Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Cruise:

Cruiseverstingene dropper norske fjordperler etter dette

Verdensarvfjordene mister flere titalls cruiseanløp

Tett trafikk: Dett er tett på havna og dårlig luft i Geiranger på travle cruisedager som dette. Fra 1. januar blir de aller mest klimaskadelige båtene borte. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Tett trafikk: Dett er tett på havna og dårlig luft i Geiranger på travle cruisedager som dette. Fra 1. januar blir de aller mest klimaskadelige båtene borte. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

GEIRANGER (Dagbladet): Norske myndigheter er bekymret for stadig flere tilbakemeldinger om store miljøfarlige utslipp til vanns og i lufta fra cruiseskip i verdensarvfjordene på Vestlandet.

Derfor senket de grensene for lovlig for utslipp foran årets sesong.
Og nå kommer de første resultatene: Verdensarvhavnene Geiranger og Flåm har samlet fått flere titalls cruiseavbestillinger for 2020-sesongen.

Rederiene ble varslet

- Ja, vi har mottatt 31 kanselleringer for 2020 så langt. Vi har også mottatt omtrent det samme for 2021, sier assisterende havnesjef Jon Olav Stedje i Aurland havnevesen og Flåm cruisehavn til Dagbladet.

Også til Stranda kommune, med blant annet Geirangerfjorden og turistbygda Geiranger er det kommet avbestillinger. Og de frykter at tallet kan komme til å stige:

- Vi har fått seks avbestillinger for 2020 så langt. Men det kan komme flere avbestillinger i tida som kommer, sier havnesjef Rita Berstad Maraak.

- Hvordan håndterer dere endringene?

- Det går greit. Sjøfartsdirektoratet eier forskriftene og har laget en god instruks til rederiene, fortsetter Berstad Maraak.

Helsefarlige forhold

Sjøfartsdirektoratet kartla miljøutslippene i verdensarvfjordene på Vestlandet på vegne på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet.

De innførte fra 1. mars i år nytt regelverk for Geirangerfjorden og Nærøyfjorden som står på UNESCOs liste over verdensarvområder som har særlig krav på beskyttelse.

I dag er det store utslipp til luft og sjø fra cruiseskip og annen skipstrafikk. I Geiranger er det for eksempel avdekket at lufta i perioder kan være skadelig for folks helse.

Regelverket omfatter blant annet strengere krav til utslipp av svovel- og nitrogenoksider, forbud mot utslipp av kloakk og gråvann og et forbud mot forbrenning av avfall om bord.

Cruiserally på Vestlandet

Geiranger har hatt en nærmeste eksplosiv vekst i antall cruiseanløp, og økningen er på 40 anløp bare fra i fjor til i år, opplyser cruiseagenter til Dagbladet.

I sunnmørsbygda ligger dieseleksosen tungt denne julidagen da to cruiseskip og et skip fra Hurtigruten gjester Geiranger. At tenderbåter går i shuttletrafikk mellom skip og land, og et tyvetalls busser er på plass i sentrum gjør ikke forholdene noe bedre.

Cruiseredieriens interesseorganisasjon CLIA (Cruise Lines International Association protesterte mot innføringen av særreglene, og mente at de enten måtte gjelde alle eller ingen havner. CLIA mente særreglene var urettferdige og uforutsigbare.

DRAMATISK: Et amerikansk cruiseskip opplevde store vanskeligheter da vinden fikk skipet til å tippe. - Traumatisk, sier en av passasjerene. Reporter: Elias Zahl-Pettersen. Video: CNN Vis mer

Færre skip i vente

- Vi vil tro at flere av rederiene, som har skip som tilfredsstiller de nye kravene, vil omrokkere flåten eller bygger om skip for å ha skip som kan seile i verdensarvfjordene. Tonnasjen blir nyere, men det vil allikevel ikke kompensere for anløpene som går bort de nærmeste årene, sier Jon Olav Stedje videre.

- Vi i Aurland og Flåm er positive til forskriftene og må innrette oss og dra fordel av situasjonen vi er i. Vi er med på å styre cruisenæringa mot en mer bærekraftig utvikling, og vil sammen med næringa vise hva som er mulig å få til. God dialog mellom næring, destinasjoner og myndigheter kan gi en positiv utvikling og et bærekraftig resulat. Både for miljø, økonomi og samfunn, sier Stedje.

Vurderer utvidelse

– Det nye regelverket bidrar til å redusere miljøskadene fra cruiseskip i norske farvann. Sjøfartsdirektoratet utreder nå på, oppdrag fra Klima- og miljødepartementet mulighetene for en utvidelse av disse kravene til skip også i andre norske fjorder, sier Ola Elvestuen.

I dag er det lov å seile med 3,5 prosent svovel i drivstoffet nord for 62. breddegrad i Norge. Fra og med 1. januar .2020 settes grensen ned fra 3,5 til 0,5. Dette er globale regler og ikke spesifikt for Norge.
I tillegg har Sjøfartsdirektoratet altså kommet med en innstramming i verdensarvfjordene, som gjelder kun i de spesifikke områdene.

Bytter ut skipene

- Vi har ikke fått noen avbestillinger så langt. Og vi ser allerede at flere rederi bytter ut sine innmeldte skip til nyere skip som tilfredsstiller kravene, sier Kirsti Østensjø, markedssjef i Trondheim Havn.

Populære cruisehavner som Ålesund, Molde og Åndalsnes har heller ikke mottatt kanselleringer for neste sesong, i følge de lokale havnekontorene.

I Stavanger ankom 330000 cruiseturister i fjor. I år er tallet ventet å stige til 460 000.
Og antallet skal stige også neste år.

- Meg bekjent har vi ikke fått inn noen avbestillinger. Men lokalt har vi neppe det fulle bildet over de vurderinger rederiene og agentene har før seilingsmønstre legges og kaiplass bestilles, sier cruiseutvikler Anders Bang-Andersen i Stavangerregionen havn.

- Vi merker en økning i antall anløp fra skip som tilfredsstiller de nye reglene, blant annet . Og nå blir det enda viktigere å lokalt legge til rette for at vi kan levere de tjenester med ny miljøteknologi etterspør. Neste år ventes opp mot 18 prosent av cruisegjestene å komme med skip som seiler på LNG (flytende naturgass), sier Anders Bang-Andersen

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling