FORTSATT PIGG: Carl Falck er Norges eldste mann med sine 108 år. Her med yngstesønnen Jacob Falck (62) (til venstre). Falck har et mål om å bli minst 112 år. Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
FORTSATT PIGG: Carl Falck er Norges eldste mann med sine 108 år. Her med yngstesønnen Jacob Falck (62) (til venstre). Falck har et mål om å bli minst 112 år. Foto: TOMM W. CHRISTIANSENVis mer

Carl (108) er Norges eldste mann. Her er hans og ekspertenes tips for en god og frisk alderdom

Vi blir stadig eldre. Nå tyder nye data på at de eldre også blir friskere, flere klarer seg selv og en mindre andel får demens.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg har ikke fått aldersdemens ennå, men det kommer vel snart, sier Carl Falck (108).

Han er Norges eldste mann, bare tre kvinner er eldre enn ham. Dagbladet møter Falck under åpningen av den Europeiske geriatrikonferansen i Oslo som ble holdt sist uke. Her er 1100 eksperter samlet for den 11. årlige konferansen. Tema på åpningsdagen var nettopp sunn aldring.

- Jeg har alltid vært glad i å gå en masse tur. Det har mye å si for kondisjonen. Nå må jeg si jeg har slurvet litt med treningen i det siste. Men jeg går mye inne, vi har fine ganger, sier Falck.

De siste fire åra har Falck bodd på Majorstutunet bo- og behandlingssenter.

Slik kan du forebygge demens Tre strategier er vist å kunne forebygge demens i alderdommen, forteller professor Laura Fratiglioni. Forskningen viser at de tre strategiene kan redusere risikoen for demens med 60 prosent. Om personen er genetisk disponert for demens, reduseres risikoen med 40 prosent. - Du kan uansett gjøre noe selv, det er et positivt budskap, sier Fratiglioni.

1. Sunn livsstil:

Ikke-røyking.Moderat alkoholkonsum.Fysisk aktivitet.Sunt kosthold, særlig Middelhavskost.

2. Redusere vaskulære risikofaktorer:

Høyt blodtrykk.Diabetes type 2.Fedme.Hjertesykdom.Slag.Her spiller helsevesenet og medisin en sentral rolle.

3. Øke hjernens reserver

Hjernens struktur og volum kan økes i områder som blir trent. Faktorer som gir beskyttelse mot demens er:• Utdanning.• Mentalt utfordrende jobber.•Fritid.•Fysisk aktivitet.•Sosialt nettverk.

- Der liker jeg meg godt og det er mange å prate med. Jeg har den egenskapen at jeg liker meg godt de fleste steder, sier Falck.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.(*Ukepris er 55 kr/uke)
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn