Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Charlotte (20) kjøpte bil for 5500 kroner, gjett hva hun må betale i forsikring

Rådyr forsikring for unge bileiere.

RÅDYR BILLIGBIL: Charlotte Torgersen Bråttum betalte 5500 for bilen sin, men må ut med 11 000 i forsikring. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTO
RÅDYR BILLIGBIL: Charlotte Torgersen Bråttum betalte 5500 for bilen sin, men må ut med 11 000 i forsikring. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTO Vis mer

Valget er velkjent og vanskelig. Registrere vår første bil på en av våre foreldre, for å nyte godt av høy bonus og lav premie? Eller registrere den på oss selv, slik at vi kan begynne å tjene opp egen bonus?

Charlotte Torgersen Bråttum (20) led valgets kvaler. For selv om hun kjøpte en 1996-modell Toyota Starlet med 1,3-liters motor - langt unna den typen «ungdomsbil» forsikringsselskapene skyr som pesten - fikk hun hakeslepp da ringerunden til forsikringsselskapene ble gjort.

Gjensidige rimeligst - Ett selskap skulle ha 26 000 kroner. Jeg endte opp med Gjensidige, som skulle ha 11000 kroner for delkasko.

- Hvorfor forsikret du den ikke på en av foreldrene dine?

- Jeg vil jo begynne å tjene opp min egen bonus.

Er du under 25 år, defineres du som «ungdom» av forsikringsselskapene. Siden skadestatistikken for denne aldersgruppen er mye høyere enn for dem som er eldre, blir premien deretter.

- At ungdom må betale høyere pris enn andre, er utelukkende en følge av skadestatistikk og prinsippet om at de ulike risikogruppene skal betale ut fra den risiko de representerer, og at det ikke skjer en subsidiering.

Jenter = lav risiko Med dagens premienivå betaler ungdommen riktig premie i forhold til risiko. En mann på 18- 20 år har seks ganger høyere skaderisiko enn en person på 40- 50 år, sier informasjonsdirektør Jack Frostad hos If.

En mann, ja. Jentene må derimot pent finne seg i å subsidiere de unge mennene.

- Unge jenter har en betydelig lavere skaderisiko enn unge gutter, og særlig tydelig er dette i aldersgruppene under 20- 21 år. Men på Likestillingsombudets initiativ ble det i 2004 innført et forbud mot å skille på kjønn i prisingen av bil- og ulykkesforsikringer, forteller informasjonssjef Bjarne Aani Rysstad hos Gjensidige, som har et system der unge bilførere får tilbakebetalt 6600 kroner ved skadefri kjøring de fem første åra.

Glem drømmebilen Finnes det så noen enkle måter å redusere premien på, for de unge? Charlotte Torgersen Bråttum har åpenbart gjort noe riktig, for Jack Frostad gir dette rådet:

- Kombinasjonen ungdom og typiske ungdomsbiler blir relativt mye dyrere å forsikre enn om vi snakker og ungdom og en helt vanlig og litt kjedeligere bil. Så glem drømmebilen.

GLEM DRØMMEBILEN: - Kombinasjonen ungdom og typiske ungdomsbiler blir relativt mye dyrere å forsikre enn om vi snakker og ungdom og en helt vanlig og litt kjedeligere bil, sier Jack Frostad, informasjonsdirektør If
GLEM DRØMMEBILEN: - Kombinasjonen ungdom og typiske ungdomsbiler blir relativt mye dyrere å forsikre enn om vi snakker og ungdom og en helt vanlig og litt kjedeligere bil, sier Jack Frostad, informasjonsdirektør If Vis mer

Frostad mener dessuten at det er viktig for de unge at de har forsikringen stående på seg, slik at de kan begynne opptjening av egen bonus.

Levelige premier Det er også andre grep som kan tas, for å få ned premien. Vurder om du trenger kaskoforsikring - da må du stille deg spørsmålet om du har råd til å tape hele bilens verdi ved første skade. En annen ting man kan gjøre, er å gå opp på egenandelen. Med høyere egenandel har man kanskje råd til kasko, og altså full forsikring i tilfelle en totalskade.

Ved å følge disse rådene kan unge bileiere komme ned på litt mer levelige premier, selv om de store besparelsene kommer først med opptjening av bonus - og det krever jo noen år med skadefri kjøring.

At de unge bileierne ofte ender opp med de minst trafikksikre bilene, er en annen, om enn veldig viktig historie.

Fakta bilforsikring
• Ansvarsforsikring: Obligatorisk. Denne erstatter skader som motorvognen kan påføre andre mennesker og ting. Den dekker ikke skader på egen bil.

• Delkasko: Omfatter blant annet brann, tyveri, redning/veihjelp og bruddskader på bilens glassruter, samt slike typer skader på fastmontert utstyr og løsøre i bilen med angitte summer.

• Kasko: I tillegg til dekningene i delkaskoen omfatter kasko også skader på egen bil ved sammenstøt, utforkjøring og velting, samt slike typer skader på fastmontert utstyr og løsøre i bilen med angitt summer.

• Fører- og passasjerulykkesforsikring: Dekker skade på både fører og passasjer(er). Gir en ekstra erstatning i tillegg til ansvarforsikringen ved invaliditet eller død.

• Rettshjelpsforsikring: Inngår i alle bilforsikringer. Den innebærer at selskapet dekker utgifter til advokat etc. hvis du som eier eller fører av bilen blir part i en tvist.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media