Bygger verdens høyeste jernbanebru i Himalaya

Kommer til å gå 359 meter over bakken.

VERDENS HØYESTE: Jernbanebrua over Chenab-elva i Himalaya vil bli verdens høyeste jernbanebru når den står ferdig i 2016. Foto: AFP PHOTO / Prakash Singh / NTB scanpix
VERDENS HØYESTE: Med en høyde på 359 meter over bakken, vil jernbanebrua over Chenab-elva rage 35 meter over Eiffeltårnet. Foto: AFP PHOTO / Prakash Singh / NTB scanpix
VANSKELIG TERRENG: Arbeiderne som bygger jernbanebrua må jobbe i et veldig vanskelig terreng. Foto: AFP PHOTO / Prakash Singh / NTB scanpix
VERDENS HØYESTE: Jernbanebrua kommer til å bli 1315 meter lang og vil halvere reisetida mellom Jammu og Baramulla. Foto: AFP PHOTO / Prakash Singh / NTB scanpix
VANSKELIG TERRENG: Det var nødvendig å bygge egne veier for kjøretøyer for å nå fram til områdene der brua skal stå. Foto: AFP PHOTO / Prakash Singh / NTB scanpix
VERDENS HØYESTE: Over 25 000 tonn med stål vil bli brukt for å konstruere det som vil bli verdens høyeste jernbanebru. Foto: AFP PHOTO / Prakash Singh / NTB scanpix
VANSKELIG TERRENG: Helikoptre må også hjelpe til med å frakte materialer da lastebiler og andre kjøretøyer ikke kommer til over alt. Foto: AFP PHOTO / Prakash Singh / NTB scanpix

(Dagbladet): Indiske ingeniører er i full gang med å bygge det som kommer til å bli den høyeste jernbanebrua i verden. Når den står ferdig i 2016 vil den rage 359 meter over bakken, 35 meter høyere enn Eiffeltårnet i Paris.

Den enorme stålkonstruksjonen blir bygd over Chenabelva i Himalayafjellene og skal knytte sammen deler av Indias nordlige fjellområde Jammu med Kashmirstaten.

- Den er et teknisk vidunder. Vi håper å få den ferdig innen desember 2016, sier en talsmann for Indian Railways til Hindustan Times via AFP.
 
Den buede jernbanebrua i Himalaya vil med sin 359 meters høyde gå forbi jernbanebrua over Beipanjiangelva, som i dag er verdens høyeste med sine 275 meter.

Har tatt tid Arbeidet med brua startet i 2002 men bekymringer rundt sikkerhet og den sterke vinden i området gjorde at prosjektet stoppet opp i 2008. To år senere fikk prosjektet igjen grønt lys, og arbeidet fortsatte.

- Det buede designet gjør at den vil tåle både seismisk aktivitet og sterk vind, sier talsmannen.

De beregnede kostnadene for prosjektet på rundt 600 millioner kroner blir håndtert av Konkan Railway Corporation, et datterselskap av statseide Indian Railways.

Brua som kobler Baramulla til Jammu i Himalaya-staten vil gjøre reisetiden seks og en halv time, en halvering av tiden det tar i dag.

Vanskelig terreng 25 000 tonn stål vil bli brukt til å bygge den 1315 meter lange brua. Helikoptre må også frakte materialer da det er såpass vanskelig terreng i området at kjøretøyer ikke kommer til overalt.

- En av de største utfordringene var å konstruere brua uten å hindre flyten i elva, sier talsmannen.

Det vanskelige terrenget gjorde også at ingeniørene ble nødt til å konstruere egne veier for at mannskapene skulle komme fram til grunnlaget med materialer.