SELVSJEKK: Cathrine Nomél (34) har brystkreft. Hun oppdaget kulen tidlig og har gode prognoser. Nå oppfordrer hun alle til å sjekke egne bryst jevnlig. Foto : Bjørn Langsem
SELVSJEKK: Cathrine Nomél (34) har brystkreft. Hun oppdaget kulen tidlig og har gode prognoser. Nå oppfordrer hun alle til å sjekke egne bryst jevnlig. Foto : Bjørn LangsemVis mer

Cathrine (34) fant kreftkulen selv

Slik sjekker du brystene.

|||— Heldigvis hadde jeg akkurat parkert bilen da mobilen ringte. Jeg husker ikke hva legen sa, men jeg husker at jeg spurte «så du er ikke sikker på om jeg har kreft eller ikke?» Men «jo,» svarte han, «det er vel det eneste vi er sikre på».

Det var 22. juni i år. Tre uker tidligere hadde Cathrine Nomél selv funnet en klump i brystet. Nå satt hun utenfor jobben i Drammen. Hun gikk opp, forbi alle kolleger og inn på et kott.

— Da gikk det opp for meg. Jeg hang over reolene der inne. Jeg gråt ikke, jeg skrek, sier hun.

Kolleger kom inn. Fikk plukket henne opp fra gulvet, som hun sier. Så var det å komme seg hjem og begynne å ringe.

— Jeg ringte mamma, hun gråt. Og Jan, samboeren min. Han kom rett hjem. Vi tok en time med snørr og tårer før vi satte oss ned og tenkte på hva vi kunne gjøre.

De ville ikke kaste bort tiden. Samme ettermiddag kjørte de selv mammografibildene til Radiumhospitalet i Oslo.

STERK: Livet har bare tatt en pause, sier Cathrine Nomél. Foto : Bjørn Langsem
STERK: Livet har bare tatt en pause, sier Cathrine Nomél. Foto : Bjørn Langsem Vis mer

— Jeg gikk rett til resepsjonen og sa «jeg har fått vite at jeg har kreft i dag. Hvor skal jeg levere disse?», sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Himmel og helvete Bildene ble levert og registrert. Så var det tid for noe helt annet. For 22. juni var det også sommeravslutning i barnehagen til Tobias (6).

— Jeg hoppet i dusjen, tørket tårer og sminket meg på nytt. Jeg kunne ikke gå glipp av noe. Jeg visste jo ikke hvor lenge jeg ville leve. Så jeg tok et dypt magadrag og gikk, sier Cathrine.

— Det var himmel og helvete på samme dag.

Sammen I dag vet Tobias at mamma er syk. At hun har en klump i brystet som må ut og at hun tar medisiner som gjør henne sliten.

— Han har spurt meg rett ut, om jeg skal dø. Jeg sier at det ikke skjer før jeg blir gammel. Vi har forsøkt å forklare det som skjer uten å snakke om kreft. For kreft er så mye, og andre barn kan ha fortellinger som lett kan skremme. Jeg er redd for fantasien hans, sier Cathrine.

Derfor har Tobias vært med på sykehuset. Han har sett at det ikke er et skummelt sted. Og han var med da hun barberte hodet.

— Det syntes han bare var kult. Han ga klar beskjed om at han sikkert kom til å le av meg. Det gjorde han også, smiler hun.

Kan glemme I dag er hun halvveis i cellegiftbehandlingen. Hun sier hun er heldig, at hun lever som normalt. Men det er hennes egen tolkning. I perioder er hun utmattet, har sår i munnen, rennende øyne og skjelettsmerter. Det siste en bivirkning av Neulasta, som skal styrke immunforsvaret.

— Jeg går fra å være 34 til 90 år i løpet av et par timer. Men jeg vet jo at det går over etter noen dager, så jeg kan le av det mens det står på.

— Det var tungt de første 48 timene etter at jeg fikk diagnosen, men siden har jeg sett lyst på livet. Det er ingen spredning og jeg har gode prognoser, sier hun, og forteller at hun til tider faktisk glemmer at hun er syk.

— Jeg går ikke rundt og tenker på at jeg har kreft. Men speilbildet slår jo imot meg hver eneste gang.

FORAN SPEILET: Still deg opp foran speilet med bar overkropp. Stå rett, og la armene henge slapt ned. Se nøye på brystene. Har de forandret form siden sist du undersøkte dem? Viser huden eller en av brystvortene tegn til inndragning? Eksem?
FORAN SPEILET: Still deg opp foran speilet med bar overkropp. Stå rett, og la armene henge slapt ned. Se nøye på brystene. Har de forandret form siden sist du undersøkte dem? Viser huden eller en av brystvortene tegn til inndragning? Eksem? Vis mer

Håret forsvant litt etter litt. Nå er øyenvippene blitt færre. I januar skal det ene brystet bort.

— Jeg gleder meg til den dagen jeg kan operere bort brystet. Jeg blir kvalm bare av tanken på kulen. Men jeg gruer meg til å se meg i speilet etterpå, sier hun.

Nå skal hun bruke dagene på det som er viktig.

Pause — Jeg er ikke der at jeg må leve hver dag som om det er den siste, men jeg tenker at jeg ikke skal kaste bort tiden. Man vet jo aldri, sier hun.

LØFT ARMENE: Strekk armene i været. Stå helst foran et speil. Se etter de samme ting som ovenfor. Har brystene samme form også når du hever armene over hodet?
LØFT ARMENE: Strekk armene i været. Stå helst foran et speil. Se etter de samme ting som ovenfor. Har brystene samme form også når du hever armene over hodet? Vis mer

Så hun ser mindre på tv. Bruker mer tid med guttene sine, på venner og familie.

— Og om jeg har lyst, skrur jeg musikken opp på fullt og danser rundt i huset, sier Cathrine.

Hun gestikulerer mens hun prater. Smiler og ler. Det er bare når samtalen går inn på sønnen at øynene blir ekstra blanke.

URSKIVER: Betrakt brystene som urskiver. Undersøk hvert bryst «time for time» slik som beskrevet på den inntegnede figuren. Pass på at hele brystet kommer med i undersøkelsen. Husk særlig på at brystet strekker seg helt opp mot armhulen.
URSKIVER: Betrakt brystene som urskiver. Undersøk hvert bryst «time for time» slik som beskrevet på den inntegnede figuren. Pass på at hele brystet kommer med i undersøkelsen. Husk særlig på at brystet strekker seg helt opp mot armhulen. Vis mer

— Dette klarer vi. Livet har bare tatt en pause i et par års tid, sier hun.

GJØR DET SLIK: Løft høyre arm over hodet og føl med lette trykk med venstre hånd rundt hele høyre bryst. Undersøk systematisk hvert timeavsnitt fra kanten av brystet og inn mot brystvorten. Ta for deg «time etter time» i pilens retning fra kl. 12 til kl. 6, og opp på utsiden fra kl. 6 til kl. 12 (se figuren ovenfor). Gjenta deretter undersøkelsen på venstre bryst med venstre arm over hodet. Glem ikke å lete etter kuler i armhulene.
GJØR DET SLIK: Løft høyre arm over hodet og føl med lette trykk med venstre hånd rundt hele høyre bryst. Undersøk systematisk hvert timeavsnitt fra kanten av brystet og inn mot brystvorten. Ta for deg «time etter time» i pilens retning fra kl. 12 til kl. 6, og opp på utsiden fra kl. 6 til kl. 12 (se figuren ovenfor). Gjenta deretter undersøkelsen på venstre bryst med venstre arm over hodet. Glem ikke å lete etter kuler i armhulene. Vis mer