ENGASJERT:
Christina Grythe er nestleder
og ungkontakt
i Sarpsborg MSforening. - Jeg sitter
på en erfaring som
jeg ser kan være til
nytte for andre,
sier hun. Foto: Ellen Jarli
ENGASJERT: Christina Grythe er nestleder og ungkontakt i Sarpsborg MSforening. - Jeg sitter på en erfaring som jeg ser kan være til nytte for andre, sier hun. Foto: Ellen JarliVis mer

Christina fikk MS som 27-åring. - Savner å føle meg uthvilt

Da Christina Grythe (42) fra Sarpsborg fikk diagnosen for 16 år siden, trodde hun livet var over. Nå har hun lært seg å leve med sykdommen og bruker tiden på å hjelpe andre med multippel sklerose.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Høsten 2001, bare noen måneder etter at Christina har begynt på sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Østfold, merker hun at det er noe som ikke stemmer. Hun begynner å forsove seg til forelesninger, føler seg lat og udugelig, og bestemmer seg for å slutte og prøve igjen neste år.

Resten av året og det neste semesteret jobber hun som ufaglært kokk. Christina greier jobben, men bruker lang tid på å forberede måltidene og å planlegge neste dag. For at ingen skal skjønne noe, eller stemple henne som treig, jobber hun ofte overtid for å bli ferdig med alt.

Problemer med å gå

Året etter, høsten 2002, er hun tilbake på skolebenken. Utover høsten får hun influensa og blir sengeliggende. En dag hun føler seg bedre, bestemmer hun seg for å dra på skolen, men da hun setter føttene i gulvet, er hun nummen og klarer nesten ikke å bevege seg.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn