NOE SIMPELT: CR-V går noe pepper fordi en del av de harde plastoverflatene i interiøret lett får skraper eller riper. Generelt sett burde materialkvaliteten innvendig vært noe høyere. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
NOE SIMPELT: CR-V går noe pepper fordi en del av de harde plastoverflatene i interiøret lett får skraper eller riper. Generelt sett burde materialkvaliteten innvendig vært noe høyere. FOTO: Egil Nordlien, HM FotoVis mer

Brukt-SUV med gode priser og få problemer

Ny modell åpner for gode bruktpriser på Honda CR-V.

Les alt om Årets Bil 2013.

Tredje generasjonen av Honda CR-V ble lansert som 2007-modell mot slutten av 2006. I 2007 ble det solgt 3175 CR-V, noe som gjorde den til Norges niende mest solgte bil det året - samt den nest mest solgte SUV-en, kun slått av Toyota Rav4.

Nå erstattes den av fjerde generasjon CR-V, noe som bør løfte CR-V fra 64. plassen på salgsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

UTMERKET: I den tekniske kontrollen hos tyske Dekra, gjør Honda CR-V en utmerket figur. Denne modellserien er den tredje beste SUV-en i 2012-undersøkelsen.  FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
UTMERKET: I den tekniske kontrollen hos tyske Dekra, gjør Honda CR-V en utmerket figur. Denne modellserien er den tredje beste SUV-en i 2012-undersøkelsen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

Dermed er tiden inne til å gå på jakt etter denne CR-V-versjonen som bruktbil.

Utvalget er godt, og prisene i et attraktivt leie. At CR-V også er en pålitelig bil, gjør heller ikke noe.

Fra den store og kantete forgjengeren var det et designmessig sprang til den litt kortere, lavere og bredere modellen. Mye av teknikken kunne du kjenne igjen; motorer, samme akselavstand og firehjulsdrift via en Haldexkobling som overfører kraft til bakhjulene når forhjulene spinner.

God kontakt Honda CR-V kjører relativt godt. Den har en merkbar tendens til understyring på glatt føre, som VSA-systemet fanger opp. Kjørefølelsen og kontakten med underlaget er blant de bedre i SUV-klassen. Bilen virker ikke direkte sporty, men kan kjøres ganske friskt.

MOTOR: På motorfronten kan du velge mellom 2,0-liter 150 hk bensin eller 2,2-liter 140 hk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
MOTOR: På motorfronten kan du velge mellom 2,0-liter 150 hk bensin eller 2,2-liter 140 hk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

Du får et rommelig baksete, med bra benplass og takhøyde. Flatt gulv gir fotplass også til midtpassasjeren. Tilstrekkelig bagasjeplass, mens nedfelling av midtsetet sørger for plass til lange gjenstander.

Den gir god personbil-atmosfære med tanke på støy og fjæringskomfort. Bilen utvikler noe mer hjulstøy enn de beste i klassen, men ikke i sjenerende grad. Setene i standardversjonen er litt flatere og med mindre innstillingsmuligheter enn toppversjonen, men gir tilfredsstillende sittekomfort.

Overvekt diesel På motorfronten kan du velge mellom 2,0-liter 150 hk bensin eller 2,2-liter 140 hk. Dieselen fikk 150 hk og optimert forbruk ved faceliften i 2010. Da kom den også med etterlengtet automatgir, noe som bare hadde vært tilgjengelig på bensin tidligere.

Da vi sjekket markedet for brukte Honda CR-V 2007-2012 i oktober 2012, var det rundt 250 biler til salgs. Dieselbiler er vanligst, men ca. 35 prosent har bensinmotor. Omtrent like stor andel av bilene er utstyrt med automatgir, og da dominerer bensin med cirka 75 prosent.

PLASS: Bagasjerommet varierer fra 442 - 556 liter avhengig av modell og utstyrtnivå. Med alle setene nedfelt blir plassen til 1532 liter (955 liter opp til vinduene). FOTO: Honda
PLASS: Bagasjerommet varierer fra 442 - 556 liter avhengig av modell og utstyrtnivå. Med alle setene nedfelt blir plassen til 1532 liter (955 liter opp til vinduene). FOTO: Honda Vis mer

Om det er en bensinmodell du vil ha, er 2007-2008-modeller vanligst. De koster fra ca. 230 000 til 310 000 kroner. Mellom 2009-2011 varierer prisen fra ca. 300-400 000 kroner.

Også på dieselfronten er det en klar overvekt av 2007-2008-modeller blant bruktbilene. Biler med kjørelengde mellom 100-150 000 kilometer starter fra ca. 200 000 og opp til 280 000 kroner. Skal du ha bil med under 100 000 på kilometertelleren, går prisområdet fra ca. 240 til 340 000 kroner.

Nyere Honda CR-V med diesel ligger på mellom 300-400 000 kroner. Skal du ha diesel i kombinasjon med automat er utvalget snevert og prisene deretter; fra rundt 380-440 000 kroner.

Ris og ros Denne utgaven av Honda CR-V følger opp en god tradisjon med høy teknisk kvalitet. Fra engelske bruktbilkilder får bilen litt pepper fordi en del av de harde plastoverflatene i interiøret lett får skraper eller riper. Generelt sett burde materialkvaliteten innvendig vært noe høyere.

I den tekniske kontrollen hos tyske Dekra, gjør Honda CR-V en utmerket figur. Denne modellserien er den tredje beste SUV-en i 2012-undersøkelsen.

Dekra har statistikk på biler med 0-50 000 og 50-100 000 km kjørelengde. Der går henholdsvis 91,3 og 85,6 % av CR-V gjennom uten anmerkninger. Antallet biler med større feil er 2,3 og 4,1 %, i begge tilfelle under halvparten av snittet for SUV-klassen.

De er noen få gjengangere; slitasje på bremseskiver med økende kilometerstand og slakk i stag/armer i hjulopphenget.

Den norske importøren anbefaler at man sjekker skivene bak for rust fra veisalt og at bilen har vært inne til årlig rustkontroll, slik at garantien er gyldig.

Våre tester av Honda CR-V Test: Honda CR-V 2,2 CTDI, 2007 - Suksessoppskrift

Vi mente: En mer personbilaktig SUV enn sin forgjenger. Det betyr langt bedre komfort og veiegenskaper. Dessuten har Honda en av de fineste dieselmotorene på markede

Test: Honda CR-V 2,0 automat, 20076 - Rett kombinasjon?

Vi mente: Honda CR-V 2,0 gir en god følelse, på tross av et middelmådig automatgir

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC Automat, 2010 - Komfortabel kompakt-SUV

Vi mente: Med god komfort og god plass, til kompakt-SUV å være, gjør CR-V en god figur.

Les også:
5 solide og billige brukt-SUV-er
Nesten feilfri brukt-SUV
De fem beste brukt-SUV-ene
14 supre vinterbiler med 4x4

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.