Bytt sjokoladen med disse

Her er sunnere mellommåltider når du vil ned i vekt.

TEST: DinKost.no har sjekket næringsinnholdet i 19 slankebarer du kan spise som mellommåltid eller snacks, i stedet for sjokolade, søt yoghurt, muffins og lignende. Foto: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto
TEST: DinKost.no har sjekket næringsinnholdet i 19 slankebarer du kan spise som mellommåltid eller snacks, i stedet for sjokolade, søt yoghurt, muffins og lignende. Foto: Bjørn Inge Karlsen, HM FotoVis mer

Hvis du er fysen og har lyst på noe godt, får du i deg mye mer protein, fiber og mikronæringsstoffer ved å spise disse barene enn en vanlig sjokolade.

Mellommåltider Barene i denne testen er ment som mellommåltider eller snacks.

Tidligere har DinKost.no testet treningsbarer ment å gi ekstra energi før trening og til restitusjon etter trening, samt slankebarer tilsatt vitaminer og mineraler som kan brukes som måltidserstattere.

Barene i denne kategorien inneholder ikke tilsatt vitaminer og mineraler.

Ingen får toppscore Sukkermengden i disse barene gjør at vi ikke vil kalle dem direkte sunne. Derfor blir heller ingen av barene scoret til en 6-er, men mange kommer bedre ut enn sjokolade. Det finnes likevel sunnere alternativer til snacks/mellommåltider.

To barer i denne testen får karakteren 5, og deler førsteplassen:
• Fedon Shape Proteinbar sjokolade • Eurodiet Praline
Mye protein Om det er hensiktsmessig med så mye protein som det er i enkelte av disse barene, kan diskuteres. Det er veldig høyt og om de andre måltidene i løpet av dagen inneholder like mye protein, vil du få i deg mer enn hva som er nødvendig.

Er du derimot på en lavkarbodiett, det vil si hvor inntaket av karbohydrater minimeres og du inntar mer proteiner og fett for å øke fettforbrenningen, vil det kunne ha en effekt for oppnå vekttap.

Dette har vi vektlagt: Vi gir poeng etter mengde kalorier, fett, mettet fett, tilsatt sukker, fiber og protein. Om vi fjerner proteiner i poengskalaen, vil likevel de samme barene komme ut som de beste.

Les også: Her er de sunneste butikkbrødene
Vi har testet 69 typer chips
Stor test av leverpostei

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Fedon Shape Proteinbar sjokolade Baren har veldig mye protein. Karakter: 5/6 Eurodiet Praline Lite mettet fett og mye fiber i denne. Karakter: 5/6 PF Diet Bar Low Carb Strawberry Crisp Litt lite fiber og lite fett. Karakter: 4/6 Eurodiet Vanilla caramel Ok kalorimengde, ok mengde fett og fiber. Karakter: 4/6 Tech Nutrition Prozyme Proteinbar Banan Ok mengde fett, litt lite fiber trekker ned. Karakter: 3/6 Tech Nutrition Prozyme Proteinbar Karamell Crisp Høyt innhold av både protein og sukker. Karakter: 3/6 Tech Nutrition Prozyme Proteinbar Melkesjokolade Denne ligger midt på treet kalorimessig. Karakter: 3/6 Atkins Advantage Chocolate decadence Lite sukker, men en del fett. Karakter: 3/6 Atkins Advantage Chocolate hazelnut crunch Ok kaloriinnhold, lite sukker. Karakter: 3/6 Fedon Balance Crispy sjokoladebar Lite fiber trekker ned. Karakter: 3/6 Fedon Balance Bar med tranebær Mye sukker, litt lite fiber. Karakter: 3/6 Fedon Balance Bar med karamell og hasselnøtt Fin mengde fiber. Karakter: 3/6 Raw Organic Food Bar Chocolate chip Mange kalorier, mye fett. Karakter: 2/6 Raw Organic Food Bar Cinnamon raisin Litt mindre kalorier og fett enn Chocolate chip-smaksvarianten. Karakter: 2/6 Raw Organic Food Bar Chocolate coconut Ganske mye fett og sukker. Karakter: 2/6 Organic Food Bar Active greens chocolate Høyt kaloriinnhold, høyt fettinnhold og mye sukker. Karakter: 2/6 Organic Food Bar Omega-3 Flax Lite mettet fett, men ganske mye fett totalt. Karakter: 2/6 Organic Food Bar Cranberry Litt mer fiber enn Active greens chocolate. Karakter: 2/6 Atkins Endulge Crispy milk chocolate Like mye mettet fett som i melkesjokolade. Karakter: 2/6

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Marit Garathun Næss er ernæringsekspert for DinKost.no. Foto: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto
ERNÆRINGSFYSIOLOG: Marit Garathun Næss er ernæringsekspert for DinKost.no. Foto: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto Vis mer