ALENE PÅ TUR: Cassie DePecol bestemte seg for å reise gjennom hele verden. Nå ønsker hun å inspirere unge kvinner til å tro på seg selv, og følge sine drømmer. Se den utrolige reisen i denne videoen. Video: CNN Vis mer

Cassie (27) besøkte 196 land på 18 måneder og 26 dager - får kritikk og plages av nett-troll

Nå vil hun «gjøre opp for seg» ved å plante over 500 trær. 

255 flyvninger og drøye halvannet år tok det amerikanske Cassie De Pecol å besøke alle verdens 196 suverene land.

Ingen har gjort det raskere i følge CNN, som bringer et langt intervju med den unge kvinnen.

Fredsbudskap

FØR AVREISE: Casse De Pecol hjemme i Connecticut før hun la ut på reisen som førte henne til samtlige 196 suverene stater i verden. Cassie De Pecol / Expedition 196       
FØR AVREISE: Casse De Pecol hjemme i Connecticut før hun la ut på reisen som førte henne til samtlige 196 suverene stater i verden. Cassie De Pecol / Expedition 196        Vis mer

- Jeg følte at jeg ikke kunne legge ut på en slik reise uten at det var en bakenforliggende mening med det, sier Cassie, som begynte å planlegge reisen - og skaffe sponsorer til den - da hun var 23 år gammel.

Som miljøforkjemper ville hun slå et slag for bærekraftig turisme i alle land hun besøkte. Hun reiste også som ambassadør for International Institute of Peace Through Tourism. en nonprofit organisasjon som ble opprettet av FN i 1986 for å promotere kulturell forståelse etter at terrorhandlinger begynte å skape spenninger mellom nasjoner.

I løpet av reisen, hadde De Pecol møter med en rekke ordførere og turistmyndigheter rundt om i verden. Ved enhver anledning fremmet hun sitt budskap om fredelig og bærekraftig turisme.

Hun ble blant annet invitert til å holde flere foredrag ved skoler og universiteter underveis.

Møtt med kritikk og nett-troll

I 2015 sjekket Cassie inn og satte seg på sitt første av over 255 fly.

NEW ZEALAND: Her er den amerikanske globetrotteren i New Zealand. Foto: Cassie De Pecol / Expedition 196       
NEW ZEALAND: Her er den amerikanske globetrotteren i New Zealand. Foto: Cassie De Pecol / Expedition 196        Vis mer

- Jeg er blitt anklaget for å være en hykler, sier hun, og referer til alle CO2-utslippene de hyppige flyvningene hennes har bidratt til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- For eksempel, om du flyr fra Bangalore i India til Colombo i Sri Lanka, tar du livet av et tre på den reisen. Mitt mål er at jeg skal plante to trær for hvert tre jeg har bidratt til å fjerne.

Vil plante trær

Cassie De Pecols ny mål er nemlig å plante over 500 trær over hele verden, for å kompensere for karbonutslippene reisen hennes har påført miljøet.

- Det er vanskelig å få tillatelse til å plante trær i en rekke land, men jeg prøver så godt jeg kan. Så langt har jeg plantet nærmere 50 trær. Men målsettingen er å plante minst 500 til, sier hun til CNN.

Blant annet plantet hun trær i Norge, og snakket med studenter, da hun var her i november 2015. Det gjorde hun i samarbeid med organisasjonen Skål International, som jobber med å fremme fredelig global turisme.

Rekordjeger?

Men kritikken har ikke bare handlet om utslipp. Cassie har også blitt beskyldt for å kun være en rekordjeger, og at hun har tilbragt altfor lite tid i hvert land til at oppholdene kunne være meningsfulle.

STERKE BÅND: Cassie De Pecol knyttet mange sterke bånd under reisen sin og møtte mange mennesker med sterke historier, som den 28 år gamle Hadeel i Syria. Foto:  Cassie De Pecol / Expedition 196       
STERKE BÅND: Cassie De Pecol knyttet mange sterke bånd under reisen sin og møtte mange mennesker med sterke historier, som den 28 år gamle Hadeel i Syria. Foto:  Cassie De Pecol / Expedition 196        Vis mer

- Til det svarer jeg at det handler om å disponere tiden du har til rådighet. Jeg mener, du kan sitte hjemme og slappe av ei helg og bare se på Netflix. Det er helt ok, jeg gjør også det i blant. Men du kan også reise til fem forskjellige steder i et land i løpet av de to dagene, eller til fem forskjellige land.

- Uansett hva dere måtte tro, har ikke denne turen vært enkel. 99 prosent er positive og støtter meg, men det er likevel mange som kritiserer. Det er helt uvirkelig hvor grusomme mennesker kan være online. Faktisk er det helt motsatt av hva jeg opplevde under reisen rundt i verden.

- Folk i hvert eneste land, i alle aldre, i alle hudfarger, fra alle religioner og nasjonaliteter har vært så utrolig vennlige. Ikke en eneste gang har noen sagt noe stygt til meg, ansikt til ansikt, skriver Cassie på Facebook-sida til Expedition 196.

Hun legger ikke skjul på at det har vært sårende kommentarer.

I RUSSLAND: Cassie i St. Petersburg. Foto: Cassie De Pecol / Expedition 196       
I RUSSLAND: Cassie i St. Petersburg. Foto: Cassie De Pecol / Expedition 196        Vis mer

- Jeg er så takknemlig for støtten fra familien min, som har vært der for meg, når jeg har hyperventilert på et flyplassgulv i et fremmed land etter å ha lest en hatefull kommentar om ekspedisjonen min i sosiale media.

- En av grunnene til at jeg la ut meldinger i sosiale media, var et håp om å promotere gode ting, og inspirere andre, spesielt unge kvinner. Da er det sårende å få hatefulle kommentarer om hvordan jeg ser ut og grunnene til at jeg gjorde dette, skriver hun.

Visa-trøbbel

Med et amerikansk pass slipper du inn mange steder i verden, men slett ikke over alt.

For å komme inn i land som Syria og Libya, måtte Cassie finne hjelp via sosiale medier, of for å få bli med en gruppe kinesiske turister inn i Nord-Korea, måtte hun ut med 8000 kroner for et visa for tre dager.

Der hadde hun også en av turens få ubehagelige opplevelser. En nord-koreansk soldat grep, i følge henne selv, hånden hennes, klemte den veldig hardt og nærmest snerret: - Vi skal ødelegge dere, Amerika.

- Jeg svarte at selv om regjeringene våre ikke kunne være venner, så var det ikke nødvendigvis slik at vi to behøvde å være fiender.

ANGKOR WAT: Cassie De Pecol besøkte alle verdens land i løpet av halvannet år. Her utenfor Angkor War i Kambodsja. Cassie De Pecol / Expedition 196       
ANGKOR WAT: Cassie De Pecol besøkte alle verdens land i løpet av halvannet år. Her utenfor Angkor War i Kambodsja. Cassie De Pecol / Expedition 196        Vis mer

- Noe av meningen med turen var å vise at vi alle kan være venner og at vi kan eksistere i sammen, sier hun.

Sydpolen neste

Cassie sørget også for å holde seg i form under reisen. Hun trente Krav Maga og jogget ved enhver anledning. Faktisk var hun i så god form da hun kom hjem at hun skal delta i en Ironman-konkurranse i mars.

Og hva nå, etter å ha vært i alle verdens land?

- Jeg har ikke vært i Antarktis. Det er ikke noe selvstendig land, men siden jeg har besøkt 196 land på seks kontinenter, så tenkte jeg at - hei, jeg kan like godt besøke det siste kontinentet også, sier Cassie, som skal delta på en ekspedisjon til Sydpolen nå i februar.

Og etter det igjen?

- Jeg vet ikke. Tanken på en ni-til-fire-tilværelse skremmer meg litt. Jeg er redd jeg vil få lyst til å slutte etter en uke, sier hun til CNN.

VERDEN RUNDT: Casse De Pecol avsluttet nylig sin reise til alle verdens land, her fra Tonga. Foto: Cassie Depecol / Expedition 196       
VERDEN RUNDT: Casse De Pecol avsluttet nylig sin reise til alle verdens land, her fra Tonga. Foto: Cassie Depecol / Expedition 196        Vis mer