Christina (23) er Norges ukjente verdensmester

Se hennes beste mageøvelser.

Det startet med et veddemål. Personlig trener Christina Strøm Fjære nølte ikke med å ta imot utfordringen fra en kollega i fjor sommer. Hvem kan få mest magemuskler på to måneder?

- Etter å ha vunnet veddemålet fikk jeg god respons og masse tilbakemeldinger fra folk i fitness-miljøet. Det var på et punkt i livet hvor jeg trengte en grensesprengende utfordring. Jeg sendte derfor inn et bilde til en coatch for å høre hvilke muligheter jeg ville ha i en eventuell konkurranse, sier hun.

Armmusklene buler. Selv føler den vevre jusstudenten seg ganske allminnelig, sammenliknet med hvordan kroppen hennes så ut 15. desember. Da ble hun, etter et halvt år med streng diett og knallhardt treningsregime, kåret til verdensmester i Bikini Fitness.

- Jeg trente styrke fire ganger i uken og sirkeltrening med vekter to ganger uka. Jeg var heldig og slapp unna den verste kondisjonstreninga.

Testet fysikken Ørsmå bikinier med skinnende stener. Brune kropper og muskler i helspenn. Bikini Fitness er en helt ny konkurranse i Norge.

Vinneren skal ha en komplett fysikk uten for store muskler og både sminke, antrekk og presentasjon er en del av vurderingen. Christinas første konkurranse var NM i Bikini Fitness - Norway Open - i september.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forkant fikk hun trenerhjelp av Børge Fagerli, regnet som en av de mest kunnskapsrike innenfor kosthold og trening i Norge. Han testet fysikken hennes før han gladelig takket ja til trenerjobben. Hun hadde tolv uker på å finne sceneformen.

- Det var noen harde uker. Børge lagde en matplan og en treningsplan som jeg fulgte til punkt og prikke. Før første konkurranse sto nervene i helspenn.

Fisk og brokkoli Skrå blikk og hevede øyenbryn fra medstudentene møtte henne da hun dro fram matboksen på skolen. Et kaldt stykke fisk og en ensom brokkoli, tilberedt kvelden i forveien. Bikini Fitness gir ikke rom for de store kulinariske opplevelsene. Det blir stort sett kylling, torsk, magert kjøtt, grønnsaker og nøtter.

Men for Christina er ikke oppkjøringen mot konkurransen noen enorm omstilling. Hun er allerede vant til å spise sunt og trene ofte. Utfordringen denne gangen ble de strenge rammene rundt det hele.

- Det var ikke rom for særlig mye sosialt liv. Alt handlet om planlegging, struktur og rutiner.

Innsatsen skulle vise seg å være verdt alt strevet. Med hamrende hjerte og frynsete nerver dro hun seieren i land.

- Kroppen var utmattet - Det var helt sinnssykt! Jeg var så nervøs og husker egentlig ikke stort fra scenen. Å måtte stå der i minimal bikini er ikke det morsomste jeg har gjort. Det er nervepirrende å bli bedømt for utseende.

LYKKELIG VINNER: Den ferske verdensmesteren jubler over seieren i Budapest. Foto: Jon A. Klasbu/K-Design
LYKKELIG VINNER: Den ferske verdensmesteren jubler over seieren i Budapest. Foto: Jon A. Klasbu/K-Design Vis mer

Etter seieren i Trondheim bærer det rett til Nordisk mesterskap i Danmark. Også her klarer Christina å hevde seg, og kommer seirende ut både i egen og åpen klasse.

- Da jeg vant Nordisk mesterskap, brukte jeg lang tid på å bestemme meg for deltakelsen i VM. Kroppen var utmattet og jeg var psykisk sliten etter altfor lang tid på diett. Men etter mye tenking fant jeg ut at dette var en sjanse jeg ikke kunne gå glipp av.

- Dyr fornøyelse Det holder ikke bare med en helhjertet innsats når man velger å satse på Bikini Fitness.

Selv om 23-åringen ble verdensmester på budsjett, har hun brukt så mye penger på moroa at hun ikke har våget å regne over utgiftene.

- Alt koster penger. Coach, kroppsfarge, kosttilskudd, falske negler, løsvipper, sko, lisensavgift- og ikke minst bikini. Jeg har hørt om folk som har brukt oppimot 13000 kroner på bikinien, men det er langt ifra hva jeg betalte for min, sier hun.

- I tillegg kommer reise og hotellopphold under konkurransene. Det er dyrt å satse i dette miljøet.

NM-seieren førte til egen sponsor. De bidrar med treningsklær og kosttilskudd, noe som hjelper godt på studentbudsjettet.

- Men mamma og pappa har måttet trå til med økonomisk hjelp for at jeg skulle få mulighet til å bli med på dette.

Fikk premie fra bestemor I VM er premien heder, ære og en pokal. Hun har danket ut 25 andre dedikerte, treningsglade jenter fra hele verden. En stolt bestemor tok derfor saken i egne hender, og belønnet Christina med en pengepremie på noen tusenlapper da seieren var et faktum.

- Det er utrolig hyggelig for meg at familien engasjerer seg. Det hjelper på motivasjonen å vite at de synes dette er like gøy som jeg.

For den ferske verdensmesteren harr støtten fra de nærmeste vært essensiell. Hun var bekymret for hva venner og familie ville mene om det hele, men den gode responsen viste seg å bli enorm.

Foreldrene fungerte som private sponsorer, søsteren hjalp til med løsvipper, farge og falske negler i forkant av konkurranser, og venninnene heiet henne fram fra salen ved flere anledninger.

TRENINGSGLEDE: - Trening er en stor del av hverdagen og livet mitt, sier 23-åringen. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet
TRENINGSGLEDE: - Trening er en stor del av hverdagen og livet mitt, sier 23-åringen. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet Vis mer

- Bikini Fitness er ekstremsport og folk har mange meninger om det. Grunnen til at jeg valgte å stille var rett og slett fordi jeg ønsket å sprenge egne grenser. Jeg har tidligere brydd meg altfor mye om hva andre tenker og mener om meg. Det var befriende å gi blaffen.

- Idrett på høyt nivå Så blaffen har hun gitt, at studiene har kommet i andre rekke. Hun har trappet ned på jobben som personlig trener og minimert det sosiale livet.

- Det er idrett på høyt nivå. Toppidrett, faktisk. Det er utrolig moro at jeg har gjort det så bra i høst, men nå ser jeg fram til hverdagen igjen.

Nå er hun forberedt på å bruke lang tid på å finne tilbake til seg selv. Treningsgleden kommer sakte, men sikkert, snikende tilbake. Hun har endelig tid til å fokusere på jusstudiene, og venner og familie blir nå satt i første rekke.

- Jeg tok del i dette sirkuset bare for min egen del. Forskning på egen kropp var drivkraften. Jeg er stolt av det jeg har oppnådd, men nå er tiden inne for å gi noe tilbake til alle de som har stilt opp for meg det siste halvåret.