ORIGINAL FORM: Hytta har en takvinkel på 42 grader og glassfasaden åpner bygningen kompromissløst mot utsikten. Design: Morfeus arkitekter.  Foto: Espen Grønli
ORIGINAL FORM: Hytta har en takvinkel på 42 grader og glassfasaden åpner bygningen kompromissløst mot utsikten. Design: Morfeus arkitekter. Foto: Espen GrønliVis mer

Bygde hytta med glass i høyden

Lyset flommer inn i hytta på Sørlandet.

Eierne, en familie med to barn, ville ha en renskåren hytte på toppen av tomta på en skogkledd ås med med storslått utsikt over havet. De hadde sett flere reportasjer fra hytter som arkitekt Cecilie Wille i Morfeus arkitekter i Oslo hadde tegnet, og kunne tenke seg å samarbeide med henne.

I tillegg til spreke hytter har disse arkitektene tegnet badeinterører og innredet loft.

Helårsbruk på topp Øverst på familiens ønskeliste sto det at dette drømmestedet skulle tilrettelegges for helårsbruk.

Dessuten skulle bygningen passe som fot i hose for familiens daglige bruk, samtidig som de kunne ta i mot besøk av venner og familie - uten at de skulle oppleve det som om de bodde oppå hverandre.

Reglene sa saltak - Reguleringsplanen for området var i stor grad med å bestemme både utformingen og plasseringen av hytta på den kuperte tomta, sier Wille til bonytt.no

De lokale reglene forskrev saltak, altså ikke flatt tak, og dermed var mye av hyttas komposisjon allerede gitt.

Salttak til nye høyder - Vi kunne nok søkt om dispensasjon fra disse reglene som gjelder for hele byggefeltet, men vi var så fornøyde med tegningene som Wille la på bordet, at vi gikk for saltak, forteller eierne til bonytt.no

Tett, men ikke trangt Arkitektenes konsept gikk i grove trekk ut på å lage et hus med en takvinkel på førtito grader og en stor terrasse rett mot kveldssola. Bygningen på 85,5 kvadratmeter har tre etasjer og en rekke utganger ut i det fri.

SOMMER PÅ SØRLANDET: En frodig, fargerik innredning understreker sommerstemningen i stuen. FOTO: Espen Grønli
Hytte, Grimstad. Cecilie Wille. Eigil Forbord Sommer 2011 Hytte, arkitekt Cecilie Wille, Fevik Morfeus Espen Grønli
TRIVSEL I DET FRI: Den solide benken er sentrum i det praktiske utekjøkkenet. Det skjermes av et figurskåret solseil. FOTO: Espen Grønli
ORIGINAL FORM: Hytta har en takvinkel på førtito grader og glassfasaden åpner bygningen kompromissløst mot utsikten. Design: Morfeus arkitekter. FOTO: Espen Grønli
SIKT TVERS GJENNOM: Fra kjøkkenet ser du rett gjennom hytta og til vinduene i den høye fasaden som vender rett mot furuskogen. FOTO: Espen Grønli
GRAFISK RENHET: Hytta tegnet av arkitekt Cecilie Wille er renskrapet og nesten grafisk i formuttrykket. Megaterrassen til venstre er et yndet uterom hele sommeren. FOTO: Espen Grønli
Hytte, Grimstad. Cecilie Wille. Eigil Forbord Sommer 2011 Hytte, arkitekt Cecilie Wille, Fevik Morfeus Espen Grønli
UTE Er LIKE BRA SOM INNE: Med det store solseilet er det mulig å tilberede mat og sitte ute, selv om det er litt yr i luften. FOTO: Espen Grønli
WOW - HER VAR DET FULL OVERSIKT: Fra hemsen ser vi at stuen er det sentrale rommet i huset. Lette gardiner skjermer for innsyn og stikkende sol. FOTO: Espen Grønli
TRIPP-TRAPP: Hytta er plassert på den minst attraktive delen av tomten og her ser du hvordan hytta trapper seg av nedover i terrenget. Høye, smale vinduer, nesten som skyteskår slipper strimer av lys inn i huset. FOTO: Espen Grønli

Den har fem soverom og en hyggelig hems med raus utsikt ned og over hovedplanet i huset. Underetasjen er på 35 kvadratmeter.

