kabinstandard. Etter oppholdet klaget cirka 20 prosent på hodeverk.

KATEDRAL:  Dette er interiøret til Norwegians nyeste 737-800-fly, LN-NIG, som kom fra Seattle-fabrikken i forrige uke. Det særegne taket er hentet fra Dreamlinerne og gir passasjerene følelsen av å være i et større rom enn det virkelig er. Foto: EIVIND PEDERSEN
KATEDRAL: Dette er interiøret til Norwegians nyeste 737-800-fly, LN-NIG, som kom fra Seattle-fabrikken i forrige uke. Det særegne taket er hentet fra Dreamlinerne og gir passasjerene følelsen av å være i et større rom enn det virkelig er. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Deretter ble trykket økt, tilsvarende 6 000 fot. Da var hodeverken halvert og tilsvarte nesten forholdene ved havnivå.

- Dette har allerede ført til at trykket i Dreamlinerne er økt til dette nivået, forteller Larson.

Kompositt-fly Erfaringene fra Dreamliner-utviklingen skal videreføres på flere vis i produksjonen av andre flytyper. Blant annet skal kjempeflyet Boeing 777 etter hvert utstyres med vinger av komposittmateriale.

Likevel er Boeings markedssjef Jim Haas, litt i tvil om hvor mye av de nye Boeing 737 Max-flyene som blir bygd i kompositt:

HEMMELIGHETER: Boeing ønsker ikke at det publiseres bilder av de nye og drivstoffgjerrige flymotorene. Samme motortype brukes også av Airbus, men Boeing har sin egen versjon. Foto: EIVIND PEDERSEN
HEMMELIGHETER: Boeing ønsker ikke at det publiseres bilder av de nye og drivstoffgjerrige flymotorene. Samme motortype brukes også av Airbus, men Boeing har sin egen versjon. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

- De nye vingetippene skal ihvertfall lages av kompositt. Det blir kanskje litt i meste laget å endre for mye når de nye modellene skal introduseres. Men jeg ser ikke bort fra at det på lengre sikt også kan bli aktuelt å produsere de nye 737-flyene i kompositt - såframt det er etterspørsel fra flyselskapene, sier Haas til Dagbladet.

Andre forbedringer er større bagasjehyller som gir plass til totalt 50 flere trillekofferter.

- Som en elbil Wendy Sowers, miljøansvarlig i Boeings marketingavdeling, påstår at neste generasjon, Boeing Max, blir like effektiv som å kjøre elbil.

- Du sparer 57 prosent mer energi på å reise med Max-fly enn å kjøre bil, hevder hun.

SAMLEBÅND: Nesten hver 12. time ruller det ut en flunkende ny Boeing 737 her fra fabrikken i Renton utenfor Seattle. Etterspørselen er så stor at om tre år skal det produseres 52 fly i måneder. Foto: EIVIND PEDERSEN
SAMLEBÅND: Nesten hver 12. time ruller det ut en flunkende ny Boeing 737 her fra fabrikken i Renton utenfor Seattle. Etterspørselen er så stor at om tre år skal det produseres 52 fly i måneder. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Nye motorer skal senke drivstofforbruket med 16 prosent, øke rekkevidda med 250 kilometer og senke støyen med 40 prosent.

Første Max-fly skal inn i trafikk i 2017.

På museum Mens det første Boeing 737-flyet fra 60-tallet for lengst er plassert på museum, er hele 1250 Boeing 737-fly i lufta til enhver tid.

Historien om 737-flyene er også historien om luftfartens store arbeidshest.

NY VRI: Markedssjef Jim Haas i Boieng forteller at de nye 737 Max-flyene får cockpit som Dreamlinerne og noen av flydelene lages i kompositt. Foto: EIVIND PEDERSEN
NY VRI: Markedssjef Jim Haas i Boieng forteller at de nye 737 Max-flyene får cockpit som Dreamlinerne og noen av flydelene lages i kompositt. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Det er levert nesten 8500 eksemplarer. Det tar av en 737-maskin hvert 4,6 sekund. Faktisk er 40 prosent av verdens sivile fly levert fra Boeings 737-fabrikk i Renton, like sør for Seattle på USAs vestkyst.

Statistikken forteller at 737-ene til sammen har flydd tilsvarende strekning som tur-retur til sola 403 ganger.

I dag triller det ut en ny 737-maskin omtrent hver 12. time. Innen drøyt tre år skal produksjonen økes fra dagens 42 fly i måneden til hele 52 fly hver måned.

Analyser viser at det innen 2033 er behov for 36 800 nye fly på verdensbasis.