MEST MULIG MORO: Einar Betten fra Oslo er lidenskapelig opptatt av Mazda MX-5. Han eier denne jubileumsversjonen fra 1999. - Jeg søkte en bil som ga mest mulig moro for pengene - både på vei og bane, sier Betten. Foto: PETTER HANDELAND
MEST MULIG MORO: Einar Betten fra Oslo er lidenskapelig opptatt av Mazda MX-5. Han eier denne jubileumsversjonen fra 1999. - Jeg søkte en bil som ga mest mulig moro for pengene - både på vei og bane, sier Betten. Foto: PETTER HANDELANDVis mer

Bruktmarkedet flommer over av lekre kabrioleter

Her er 15 til under 200 000 kroner.

Du trenger ikke legge mange kronene på bordet for å få en fin sommerbil. Bruktmarkedet nær sagt flommer over av spennende kabrioleter, og det er fullt mulig å finne en god bil til under 50 000 kroner.

Velger du brukt, skal du imidlertid ha øynene åpne - bilens historikk er meget viktig.

50 000 - 100 000 KRONER: Toyota MR2, årsmodell 1999 - 2007, artig liten toseter med midtmotor.
50 000 - 100 000 KRONER: Toyota MR2, årsmodell 1999 - 2007, artig liten toseter med midtmotor. Vis mer

Vi har plukket ut et knippe kabrioleter som det er solgt mange av og som har god deletilgang. Bilene er kategorisert i prisklasser.

  • 30 000 - 50 000 kroner Mazda MX-5, årsmodell 1989 - 1997 Første generasjon av verdens mest solgte roadster byr på masse kjøreglede for pengene. For mellom 40 000 og 50 000 kroner er det mulig å finne en bil i god stand og som er nylig EU-godkjent. Se opp for rust. Som alltid er historikk og vedlikehold helt avgjørende. Dekra oppgir at MX-5 har bedre kvalitet enn snittet for klassen.

+ Artige kjøreegenskaper, driftssikkerhet, deletilgang.

30 000 - 50 000 KRONER: Mazda MX-5, årsmodell 1989 - 1997.
30 000 - 50 000 KRONER: Mazda MX-5, årsmodell 1989 - 1997. Vis mer

- Se opp for rust, kalesjen er dyr og burde derfor sjekkes nøye.

  Volkswagen Golf Cabriolet, årsmodell 1993 - 1999 Golf Cabriolet er verken vakrest eller mest sportslig av de rimelige sommerbilene. Men den er basert på Golf - som er en av verdens mest solgte biler - og er derfor solid og veldig kurant. Dekra oppgir at driftssikkerheten er som snittet i klassen.

+ Robust, deletilgang.

50 000 - 100 000 KRONER: BMW Z3, årsmodell 1996 - 2002.
50 000 - 100 000 KRONER: BMW Z3, årsmodell 1996 - 2002. Vis mer

- Traust design, ordinære kjøreegenskaper.

  Saab 900 Cabriolet, årsmodell 1994 - 1997 Saab er kjent for å bygge robuste biler. Deletilgangen er - til tross for konkursen - fortsatt god. Til rundt 50 000 kroner er det mulig å få en fin bil med sterk turbomotor.

+ Driftssikkerhet, sterk motor, lav pris.

 150 000 - 200 000 KRONER: Audi TT Roadster, årsmodell 1998 - 2006. Første generasjon Audi TT er en sportslig bil med turbomotorer på enten 180 eller 225 hestekrefter.
150 000 - 200 000 KRONER: Audi TT Roadster, årsmodell 1998 - 2006. Første generasjon Audi TT er en sportslig bil med turbomotorer på enten 180 eller 225 hestekrefter. Vis mer

- Høyt drivstofforbruk, ikke veldig sportslig.

• Andre alternativer   BMW 3-serie E30 Cabriolet, 1982 - 1994 + Sportslige kjøreegenskaper, mange motoralternativer.

- Sjekk tilstanden nøye, dyr forsikring.

  Peugeot 307 Cabriolet, 1994 - 1997 + God komfort, designet av velkjente Pininfarina.

- Lite sportslig på veien, driftssikkerheten kunne vært bedre.

  • 50 000 - 100 000 kroner   Toyota MR2, 1999 - 2007 MR2 er en artig liten toseter med midtmotor som byr på masse kjøreglede og driftssikkerhet få andre produsenter kan vise til. Den er upraktisk som få og veldig nervøs på glatt føre.

+ Kjapp og sportslig, god kvalitet.

DRIFTSSIKKER: Saab 900 kabriolet.
DRIFTSSIKKER: Saab 900 kabriolet. Vis mer

- Trang/lite bagasjeplass, nervøs på glatt føre.

  BMW Z3, 1996 - 2002 Første generasjon Z3 er BMWs svar på Mazda MX-5 og en ren kjøremaskin. Foruten barnesykdommer på de første årgangene, så skal kvaliteten være god. Som med andre sportslige biler oppgir Dekra at understell og drivverk burde sjekkes ekstra nøye.

+ Sportslige kjøreegenskaper, fine motorer.

- Spartansk interiør, barnesykdommer på tidlige årganger.

  Mercedes SLK, 1996 - 2004 I første generasjon SLK får man både coupé og roadster i ett, takket være det nedfellbare ståltaket. Mekanisk er SLK en solid bil. De tekniske løsningene baserer seg i stor grad på første C-klasse, som var kjent for sin soliditet. Dekra gir ros for veldig god rustbeskyttelse.

+ God komfort, god kvalitet, takløsningen.

- Blant de minst sportslige, sedate motorene i denne prisklassen.

• Andre alternativer Peugeot 206 CC, 2000 - 2006 + Lav pris i forhold til alder, nedfellbart ståltak.

- Takløsningen stjeler bagasjeplass, ingen sportsbil.

  Mazda MX-5, 1998 - 2004 (2. generasjon) + Masse moro for pengene, driftssikkerhet, deletilgang.

- Se opp for rust, nytt stofftak er kostbart.

• 150 000 - 200 000 kroner Audi TT Roadster, 1998 - 2006 Første generasjon Audi TT er en sportslig bil med spreke turbomotorer på enten 180 eller 225 hestekrefter. TT er basert på Volkswagens A4-plattform, noe som gjør den til en veldig kurant bil. I Dekras rapport går det igjen feil på forstillingen.

+ Gode ytelser, sportslige kjøreegenskaper, moderne design.

- Bare to seter, se opp for elektronikkfeil, dyre deler.

Porsche Boxster, 1996 - 2004 Porsche Boxster er ikke av de rimeligste brukte roadstermodellene. Men det er en av de absolutt mest sportslige. Finner du et velstelt eksemplar, er det gode sjanser for et problemfritt bruktbilkjøp. Sjekk likevel servicehistorikken. Det kan bli kostbart å kjøpe en halvgod bil til en tilsynelatende snill pris. Ifølge Dekra har Boxster bedre kvalitet enn snittet.

+ Meget gode kjøreegenskaper, god kvalitet, holder seg godt i pris.

- Forholdsvis kostbar, dyr forsikring, dyre deler og service.

Mazda MX-5, 2006- Tredje generasjon Mazda MX-5, som ble lansert i 2006, bærer arven videre. Kjøremessig kan MX-5 beskrives som et eneste stort smil, samtidig som prisen er fornuftig. Den tyske kontrollinstansen Dekra kan fortelle at nyere Mazda MX-5 har svært lav feilrate.

+ God kvalitet, underholdningsfaktoren, pris i forhold til alder.

- Trang for lange personer, begrenset bagasjeplass.

• Andre alternativer Volkswagen Beetle Cabriolet, 2001 - 2005 + Retrofaktoren, pris i forhold til alder.

- Mye plast i interiøret, kunne vært mer spennende å kjøre.

Fiat 500 Cabriolet, 2010- + Retrofaktoren, pris i forhold til alder, nybilgaranti.

- Trang, eventuell annenhåndsverdi.

NYBILGARANTI: Fiat 500 Cabriolet, årgang 2010 -.
NYBILGARANTI: Fiat 500 Cabriolet, årgang 2010 -. Vis mer