NAVNEBYTTE: Charterreisegiganten Star Tour skal skifte navn til Tui. - Det er kommet fram til at navneendringen skal skje, men det er for tidlig i dag å si når det vil skje, sier informasjonssjef i Tui Nordic, Mathias Bergendahl. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
NAVNEBYTTE: Charterreisegiganten Star Tour skal skifte navn til Tui. - Det er kommet fram til at navneendringen skal skje, men det er for tidlig i dag å si når det vil skje, sier informasjonssjef i Tui Nordic, Mathias Bergendahl. Foto: JOHN TERJE PEDERSENVis mer

Charterkjempe skifter navn: Blir slutt på at du reiser med Star Tour

- Dette er ikke noe vi tar lett på.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Charterreisegiganten Star Tour skal skifte navn til Tui, melder Travelnews.no.

Det samme skal danske Star Tour, svenske Fritidsresor og finske Finnmatkat.

- En av strategiene framover er å samle alle selskapene under samme merkevare, sier informasjonssjef i Tui Nordic, Mathias Bergendahl til Dagbladet.

Star Tour har fraktet frosne nordmenn til sol og strender siden 1973. I Sverige har Fritisresor holdt stand siden 1961. 

I framtida vil reisene altså skje under navnet Tui. Tui Group er ifølge selskapet verdens største reisekonsern med over 30 millioner kunder årlig.

Digital utfordring Årsaken til navnebyttet er blant annet framtidas utfordringer med å møte brukerne digitalt med mange merkenavn, og at selskapet vil stå sterkere med ett brand, forteller informasjonssjefen.

Bergendahl sier til Dagbladet at Tui har stor respekt for at Star Tour-navnet står sterkt i Norge, og at de derfor vil gå forsiktig fram.

- Dette er ikke noe vi tar lett på. Alle de nordiske selskapene er sterke merkevarer.

Arbeidet med å se på hvordan navneendringen skal gjennomføres er i gang. En tidsplan for hvordan endringen skal skje best mulig er først klar til høsten 2015:

LANGT PÅ VEI: - Skal du reise med Star Tour blir du møtt av et blått fly med en rød smilende logo på Gardermoen, ansatte med blå trøyer med røde smil når du lander, og deretter samme logo på charterbusser og hotellet. Så vi er langt på vei allerede, sier informasjonssjef i Tui Nordic, Mathias Bergendahl til Dagbladet. Foto: JENS SØLVBERG / SAMFOTO / NTB SCANPIX
LANGT PÅ VEI: - Skal du reise med Star Tour blir du møtt av et blått fly med en rød smilende logo på Gardermoen, ansatte med blå trøyer med røde smil når du lander, og deretter samme logo på charterbusser og hotellet. Så vi er langt på vei allerede, sier informasjonssjef i Tui Nordic, Mathias Bergendahl til Dagbladet. Foto: JENS SØLVBERG / SAMFOTO / NTB SCANPIX Vis mer

- Vi må se på hva som er realistisk. Det er kommet fram til at navneendringen skal skje, men det er for tidlig i dag å si når det vil skje, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Krevende beslutning - Vi har stor respekt for utfordringen det å bytte varemerke representerer, og hele gruppen kommer til å følge nøye med på effekten dette eventuelt vil få i Holland, sier svenske Fritidsresors HR-direktør Charlotte Wiebe til svenske Travel News.

Tui vil nemlig ifølge Bergendahl gjennomføre tilsvarende endringer Nederland, Frankrike og Belgia, før de nordiske selskapene skifter navn.

- Beslutninger om å skifte navn er store og krevende, det er absolutt ingen enkel prosess, sier professor i markedsføring, Bendik Samuelsen, ved Handelshøyskolen BI til Aftenposten.

Men så lenge logoen beholdes blir overgangen til nytt navn enklere, tror han.

- Langt på vei Til Dagbladet understreker Mathias Bergendahl at Tuis logo etterhvert har blitt godt innarbeidet blant norske reisende:

- Skal du reise med Star Tour blir du møtt av et blått fly med en rød smilende logo på Gardermoen, ansatte med blå trøyer med røde smil når du lander, og deretter samme logo på charterbusser og hotellet. Så vi er langt på vei allerede.