BYGGE I HØYDEN: Når tomten ikke strekker til for å bygge i bredden, ja, så er eneste løsning å bygge oppover. Foto: Kei Sugino
BYGGE I HØYDEN: Når tomten ikke strekker til for å bygge i bredden, ja, så er eneste løsning å bygge oppover. Foto: Kei SuginoVis mer

Bygget høyt på minitomt for å få mer plass

Strekker ikke plassen til i bredden, så må man ta i bruk høyden.

Det er ikke akkurat flusst med gode og romslige tomter i store byer - i alle fall ikke som er innenfor finansiell rekkevidde for de fleste. Mange må ta til takke med å bo både mindre og trangere enn de kanskje egentlig drømmer om, mens andre igjen velger å flytte ut av byen og ofrer det å være midt i smørøyet til fordel for flere rom og større tumleplass.

Men for noen er ingen av delene et godt nok alternativ, og man blir tvunget til å se på andre løsninger igjen for å få det hjemmet man drømmer om på den plassen man har tilgjengelig.

Bygget i høyden Ifølge design- og arkitekturnettstedet Dezeen kom denne klienten til arkitektene hos ALPHAville med en utfordring: Hjelpe dem med å skape et hjem med god nok plass på en tomt som slett ikke skulle tilsi at dette var mulig.

Tomten, som lå inneklemt i et tett bebygget område av byen Kyoto i Japan, målte bare knappe 47 m2, og var i utgangspunktet nokså mørk grunnet lite tilgang på dagslys mellom annen bebyggelse som allerede var på plass rundt.

- Her måtte vi tenke nytt, forklarer arkitekt Kentaro Takeguchi til nettstedet Designboom.

- Vi planla tidlig å måtte bygge i høyden for å utnytte tomten til det maksimale, og når det først var bestemt, så måtte vi på best måte få laget huset slik at det skulle fungere på beboerne.

Boligen, som arkitektene har døpt W-Window House, ligger nokså inneklemt mellom annen bebyggelse, og en av utfordringene arkitektene stod ovenfor, var å sørge for både nok dagslys inn til boligen, og også muligheten til å kunne sørge for gjennomluftning.

Vridde huset på siden Fra gatesiden ser W-Window House nokså tillukket ut. Bygget er kledt i stålplater, og arkitektene valgte å unngå vinduer på husets forside, og heller satse på lys og innsyn inn fra sidene av huset.

- Ved å legge vinduene til sidene av huset fikk vi på best måte utnyttet dagslyset, forklarer arkitekt Asako Yamamoto.

- Nå kan man nyte sollyset som gjennom dagen beveger seg fra øst til vest, og brisen som blåser gjennom huset fra bunn til topp, samtidig som bråk fra gaten og nabolaget er nærmest usynliggjort fra innsiden av huset.

På begge sider av huset har man laget det arkitektene kaller "lysbrønner", noe som i praksis er store skråstilte vinduer som strekker seg fra førsteetasje og oppover langs husets langsider.

BYGGE I HØYDEN: Når tomten ikke strekker til for å bygge i bredden, ja, så er eneste løsning å bygge oppover. Foto: Kei Sugino
LYSSJAKT: Høye vinduer på begge sidene av huset slipper mye dagslys inn. FOTO: Kei Sugino
VINDUER PÅ SIDEN: Arkitektene vridde huset, slik at dagslyset strømmer inn vinduene som er plassert på sidene av huset. FOTO: Kei Sugino
KONTRAST: Trappen er hvit på oversiden og sort på undersiden. FOTO: Kei Sugino
MIDT I STORBYEN: På en liten tomt i Kyoto fikk arkitektene utfordringen med å skape et romslig hjem. FOTO: Kei Sugino
MINIMALISTISK: I tråd med japanske innredningstradisjoner er huset innredet nokså sparsomt når det kommer til pynt og detaljer. FOTO: Kei Sugino
BINDER ETASJENE SAMMEN: Huset består av flere nivåer og halv-etasjer. FOTO: Kei Sugino
FANGER LYSET: Vindussjaktene på sidene av huset, munner ut i to små terrasser nede på bakkeplan. FOTO: Kei Sugino
BRETTET: En stålplate er benyttet til trapp i boligen. Denne snor seg oppover og binder etasjene sammen. FOTO: Kei Sugino
SPENNENDE LØSNING: Å få med arkitektene fra ALPHAville på dette prosjektet var nok et smart trekk fra huseiernes side. Illustrasjon: Alphaville
SLIK GJORDE DE: Arkitektene ville gi familien et romslig og praktisk hjem. Illustrasjon: Alphaville

- Vinduene er stablet oppå hverandre, forklarer Yamamoto til design- og arkitekturnettsiden Arch Daily.

- Dette gjør at man fra innsiden av huset ikke ser direkte ut på verken gate eller andre bygninger, men heller opp mot himmelen og ned mot terrasser og hager i nabolaget.

På bakkeplan munner disse "lyssjaktene" ut i to terrasser.

- Fra disse sendes lyset dypere innover i huset, forklarer Yamamoto.

- Noe som gjør at til tross for mangelen på vinduer på husets for- og bakside, oppleves interiøret her absolutt ikke som verken trangt eller mørkt.

Etasjer og halv-etasjer For å best mulig kunne utnytte høyden på huset laget arkitektene et system av etasjer og mesaniner.

- Disse er alle bundet sammen av trappen, som er laget av ett stykke brettet stål, forklarer arkitekt Takeguchi.

- Trappen har en hvit overflate, som igjen bidrar til å sende lyset rundt om i huset, mens undersiden av trappen er malt sort, noe som skaper en spennende kontrast i et ellers stramt innemiljø.

Opp gjennom etasjene strekker huset seg hele 7 meter høyt.

- Avhengig av på hvilket nivå man befinner seg, ser innsiden av huset nokså forskjellig ut, noe som bidrar til følelsen av flyt og bevegelse, mener arkitekten.

LYSSJAKT: Høye vinduer på begge sidene av huset slipper mye dagslys inn. FOTO: Kei Sugino
LYSSJAKT: Høye vinduer på begge sidene av huset slipper mye dagslys inn. FOTO: Kei Sugino Vis mer

- Man kan også se åpningene til de ulike rommene når man står på de ulike mesaninene.

Huset, som måler totalt 72 m2 i boareal, har to etasjer på de sidene av boligen som ligger vendt mot veien på hver side, og tre etasjer på vindussidene.

- Hvert rom er knyttet sammen, men også delvis skjult av vindussjaktene, forklarer Takeguchi.

- Denne "midjen" på huset tilfører faktisk mye dybde til boligen.

Anonym utside, unik innside Arkitektene forklarer at det for familien var et ønske om å skjerme innsiden av huset fra så mye bråk fra gaten som mulig.

- Løsningen var å droppe vinduer helt fra sidene som vender mot gaten, forklarer Takeguchi.

- Kyoto er en svært tettbebygget by, og dette huset befinner seg i et travelt nabolag.

Det nøytrale eksteriøret vitner lite om det unike interiøret på innsiden av huset.

- Alt man ser fra gaten er den lange og smale forsiden, kledt i stål, forklarer arkitekten.

- Strekker man seg litt, kan man også se toppen av lyssjaktene på sidene, over taktoppene på nærliggende bygninger.

KONTRAST: Trappen er hvit på oversiden og sort på undersiden. FOTO: Kei Sugino
KONTRAST: Trappen er hvit på oversiden og sort på undersiden. FOTO: Kei Sugino Vis mer

Takeguchi forklarer at den åpne løsningen man har benyttet i interiøret gjør at luften sirkuleres lett rundt om i boligen, og hjelper til med å holde huset lunkent om vinteren og kjølig om sommeren.

- På innsiden av sideveggene har man benyttet en trakt som hjelper til med å sirkulere overskuddsvarme, noe som er både praktisk og energilønnsomt når været blir kaldere ute.

Les også: Hele familien bor på 65 m2
Skal du ha smalere hus må du sove oppreist
I Polen bygges verdens tynneste hus
På jakt etter inspirasjon til hjemmet? Her finner du tusenvis av kule interiørbilder

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

VINDUER PÅ SIDEN: Arkitektene vridde huset, slik at dagslyset strømmer inn vinduene som er plassert på sidene av huset. FOTO: Kei Sugino
VINDUER PÅ SIDEN: Arkitektene vridde huset, slik at dagslyset strømmer inn vinduene som er plassert på sidene av huset. FOTO: Kei Sugino Vis mer