Tilbaketrukket utkikkspost Hytta ble trukket diskré tilbake på tomta, og med det store oppholdsrommet med kjøkken og salong plassert med sikt i retning havet.

Her er det mulig å oppleve det skiftende lyset ved sjøen til alle døgnets tider - med tak over hodet.

Ut i naturen Fra terrassen like utenfor spisestua sitter du nesten som midt i naturen. Høye furutrær med vide kroner skjermer og kranser den svartbeisete bygningen.

Om sommeren sveiper kveldssola dette "skipsdekket" til nesten midt på natta.

Sørlandet for fulle mugger - Med denne organiseringen av hytta kan vi nyte sommerstemningene på Sørlandskysten i fulle drag, forteller beboerne. - Selv på feriedager med regn og yr synes vi at anlegget vi har anskaffet fungerer utmerket.

Kontakt med kysten - i stua - Sitter vi i stua med den enorme glassfasaden fra gulv til toppen av taket, opplever vi det nesten som naturen og det barske været kommer rett inn til oss, utdyper de.

Glassklar - også på baksiden Hytta har også rikelig med glass i den andre enden av bygningen, altså mot den trolske furuskogen.

Velplasserte skyteskår I tillegg byr bygningskroppen flere steder på høye, smale vinduer - nesten som skyteskår. De er plassert på strategiske steder, der utsikten over det maleriske landskapet er best.

Lite fotavtrykk For å bevare mest mulig av den vakre naturtomta plasserte Morfeus arkitekter hytta på den minst attraktive delen av tomta. Det at den er bygd i tre etasjer medvirker til at den avgir et såkalt lite fotavtrykk, men stort boareal.

Utnyttet skråningen på tomta - Bygningen ble bevisst utført i materialer og farger som harmoner med landskapet og hyttene ellers på byggefeltet. For å unngå et for ruvende volum utnyttet jeg det ganske betydelige terrengfallet på tomta, avslutter Cecilie Wille.

Les også: Sjekk dette før du kjøper oppvaskmaskin
Enkel enebolig ble kul bassengvilla
Se over 1000 inspirende interiørbilder

Saken ble opprinnelig skrevet av Bonytt for Klikk.no. Les her.

UTE: - Jeg plasserte hytta slik at uteområdene fikk den mest spennende delen av tomta, sier arkitekt MNAL Cecilie Wille i Morfeus arkitekter. Foto: Espen Grønli
UTE: - Jeg plasserte hytta slik at uteområdene fikk den mest spennende delen av tomta, sier arkitekt MNAL Cecilie Wille i Morfeus arkitekter. Foto: Espen Grønli Vis mer
GRAFISK RENHET: Hytta tegnet av arkitekt Cecilie Wille er renskrapet og nesten grafisk i formuttrykket. Megaterrassen til venstre er et yndet uterom hele sommeren.  Foto: Espen Grønli
GRAFISK RENHET: Hytta tegnet av arkitekt Cecilie Wille er renskrapet og nesten grafisk i formuttrykket. Megaterrassen til venstre er et yndet uterom hele sommeren. Foto: Espen Grønli Vis mer
TRIPP-TRAPP: Hytta er plassert på den minst attraktive delen av tomta, og her ser du hvordan hytta trapper seg av nedover i terrenget. Høye, smale vinduer, nesten som skyteskår slipper strimer av lys inn i huset.  Foto: Espen Grønli
TRIPP-TRAPP: Hytta er plassert på den minst attraktive delen av tomta, og her ser du hvordan hytta trapper seg av nedover i terrenget. Høye, smale vinduer, nesten som skyteskår slipper strimer av lys inn i huset. Foto: Espen Grønli Vis mer
WOW - HER VAR DET FULL OVERSIKT: Fra hemsen ser vi at stua er det sentrale rommet i huset.  Lette gardiner skjermer for innsyn og stikkende sol.  Foto: Espen Grønli
WOW - HER VAR DET FULL OVERSIKT: Fra hemsen ser vi at stua er det sentrale rommet i huset. Lette gardiner skjermer for innsyn og stikkende sol. Foto: Espen Grønli Vis mer